Kuvia varikkojen "hiekoitustorneista" katsoessa kiinnittää huomiota se, että ne näyttäisi aina olevan 8 tornin nipussa, 4 kummallakin puolella raidetta. Mikä siinä on syynä, onko vetureissa yleensä useampi hiekkasäilö täytettävänä samaan aikaan? Ulkomaisia, tosin vanhoja, varikkokuvia katsellessa olen bongannut usein yksittäisiä tai parina seisovia hiekoitustorneja.
On Suomessakin ollut muunkin mallisia hiekan täydennyslaitteita. Eräs näkyy kuvassa
https://vaunut.org/kuva/78189. Moottorikalustossa on useampia hiekkasäiliöitä mutta se ei itsessään liene tuohon 8 tornin malliin syynä vaan selitys olisi, että laite on räätälöity Sr1-vetureiden ehdoilla. VR:n dieselvetureissa hiekkasäiliöt oli sijoitettu sen verran matalalle, että ne voitiin täyttää maassa seisoen. Höyryvetureissa säiliö oli kattilan päällä mutta sinne pääsi tikapuiden avulla. Sen sijaan Sr1-veturissa on 4 hiekkaluukkua kummallakin sivulla eli 8 yhteensä ja ne ovat jossain parin metrin korkeudella ratapenkasta eli täyttö maassa seisoen ilman sankoa kummempia apuvälineitä olisi normaalimittaiselle henkilölle jos ei mahdotonta niin ainakin hankalaa.