Marko Nurmi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« : Helmikuu 05, 2010, 19:35:04 » |
|
Junan jarrut syttyivät tuleen Helsingin Tapanilassa Perjantai 5.2.2010 klo 18.22
Helsingistä Keravalle matkalla olleen N-junan jarrut syttyivät tuleen perjantaina kello 17:n jälkeen.
Junan henkilökunta sai sammutettua palon ennen pelastuslaitoksen saapumista paikalle.
Osa paikallisjunaliikenteestä keskeytyi tapahtuman takia. N- ja M-junat myöhästelivät 5-20 minuuttia.
Liikenne on nyt kuitenkin palautunut normaaliksi. Juna tyhjennettiin ja se saatiin ajettua huoltoon Ilmalan varikolle. IL
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2010, 19:56:01 » |
|
Mikäs kone oli kyseessä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Arolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2010, 20:09:46 » |
|
Onhan se vaihtelua etteivät ole aina jäässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2010, 21:24:05 » |
|
Miksi M-junat myöhästelivät?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Heikki Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2010, 21:31:31 » |
|
Siinä jäi yksi K -vuoro välistä Keravalta Helsinkiin. Koivukylästä K-juna 1755 Helsinkiin (mikä sitten olikaan Keravalta), kyltti ilmoitti jo n. 17.55, että seuraava on "1815", ja kuulutus vahvisti tämän sitten myöhemmin. K lähti n. 1819 Koivukylässä - eli vielä hieman hitaassa.
Se, mikä pisti mietityttämään oli n. 1805 ohi kaupunkiraidetta puistellut tyhjänä ajanut Sm1(?) -juna. Ei tainnut VeeÄrrää palvelu kiinnostaa? Palveluorganisaatiossa se tyhjäjuna ois ehkä voinut joissakin olosuhteissa ajaa sen ajamattajääneen K -vuoron? Yksityiskohtia en tiedä sen junan tiedoista, mutta näin maalaisena olisin odottanut, että se, jos on tullut yhtään Keravan yläpuolelta, olisi voinut ajaa välistäjääneen vuoron. Oletan, ilman suurempaa tietoa, että se meni Ilmalaan suoraan.
Mutta kun VR ei ole palveluorganisaatio pääkaupunkiseudulla, eikä muutenkaan ole sitä ollut vuosiin missään muuallakaan Suomessa, kiitos monopoliasemansa, ja vaikka VRn henkilökunta onkin suurelta osin palveluammattilaisia, niin mitäpäs sitä niistä kymmenistä asemilla odottavista ihmisistä välittämään.
Toistaalta, mitä tässä purnaamaan, taksit ja linja-autot on keksitty!
t. Heikki Heinonen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2010, 00:31:34 » |
|
Siinä jäi yksi K -vuoro välistä Keravalta Helsinkiin. Koivukylästä K-juna 1755 Helsinkiin (mikä sitten olikaan Keravalta), kyltti ilmoitti jo n. 17.55, että seuraava on "1815", ja kuulutus vahvisti tämän sitten myöhemmin. K lähti n. 1819 Koivukylässä - eli vielä hieman hitaassa.
Se, mikä pisti mietityttämään oli n. 1805 ohi kaupunkiraidetta puistellut tyhjänä ajanut Sm1(?) -juna. Ei tainnut VeeÄrrää palvelu kiinnostaa? Palveluorganisaatiossa se tyhjäjuna ois ehkä voinut joissakin olosuhteissa ajaa sen ajamattajääneen K -vuoron? Yksityiskohtia en tiedä sen junan tiedoista, mutta näin maalaisena olisin odottanut, että se, jos on tullut yhtään Keravan yläpuolelta, olisi voinut ajaa välistäjääneen vuoron. Oletan, ilman suurempaa tietoa, että se meni Ilmalaan suoraan.
Mutta kun VR ei ole palveluorganisaatio pääkaupunkiseudulla, eikä muutenkaan ole sitä ollut vuosiin missään muuallakaan Suomessa, kiitos monopoliasemansa, ja vaikka VRn henkilökunta onkin suurelta osin palveluammattilaisia, niin mitäpäs sitä niistä kymmenistä asemilla odottavista ihmisistä välittämään.
Toistaalta, mitä tässä purnaamaan, taksit ja linja-autot on keksitty!
t. Heikki Heinonen
Kun kerran tänne olet eksynyt, järkeäkin saa käyttää... Päivittäin otetaan matkustajajunista pois yksiköitä, jotka eivät kaupalliseen liikenteeseen ole soveltuvia. Jos esimerkiksi ovivalo palaa, se saatana palaa, vaikka ne liikkuvat vehkeet olisivat norsuja. Sillä ei silloin nykysäännön mukaan matkustajia kuljeteta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2010, 01:23:24 » |
|
...... Jos esimerkiksi ovivalo palaa, se saatana palaa, vaikka ne liikkuvat vehkeet olisivat norsuja. Sillä ei silloin nykysäännön mukaan matkustajia kuljeteta.
Onpa kehitys ollut nopeaa. Minun nuoruudessani vielä etenkin 8-ovisten Ei-vaunujen oviaukot olivat kesäisin suosittuja istumapaikkoja, jalat portailla. Mutta junatkin olivat hitaita, enimmillään vähän yli 100km/h. Nyt kun Sm1-2 sn on 120km/h, niin pelkkä ovivalo voi estää matkustamisen kahdessa vaunussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2010, 10:46:57 » |
|
Ja joskus konnari hätisti pois ovenraosta, mutta ei aina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2010, 15:11:24 » |
|
Siinä jäi yksi K -vuoro välistä Keravalta Helsinkiin. Koivukylästä K-juna 1755 Helsinkiin (mikä sitten olikaan Keravalta), kyltti ilmoitti jo n. 17.55, että seuraava on "1815", ja kuulutus vahvisti tämän sitten myöhemmin. K lähti n. 1819 Koivukylässä - eli vielä hieman hitaassa.
Se, mikä pisti mietityttämään oli n. 1805 ohi kaupunkiraidetta puistellut tyhjänä ajanut Sm1(?) -juna. Ei tainnut VeeÄrrää palvelu kiinnostaa? Palveluorganisaatiossa se tyhjäjuna ois ehkä voinut joissakin olosuhteissa ajaa sen ajamattajääneen K -vuoron? Yksityiskohtia en tiedä sen junan tiedoista, mutta näin maalaisena olisin odottanut, että se, jos on tullut yhtään Keravan yläpuolelta, olisi voinut ajaa välistäjääneen vuoron. Oletan, ilman suurempaa tietoa, että se meni Ilmalaan suoraan.
Mutta kun VR ei ole palveluorganisaatio pääkaupunkiseudulla, eikä muutenkaan ole sitä ollut vuosiin missään muuallakaan Suomessa, kiitos monopoliasemansa, ja vaikka VRn henkilökunta onkin suurelta osin palveluammattilaisia, niin mitäpäs sitä niistä kymmenistä asemilla odottavista ihmisistä välittämään.
Toistaalta, mitä tässä purnaamaan, taksit ja linja-autot on keksitty!
t. Heikki Heinonen
Kun kerran tänne olet eksynyt, järkeäkin saa käyttää... Päivittäin otetaan matkustajajunista pois yksiköitä, jotka eivät kaupalliseen liikenteeseen ole soveltuvia. Jos esimerkiksi ovivalo palaa, se saatana palaa, vaikka ne liikkuvat vehkeet olisivat norsuja. Sillä ei silloin nykysäännön mukaan matkustajia kuljeteta. Hei Mikko, olen aikalailla kiinnostunut faktoista tuohon "Päivittäin otenaan matkustajajunista pois yksilöitä, jotka eivät kaupalliseen liikenteeseen ole soveltuvia". Tahtoisin mielelläni ymmärtää tuota asiaa ja etenkin sen frekvenssiä, kuten asiaa sivuutat "päivittäin" -kommentillasi. Näin maalaisena, savolaesena siis, ei mene jakeluun. t. Heikki Heinonen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2010, 16:08:04 » |
|
olen aikalailla kiinnostunut faktoista tuohon "Päivittäin otenaan matkustajajunista pois yksilöitä, jotka eivät kaupalliseen liikenteeseen ole soveltuvia".
