(Lehdistötiedote) Vantaan ratikkahankkeessa valmistaudutaan toteutusvaiheeseen. Keväällä 2024 alkanut allianssin rakentaja- ja suunnittelijaosapuolten kilpailutus on ratkennut, ja hankintaa esitetään Vantaan kaupunkitilalautakunnalle päätettäväksi 4.9.2024.
Vantaan ratikan rakentaminen jakaantuu kahteen allianssiin, jotka kilpailutettiin samanaikaisesti. Toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Lentoasema–Tikkurila sekä Tikkurilan tunnelista, ja toinen allianssi hankkeen itäosasta välillä Tikkurila–Mellunmäki.
Vantaan kaupunkitilalautakunnalle esitetään, että ratikan länsiosan rakentajaksi valitaan Destia ja suunnittelijoiksi Sitowise Oy:n ja Ramboll Finland Oy:n ryhmittymä, itäosan rakentajaksi ehdotetaan GRK Suomi Oy:n ja Kreate Oy:n muodostamaa ryhmittymää, ja suunnittelijoiksi ryhmittymää AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy.
Tarjouksen jätti neljä rakentajaryhmittymää ja kaksi suunnittelijaryhmittymää.
– Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että hankinta valmistui aikataulussa. Meillä on nyt käytössämme vastaavissa allianssihankkeissa rutinoituneet kumppanit, jotka pääsevät valmistelemaan kehittämisvaihetta ripeästi, kun viimeiset päätökset on tehty, sanoo Vantaan ratikan hankejohtajan tehtävää hoitava Henry Westlin.
Vantaan allianssihankinnassa etsittiin kumppaneita toteuttamaan Vantaan ratikan hankesuunnitelman sekä Vantaan ratikan Helsingin hankeosuuden mukainen raitiotiejärjestelmä, ja katujen ja kunnallistekniikan suunnittelu ja rakentaminen.
Vantaan kaupungin lisäksi ratikkahankkeen toisena tilaajana toimii Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY). Helsingin osuutta edustaa Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy. Nämä tahot tekevät hankintapäätökset asiasta syyskuussa 2024.
Vantaan ratikan rakentaminen voidaan aloittaa sitten, kun tulevan MAL-sopimuksen mukainen valtion investointirahoitusosuus hankkeen rakentamisvaiheelle on varmistunut, ja Helsingin hallinto-oikeus on ratkaissut molemmat hanketta koskevat valitukset.
Allianssin kehitysvaiheen hankintasopimus tehdään vasta näiden asioiden ratkettua.
Hankintapäätöksen jälkeen alliansseissa käynnistyy kehitysvaihe, joka kestää kesään 2025 saakka, minkä jälkeen varsinaiset rakentamistyöt voivat alkaa. Vantaan tavoitteena on, että hanke voi käynnistyä valmistelevilla rakennustöillä kuten johtosiirroilla vuoden 2024 lopulla tai vuoden 2025 alkupuolella.
Vantaan ratikkahankkeessa koko katuympäristö uudistuuVantaan ratikan rakentamisen allianssihankinnan arvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta Vantaan kaupungin osuus on noin 414 miljoonaa euroa. Valtion MAL-avustuksen osuus olisi 30 prosenttia kustannuksista, eli noin 177 miljoonaa euroa. Neuvottelut valtion ja kuntien välillä ovat elokuussa 2024 kesken. Ratikkalinjan Helsingin puolelle ulottuvan osuuden kustannukset Helsingin kaupungille ovat 15 miljoonaa euroa. Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) toteuttaa reitin varrelle vesihuoltoa noin 57 miljoonalla eurolla. Ratikkalinja ja siihen liittyvä katuympäristö rakennetaan vaiheittain.
Rakentamiskustannukset koostuvat 19 kilometrin pituisen raitiotien ja pysäkkien, ajokaistojen, pyöräteiden, jalkakäytävien, maanalaisen infran ja muun kadulle suunnitellun rakentamisesta.
Vantaan ratikan liikennöinti alkaa vuonna 2029. Ratikka on Vantaalle paitsi liikennehanke, myös merkittävä kaupunkikehityshanke ja kaupungin kasvusuunta tulevina vuosikymmeninä. Ratikka tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa poikittaisliikennettä. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.