Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenne Haaparantaan, onkohan mitään tulossa?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #100 : Helmikuu 02, 2025, 16:15:36 »


Elektrifiering av järnvägen mellan Laurila och Haparanda färdigställt

"Elektrifieringsprojektet, som inleddes våren 2023, är nu färdigställt. Syftet har varit att förbättra säkerheten och försörjningsberedskapen på de nordliga trafiklederna. Det är det första större trafikledsprojektet där Norra Finland och Norra Sverige samarbetat. Väylävirasto uppger att projektet också stärker transportkapaciteten i regionen och ansluter den till den transeuropeiska transportkorridoren.

Arbetet har även innefattat breddning av två järnvägsbroar, den över Raumo å i Torneå och den över Torne älv vid den finsk-svenska gränsen. Projektet har delvis finansierats genom EU:s CEF-stöd (Connecting Europe Facility). Kommunerna har också bidragit ekonomiskt till byggandet av underfartsbroarna."

Ruotsin puolella on siis kaikki valmista ja junat kulkevat jo, mutta Suomen ....

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250131/17102/elektrifiering-av-jarnvagen-mellan-laurila-och-haparanda-fardigstallt
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #101 : Helmikuu 02, 2025, 21:40:41 »

...Puolella säädetään junavuorojen kanssa vielä pitkään
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1013


« Vastaus #102 : Helmikuu 03, 2025, 11:13:10 »

...Puolella säädetään junavuorojen kanssa vielä pitkään

Nyt ainakin tiedetään että LVM:llä ja Traficomilla ym on ollut tiedossa milloin sähköistys valmistuu ja jos jotain lupia pitää järjestää niin niitä olisi pitänyt alkaa järjestää jo aikaisemmin.

Valtiolla on ollut varaa tukea maakuntalentoja ja ruotsinlaivoja mutta juna Suomesta Ruotsiin on jotenkin mahdoton ajatus.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #103 : Helmikuu 03, 2025, 15:59:56 »


Nyt ainakin tiedetään että LVM:llä ja Traficomilla ym on ollut tiedossa milloin sähköistys valmistuu ja jos jotain lupia pitää järjestää niin niitä olisi pitänyt alkaa järjestää jo aikaisemmin.

Valtiolla on ollut varaa tukea maakuntalentoja ja ruotsinlaivoja mutta juna Suomesta Ruotsiin on jotenkin mahdoton ajatus.


Tehdään siitä mahdollinen ote Valtion liikene12 suunnitelmasta  "Valtio laatii TEN-T-asetuksen
mukaiset selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelman.
Valtakunnallinen näkemys raideleveydestä vuonna 2026. "

tallennettu
Anders Järvenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #104 : Helmikuu 09, 2025, 16:08:11 »

Tanska on jo aloittanut muutoksen 25 kV:n

Ei Tanskan rautateillä (pääradoilla) mielestäni muuta ole ollutkaan, eli mitään sähköistysjärjestelmän muutosta ei ole tehty. Sähköistys aloitettiin Tanskassa verrattain myöhään, poliittinen päätös tehtiin 1979, ja Kööpenhamina–Helsingør sähköistys valmistui 1986. Sinänsä tietysti aika outoa että vaikka naapurivaltioissa, Saksassa ja Ruotsissa, oli 15 kV 16 2/3 Hz Hz niin Tanska valitsi 25 kV 50 Hz. No, tuohon aikaan oli kai jo selvää että valmistajilta tulee löytymään monta sähköistysärjestelmää käyttäviä vetureita ja moottorijunia.

Aivan oikein. Pääkaupungin lähiliikenteen radat on sähköistetty 1500V (1650V) tasavirralla. Ensimmäiset radat käsittäen noin 68 raidekilometriä avattiin sähköliikenteelle keväällä 1934. Mitä tulee Juutinrauman sillan rautatieyhteyteen ja sen sähköistykseen tulee muistaa, ettei se ole kummankaan valtion rataverkkoa, vaan rataverkon haltijana toimii Øresundsbro Konsortiet.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikenne Haaparantaan, onkohan mitään tulossa?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina