|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2010, 10:00:17 » |
|
Linkin uutinen on sikäli harhaanjohtava, että junaliikennettä on supistettu jo aiemmin ja linkin mainitsema supistus on LISÄsupistus. Kaikkiaan supistukset koskevat noin kymmentätuhatta X2000 tai IC-junalla pendelöivää työmatkalaista. Myös kaikki minun normaalisti käyttämäni työmatkajunat on tilapäisesti lakkautettu ja lipunmyynti niihin on keskeytetty myös helmikuun ajaksi.
Tilanne Ruotsissa on jatkuvasti heikentynyt viime vuosina ja aivan ilmeisesti SJ:n johto on lyönyt kädet ylös ja hyväksyy, että talvella on ongelmia. Vaihtoon joutaisivat.
Kuin suolaa haavoille on, että jäljelle jääneissä junissa on huutava pula istumapaikoista ja hintataso on tällä hetkellä kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Onneksi Veolia on lisännyt tarjontaa ja vaikka nyhtävätkin 30 euroa 420km:n matkasta (ja 33 euroa 620km:n matkasta), ovat nyt 10-20 euroa halvempia kuin SJ:n normaalihinnat ja jopa 50-60 euroa halvemmat kuin SJ:n junien viimeiset istumapaikat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2010, 19:10:00 » |
|
Joitakin talvia sitten Pohjois-Ruotsissa evakuoitiin lumeen juuttuneen junan matkustajia moottorikelkoilla. Asia kerrottiin harvinaisena vastoinkäymisenä junayhtiön matkustajalehdessä. En nyt muista, oliko kyseessä Tågkompaniet vai Connex.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2010, 00:38:26 » |
|
Uutisista päätellen SUURET ongelmat jatkuvat läntisessä naapurissa edelleen - jopa rata-osuuksia jouduttu tilapäisesti sulkemaan. Ei onnistu liikennöinti Ruotsissa valmistelullakaan kalustolla, vai onko ongelmat "lumitöiden" tekemättömyydessä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2010, 08:15:06 » |
|
Ruotsissa näköjään viuhuu laskutikku jo enemmän, kuin Suomessa. Taitaa olla supistettu kunnossapitoa niin tiukoille, ettei enää huonoissa olosuhteissa kyetä toimimaan. Lumilapiotkin myyty ylijäämätavaroina kaikenmaailman kirpputoreilla?. Tulisi meilläkin pohjanmaan radan sulkeminen halvemmaksi talvikausina?. Tavarat kulkisivat laivoin jäänmurtajien avustamina. Mikä maksaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2010, 12:22:46 » |
|
Eskon kommentti lapioista voi kuulustaa pelleilyltä, mutta todella lehdistössä on kuvia kuinka lumenluontihommissa ollaan pareittain, mutta vain toiselle riittää lapio tai hakku. Toinen odottaa vieressä vuoroaan.
Jorman kommenttiin, että suurin ongelma on epäpätevä johto, joka pitää liian pientä porukkaa töissä, ja hallitus joka on pakottanut siihen. Jos ei henkilökunta riitä kunnolla normaalitilanteessakaan liikenteen hoitoon, niin kuinka sitten kun pitäisi olla vielä lunta auraamassakin.
Nyt kun Banverket on yhtiöitetty ja kaikki hommat kilpailutetaan, niin on kai selvä että pitää olla vähän palkollisia, jotta saisi huudettua urakat kotiin. Hommat hoituu ehkä halvalla, mutta luetettavuus ja palvelun taso kärsii. Mutta kaikkea hyvää ei voi saada samalla kertaa.
Banverketin ja SJ:n lista myöhästymisen syistä, joille ei voi mitään: Syksyllä pudonnet lehdet, talvella lumi ja pakkanen, keväällä tekniset ongelmat talven jäljiltä ja kesällä työntekijöidet kesälomat ja kiskojen lämpölaajeneminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 04, 2010, 20:49:37 » |
|
Eskon kommentti lapioista voi kuulustaa pelleilyltä, mutta todella lehdistössä on kuvia kuinka lumenluontihommissa ollaan pareittain, mutta vain toiselle riittää lapio tai hakku. Toinen odottaa vieressä vuoroaan. Entäpä jos tuo toinen on vahtina junia varten? Samanlaisia pareja on nähty tänä talvena Helsingissäkin. Tosin hakkua en ole nähnyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2010, 22:09:10 » |
|
No, jos jokaiselle lapiomiehelle joutaa henkilökohtainen turvamies, niin sitten ei ole pulaa porukasta. Jospa se onkin kello-kalle. Yksi esimies hoitaa raidevarauksen....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 05, 2010, 06:24:14 » |
|
No, jos jokaiselle lapiomiehelle joutaa henkilökohtainen turvamies, niin sitten ei ole pulaa porukasta. Jospa se onkin kello-kalle. Yksi esimies hoitaa raidevarauksen....
Eikös turvamies vaadita jos raidevarausta ei voi tehdä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 05, 2010, 12:24:00 » |
|
No, jos jokaiselle lapiomiehelle joutaa henkilökohtainen turvamies, niin sitten ei ole pulaa porukasta. Jospa se onkin kello-kalle. Yksi esimies hoitaa raidevarauksen....
No hyvä, työnjohtajia on tarpeeksi. Nyt kun vielä ilmaantuisi muutama aurausveturin kuljettaja, tilapäiselle suorituspaikalle junasuorittaja ja ehkä ehkä toinenkin lapiomies, niin päästäisiin takaisinpäin kohti entistä liikenteen hoidon tasoa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 15, 2010, 12:31:59 » |
|
Ruotsin rautatiet taitavat olla ihan täysin amatöörien käsissä. Tammikuussa perutut parikymmentä kaukojunaa on peruttu ainakin helmikuun loppuun saakka ja kun niihin ei voi ostaa lippuja vielä maaliskuullekaan, niin viheliäinen tilanne taitaa jatkua. Eivät kuitenkaan kehtaa vielä kertoa sitä poikkeusjärjestelysivullaan. Sivuradoilla liikennöivissä moottorijunissa ei ole minkäänlaisia lumiauroja, joten ne etenevät lumessa huonommin kuin kiskobussit 60-70-luvuilla. Niissä oli sentään kunnon lumiaurat nokalla (Norrlandsplog). Lumiauroja ei enää ole, kun vanhat tendereistä tehdyt lumiaurat hävitettiin eikä niitä korvattu millään. Linkissä on videoklippi, missä kiskoihin kiinnijäätynyttä sähkäjunaa kaivetaan esiin hangesta (linkki ja klippi ei ole voimassa kovin kauaa aikaa): http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_skane/article629843/Taget-fros-fast.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2010, 10:23:33 » |
|
Nyt ne SJ:n amatöörit ilmoitti, että talven ongelmat ("tilapäiset" junien perumiset) jatkuvat 27. maaliskuuta asti, minkä jälkeen palataan normaaliin (lue: kevätongelmiin). Linkin takana pitkäaikaisesti perutut junat Tukholman ja Göteborgin/Malmön väleillä. http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=474&a=131278&l=sv
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 22, 2010, 15:39:48 » |
|
SJ:n alennustila se vain jatkuu ja jatkuu... Nyt SJ:n sivulla sanotaan junavuorojen peruuttamisen jatkuvan 29/4 saakka. Minä jouduin tänään vaihtamaan kolme lippua neljästä seuraavasta matkastani Tukholma-Malmö välin junien peruutusten takia. VR:lle ei talvi tainnut ottaa ihan näin koville.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2010, 11:02:17 » |
|
Nyt Ruotsissa on valmistunut selvitys talven ongelmista. Ennakkotietojen mukaan ongelmille ei voi mitään, jos sataa lunta ja tulee pakkasta. Silloin ei junat voi kulkea jos kiskoilla on lunta. Pitäisiköhän niiden selvitysmiesten katsoa YouTubesta mitä tehdään, jos kiskoilla on lunta: http://www.youtube.com/watch?v=QenN5DVuLtw
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 16, 2010, 11:32:10 » |
|
Sähköistämättömällä rataosalla tuo lumiauran työskentely näyttää hienolta, mutta kestäisivätköhän ajolangat ylhäällä tuossa tuiskussa? Näyttävää toimintaa joka tapauksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2010, 13:21:52 » |
|
Nyt Ruotsissa on valmistunut selvitys talven ongelmista. Ennakkotietojen mukaan ongelmille ei voi mitään, jos sataa lunta ja tulee pakkasta. Silloin ei junat voi kulkea jos kiskoilla on lunta. Pitäisiköhän niiden selvitysmiesten katsoa YouTubesta mitä tehdään, jos kiskoilla on lunta: http://www.youtube.com/watch?v=QenN5DVuLtw Ja eikös viime talvena ollut jossakin suomalaisessa sanomalehdessä juttua Sveitsiläisradan lumiongelmista. Eikös he ylpeilleet ammattitaidolla, eli olisikohan Banverketin syytä ostaa konsulttipalveluja sieltä. Jotenkin muistelen, että toissa talvena Sveitsissä höyrylumilinkokin jputui tositoimiin, siis muuhun kuin kuvausajoon...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 16, 2010, 16:47:12 » |
|
[quote author=Teppo Niemi link=topic=1546.msg12597#msg12597 date=1276687312 Jotenkin muistelen, että toissa talvena Sveitsissä höyrylumilinkokin jputui tositoimiin, siis muuhun kuin kuvausajoon... [/quote]
...mikä tarkoittaa, että toissa talvena on Sveitsissä oltu pulassa, kun on pitänyt kaikki löytyvä kalusto käyttöön repiä. Mitenkähän on tänä talvena mennyt? Ei silti, paremmin lienevät asiansa hoitaneet kuin ruotsalaiset, todennäköisesti myös paremmin kuin suomalaiset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 16, 2010, 16:48:08 » |
|
... Ja eikös viime talvena ollut jossakin suomalaisessa sanomalehdessä juttua Sveitsiläisradan lumiongelmista. Eikös he ylpeilleet ammattitaidolla, eli olisikohan Banverketin syytä ostaa konsulttipalveluja sieltä. ....
Myöhäistä Banverketin kohdalla. Se on kuollut ja kuopattu. Uusi yrittäjä on Trafikverket. Näissä firmojen hajoittamisissa ja uudelleenkokoamisissa on se etu/haitta, että kukaan ei vastaa mistään ei kukaan tiedä mistään mitään, etenkään ongelmatilanteissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|