Tahtoisin mielelläni ymmärtää tuota asiaa ja etenkin sen frekvenssiä, kuten asiaa sivuutat "päivittäin" -kommentillasi.
Päivittäisyydestä en varmuudella tiedä, mutta jos kalustoksi otetaan kaikki henkilöliikenteen kalusto, niin tuo määrä kasvaa aika isoksi eli useiksi sadoiksi. Kyllä noiden joukkoon varmaankin mahtuu joka päivälle yksilö jota ei voi käyttää liikenteessä, syystä tai toisesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2010, 22:46:21 » |
|
Vaikka en pidä keskustelun sävystä, osallistun silti.
Mikäli tyhjävaunujuna oli menossa Ilmalaan, sitä ei ihan noin vain voida reitittää muualle. Sen junan kuljettaja nimittäin mitä suuremmalla todennäköisyydellä loikkaa Ilmalassa jonkun toisen värkin puikkoihin, josta tällöin puuttuisi kuljettaja.
Rautatiemaailma on siitä ihmeellinen juttu, että monesti hämmästyttävältä näyttäviin asioihin löytyy yleensä ihan järkevä selityskin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2010, 00:02:27 » |
|
Tietenkään todellisuudessa kaiken liikenteen ei tarvitse viedä Helsingin päärautatieasemalle. Matkustajat voi kärrätä Pasilaan asti ja kääntyä sieltä sitten Ilmalan varikolle. Määränpäänäyttöihin asemilla määränpääksi Pasila ja kuulutuksella tieto ennen Pasilaa, että "tämä ylimääräinen juna jatkaa tästä Ilmalan varikolle, matkustajia pyydetään poistumaan junasta. Keskustaan haluavat voivat jatkaa siirtyä raiteelle X, josta lähtee jatkoyhteys Y minuutin kuluttua." Tuokin palvelisi jo aika isoa matkustajamäärää, koska moni jää syystä tai toisesta pois junasta jo ennen Helsinkiä. Ja jos todella näyttötaulusta jo junaan noustessaan näkee määränpäänä Pasilan (ja mielellään lisätiedon "poikkeusjuna" tjsp), ei matkustajien luulisi tuntevan itseään kovin huijatuiksi joutuessaan Pasilassa junasta ulos.
Mikäli Pasilassa ei ehditä kääntyä, kärrätään vaikka Tikkurilaan kaikki jotka sinne asti haluavat. Mahdollisesti myös joku Tikkurilan kohdilla kaupunkiradalle hyppäävä juna määräasemanaan Oulunkylä olisi mahdollinen. Kunhan näyttötaulujen teksti näyttää todellista määränpäätä ja junissa kuulutukset hoidetaan kunnolla, tällainen toimii. Matkustajille voi vaikka ihan avoimesti kertoa, että kyse on varikkosiirtoajosta, johon poikkeuksellisesti otetaan matkustajia kyytiin sille välille, jolla se on mahdollista.
Tietty, YTV tuskin maksaisi tästä junasta VR:lle mitään, joten VR:llä ei ole kummemmin motivaatiota tällaiseen asiakaspalveluun. Teknisesti tuo kuitenkin olisi mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2010, 00:38:53 » |
|
Teknisesti tuo kuitenkin olisi mahdollista.
Ei aivan täysin. Ilmalaan päästäkseen, pitää kaupunkiradalta poistua jo ennen Oulunkylän laituria. Seuraava mahdollinen paikka on Linnunlaulun sillan kupeessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2010, 06:35:30 » |
|
Täysin mahdotonta. Eivät jarrut voi tuleen syttyä, niihin läheisesti liittyvät komponentit kylläkin. Minkälainen objekti ovat jarrut? Eivätkö ne koostu monesta osasubjektista? Kysyn, koska tällä palstalla on usein ns. besserwissereitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|