Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2024, 17:45:12 » |
|
Tämä on todella huono päätös eduskunnalta nykytilanteessa.
Kuten Panu kirjoittaa, vähemmistöosakkaiden edut on otettava huomioon päätöksenteossa. Tämä juontaa juurensa siihen, että kaikkia osakkaita on kohdeltava osakeyhtiössä yhdenvertaisesti. Yksinkertaistettuna sanoen yhdenvertaisuus VR:n tapauksessa tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei valtio voi siirtää VR:n omaisuuseriä apporttina toiseen valtionyhtiöön, mikä tulisi kysymykseen lähinnä kalusto- ja kiinteistöasioissa.
Kaikkein huonointa eduskuntavaltuuksien pienentämisessä on VR:n tapauksessa se, että mikäli yhtiöstä listataan osa ja/tai siitä myydään osia institutionaalisille sijoittajille, on selvää, etteivät instikat halua luopua tällaisesta pajatsosta, joka tuottaa joka lyönnillä sievoisen vuoren monopolivoittoja. Jos VR pysyisi kokonaan valtion omistamana, tilanne olisi toinen, sillä valtio voisi tarkastella VR:n – ja ylipäätään rautateiden – tuottoja kansantaloustasolla kokonaisuutena. Sen sijaan instikoita kiinnostavat lyhyen ja keskipitkän tähtäimen tuotot, joiden mittarointina toimivat vain osingot ja tietysti yritysarvon kasvattaminen. Näistä erityisesti jälkimmäinen tarkoittaisi VR:n tapauksessa yhtiön de facto -monopoliaseman turvaamista ja kenties jopa sen pönkittämistä entisestään.
Valtion omistusosuuden vähentäminen VR:ssä olisi täysin perusteltua tilanteessa, kun rautateillä on tosiasiallista kilpailua. Pidän jopa suotavana VR:n listaamista tai sen omistuspohjan muuta laventamista tulevaisuudessa, mutta niin kauan kuin yhtiön markkinaosuus on henkilöliikenteessä 100 prosenttia ja rahtiliikenteessäkin 90 prosentin tasolla, on valtion omistuksen pienentäminen huono juttu kaikkien muiden paitsi uusien sijoittajien kannalta.
Edellinen hallitus otti markkinoilta kymmeniä miljardeja lainaa, ja nykyinen hallitus on aikeissa muuttaa valtion omaisuutta miljarditolkulla riihikuivaksi rahaksi. Tämänkaltainen poukkoilu ääripäästä toiseen on kaikkea muuta kuin kauaskantoista.
Markkinatalous- ja kapitalistihenkisenä tietysti puollan valtion puuttumista mahdollisimman vähän talouselämään, mutta VR:n tapauksessa asiassa pitäisi pyrkiä paljon muuhunkin kuin myyntituottojen kertaluontoiseen maksimointiin.
Mainittakoon, että VR voisi tulouttaa valtiolle huomattavasti nykyistä enemmän vuosittaisia osinkotuloja, jos rautateillä olisi aitoa kilpailua, sillä vain ja ainoastaan kilpailu voi nostaa rautateiden kulkumuoto-osuutta ja sitä kautta esimerkiksi alan työpaikkojen määrää.
Mitkään kauniit Powerpointit tai monopolia muistuttavat himmelit eivät rautateiden kulkumuoto-osuutta kasvata, kuten vuosikymmenten aikana on nähty. Vielä vähemmän niin tapahtuu, jos tosiasiallisessa monopolissa toimivasta yhtiöstä myydään puolet pois.
Yhteenvetona siis: en kannata VR:n vähemmistöosuuden myyntiä nykytilanteessa, mutta kannatan sitä silloin, kun maamme rautateillä on aitoa kilpailua, ja kun valtio on ensin siivonnut VR:n tasetta tarvittavilta osin.
|