Pisaran arvioidaan maksavan 1 miljardi Euroa. kyllä on urakkahinnat kohonneet kun kehärata syntyy 600miljoonalla ja huomattavasti pidempi. Pisara vielä helposti tehtäväissä kun kalliotunneliin tulee.
Luin tuossa vähän aikaa sitten selvitystä Pisaran louhimisesta Helsingin keskustan alle. En nyt valitettavasti muista lähdettä.
On aivan eri asia louhia tuplatunneli rautatielle Helsingin keskustan ali kuin maantietunneli Vaajakoskelle.
Helsingin kallioperä on jo nyt kuin reikäjuusto. On tunnelia, putkikaivantoa, kaapelikaivantoa ja ties mitä.
Hätäpoistumisteitä, tuuletusaukkoja ja paineentasauskuiluja tarvitaan. Kaikki edellyttävät melkoisia kaapelien ym siirtoja. Lisäksi on otettava huomioon kiinteistöjen perustukset. Puupaalutukset eivät saa kuivua.
No tätä voisi jatkaa ja jatkaa. Mutta näin sitä hintaa karttuu.