Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Berliini 35 vuotta muurin kaatumisen jälkeen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 411


« : Marraskuu 09, 2024, 23:31:31 »

Muuri seisoi "vain" 28 vuotta ja tänään on jo mennyt tasan 35 vuotta, että se on kaatunut. Kuitenkin Berliinissä on edelleenkin toistakymmentä projektia, että aikanaan muurin katkaisemia rautatieyhteyksiä avataan uudestaan. Toteutus on suunniteltu vielä pitkälle joskus 2030 luvulle eikä varmaan kaikki pysy silloinkaan aikataulussa. Jotkut yhteydet ei avata enää koskaan, mutta sama olisi varmaan tapahtunut ilmankin muuria.

Artikkelissa https://www.berliner-zeitung.de/mensch-metropole/35-jahre-mauerfall-diese-bahnlinien-in-berlin-sind-immer-noch-unterbrochen-li.2270218?utm_source=sharing&utm_medium=desktop&utm_campaign=article_default on pitkä lista, mitä on vielä tekeillä. En tiedä milloin ja kuinka maksumuuri iskee, mutta ei maksaneelle jäänee ainakin kuva päätepuskurista malli "DDR-rajavarma".
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2024, 20:11:03 kirjoittanut Uwe Geuder » tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2024, 09:28:15 »

Ei tullut blokkia, vaikka Firefoxin lisäosana oleva googlekääntäjä vaati oman sivunlatauksensa.

Tiivistelmä niistä hankkeista, joiden suunnittelu on mennyt pidemmälle

S-Bahn Spandau-Falkensee
(7,6km) (hyöty-kustannuskerroin 0,66), valmistelut käynnissä, avajaiset 2030-luvun toinen puolisko

Osthavellandin rautatie Spandau-Bötzow (suljettu jo 1950)(Hyöty-kustannuskerroin 2,56), S-Bahn junien määrä kulkea Spandaun ja Falkenhagener Feld väliä 2030-luvun puolivälistä loppuun(?)

S-Bahn Velteniin (hyöty-kustannussuhde 1,2) yksiraiteinen, 20min taajuuslinja, välipysäkki Hennigsdorf Nordissa, valmistuminen 2030-luvunpuolivälissä, kustannusarvio 203milj.euroa

Stammbahn Potsdamer -Potsdam
, (rakennettu 1838, jakautunut sillan räjäytyksessä 1945 länsi- ja Itä-Berliinille, Länsi-Berliinissä S-Bahn välillä Zehlendorfista-Düppel vuoteen 1980)
(Kustannus-hyötysuhde 0,7, laskelma vuodelta 2008) Berliini ja Stahnsdorf tukevat taloudellisesti hanketta, suunniteilla seitsemän asemaa, käyttöönoton tavoite 2038-200vuotta(!)

i2030 on hankkeet kattava projektinimike, jolla Googlesta löytyy ensimmäisinä hakutuloksena aiheesta.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 411


« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2024, 18:10:50 »

Kiitos Mika kun jaksoit luetella joitakin yhteyksiä!

i2030 on se avainsana. Heillä on oma sivusto https://www.i2030.de. Se on 10 miljardin raideprojekti. Berliinin S-Bahn on vain osa siitä. S-Bahnin interaktiivinen kartta löytyy osoitteesta https://www.i2030.de/sbahn/ . Oletusarvona kartassa näkyy nykyverkko. Kun klikkaa vasemmalla kohtaan "S-BAHNMASSNAHMEN" avautuu lista. Kun klikkaa "Zielzustand" (tavoitetila) näkee tulevat radat. Uudet (tai uudelleen avatut) radat on vain yksi osa. 10 minuutin vuoroväli verkon reunoihin asti on toinen iso osa ("Streckenausbau für 10-Minuten-Takt")    
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Berliini 35 vuotta muurin kaatumisen jälkeen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina