Pete Nummi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« : Tammikuu 27, 2010, 22:12:07 » |
|
Yllätyin tänään, kun matkustin Pieksämäeltä-Varkauteen (14.48) ja illalla vielä takaisin, niin veturina toimi iso vaalee dr16. Konduktöörin mukaan Joensuussa ollut veturipula ja iso vaalee päässyt ainakin täksi päiväksi tuolle reitille. Veturin numeroa en ehtinyt/tajunnut muistiin ottamaan... Onkos joku ehtinyt kuvaa tästä napata?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2010, 23:28:08 » |
|
mikä oli junanumero? jos tuommoista vetokalustoa saadaan veturipulan vuoksi, niin toivon kyllä että Oulun seudullakin iskisi ankara veturipula
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pete Nummi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2010, 23:36:35 » |
|
mikä oli junanumero? jos tuommoista vetokalustoa saadaan veturipulan vuoksi, niin toivon kyllä että Oulun seudullakin iskisi ankara veturipula 783 oli Pmk-Jns ja 786 oli Jns-Pmk.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2010, 08:34:30 » |
|
Ohoh! Olen hehkutellut ajatuksella valakon kuvaamisesta tavarajunassa Varkaudessa siitä lähtien, kun niitä sijoitettiin Joensuuhun, mutta kelpaisi se taajiksessakin. Toivottavasti Jns:n veturipula jatkuu ainakin kesän korville...
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2010, 11:59:23 » |
|
Veturipula on siis jälleen täällä, eikä ole kuin muutama kuukausi hautajaissaatosta Tampereelta Hyvinkäälle. Siinäpä jälleen hyvä syy liikenteen supistuksille, kun ei ole kalustoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Nousiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 20
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2010, 12:57:15 » |
|
Tuli vaan näistä taajamajunista mieleen, että positiivinen yllätys. Parikkala-Savonlinna hinta oli laskenut, enää 7,60. Ja sama matka pendolla toiseen suuntaan Imatralle 17,40, tässä on pieni ristiriita. Ei kannata pendolla lyhyitä matkoja ajella. Hintaero on aika huima...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2010, 14:27:25 » |
|
Tuli vaan näistä taajamajunista mieleen, että positiivinen yllätys. Parikkala-Savonlinna hinta oli laskenut, enää 7,60. Ja sama matka pendolla toiseen suuntaan Imatralle 17,40, tässä on pieni ristiriita. Ei kannata pendolla lyhyitä matkoja ajella. Hintaero on aika huima...
Mahtaako Pendo olla tuolla välillä Dr16-vetoinen? Ainakin kuuleman mukaan se oli Kannuksesta Oulun nimenomaan Dr16 vertoinen, sillä 2805 kävi hakemassa hajonneen rungon Ouluun
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niklas Savinsaari
Toimitus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 17
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2010, 07:07:38 » |
|
Veturin numeroa en ehtinyt/tajunnut muistiin ottamaan... Kyseinen yksilöhän oli 2822.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 29, 2010, 14:22:34 » |
|
Eikös Pmk ole Pukinmäki? Pieksämäki on Pm.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2010, 19:44:20 » |
|
Eikös Pmk ole Pukinmäki? Pieksämäki on Pm.
Pukinmäki ja Pieksämäen konepaja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 30, 2010, 17:30:00 » |
|
Pieksämäen konepaja = Pm knp.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 30, 2010, 22:25:01 » |
|
Varmasti näinkin, mutta ei virallisena rautatieliikennepaikan lyhenteenä. PMK on muuten myös intialainen puolue: Pattali Makkal Katchi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 31, 2010, 11:57:22 » |
|
Ehdotan tuhatosaista valokuvasarjaa "Pukinmäeltä Joensuuhun".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 01, 2010, 08:50:42 » |
|
Eli kyseessä on Pieksämäen konepajan tekemä välikorjaus. Välikorjausten yhteydessä, merkittiin, mikäli välikorjauksen tekijänä oli konepaja, niin pieni k-kirjan nimilyhennyksen peräänj. Täten erotettiin oliko välikorjauksen tekijä vaunukorjaamo vai konepaja. Esim. välikorjauksen yhteydessä: Ol = Oulun vaunukorjaamo, Pm = Pieksämäen vaunukorjaamo, Psl = Pasilan vaunukorjaamo (alaratapihalla) Olk= Oulun konepaja, Pmk = Pieksämäen konepaja, Pslk = Pasilan konepaja. Töyskorjaukset suorittettiin aina konepajoissa, eli täyskorjausmerkintöjen osalta ei tätä k -kirjaimen lisäystä suoritettu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 01, 2010, 23:38:59 » |
|
Mitään väliähän sillä ei /tämän viestiketjun/ kannalta ole, voiko Pmk tarkoittaa Pieksämäen konepajaa vai ei, koska väliä Pmk-Jns tuskin on ikinä ajettu taajamajunana, tarkoitettiin Pmk:la sitten Puksua tai Pieksämäen Konepajaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2010, 20:51:51 » |
|
Tepon viestiin. Ihan sanon vaan, että myös Oulunkylä on Olk. Tämä siis vaan sivuhuomautuksena.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 19, 2010, 10:03:07 » |
|
Näin on. Samoin Pmk = Pukinmäki. Mutta kun näissä paikoissa ei ole ollut konepajaa / vaunukorjaamoa, ei korjausmerkinnöissä ole sekaantumisvaaraa. Katsohan kuvaa http://vaunut.org/kuva/17611 , siinä Pmk ei tarkoita Pukinmäkeä, vaan Pieksämäen konepajaa. (Vai missäs Pukinmäessä on tehty vaunujen konepajakorjauksia). Olk välikorjauksen korjauspaikkamerkintänä on kadonnut käytännössä 1970-luvulle tultaessa, sillä Oulun konepaja lakkautettiin jo 1960-luvun lopussa. Muussa käytössä kuin KORJAUSMERKINNÖISSÄ Olk ja Pmk ovat tarkoittaneet kyseisen liikennepaikan nimilyhennettä ja konepajat ovat lyhennetty esim sisäisissä osoitteissa Psl knp, Pm knp. Jimi, luehan hieman kiertokirjeitä ja muita VR:n julkaisuja 1900-luvulta, kuten esim. teknikko Kuntosen kirjoittaman Kuljetuskaluston tunteminen, yleinen osa , joissa käsitellään vaunujenmerkintöjä, mukaanlukien korjausmerkinnät, saatat hämmästyä.....
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2010, 12:41:01 kirjoittanut Teppo Niemi »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 19, 2010, 21:12:42 » |
|
Mistä niitä kiertokirjeitä saa?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 20, 2010, 21:30:52 » |
|
Varmasti näinkin, mutta ei virallisena rautatieliikennepaikan lyhenteenä. PMK on muuten myös intialainen puolue: Pattali Makkal Katchi. Taitaa suomalaisille olla kuitenkin paljon tutumpi ihan toinen PMK kuin joku 'Pattali Makkal Katchi'
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|