Veturityyppi S-160/S-162/S-166 (10-46E) = sarja Шª = SHª = Schª =Šª . Kuvassa
https://vaunut.org/kuva/172053 ja sen kommenteissa kerrotaan Suomessa liikkuneista vetureista. Tuli kysymys junapainoista, johon en osannut vastata Neuvostoliiton osalta (=Porkkalan liikenteessä käytetyt veturit).
Puolassa näitä vetureita oli 575 kpl jakaantuen kahteen sarjaan: 75 kpl sarjaa Tr201 ja 500 kpl sarjaa Tr203 (erona lähinnä mistä veturit tulivat Puolaan). Sarja Tr202 oli vastaava englantilaismallinen hieman tehokkaampi ja nopeakulkuisempi UNRRA-veturi.
Ohessa Puolan PKP:n kuorma- ja vetovoimataulukot. Puolassa höyryvetureiden kuormataulukot jaettiin a-taulukot (5500 kcal polttoaine) ja b-taulukot (6500 kcal polttoaine) sekä kumpikin vielä tyhjävaunujuniin ja kuormattuihin vaunuihin (isompi kuorma sallittu). Ohessa kopioita vain b-taulukoista.
1) Tr201+Tr203 profiili ja joitain mittoja
2) Tr201+Tr203 tekniset tiedot (mukana muutama rinnakkainen sarja, kuten Tr202)
3) Tr201+Tr203 vetovoimakäyrät
4) Tr201+Tr202 henkilöjunapainot 2-3 akselisin vaunuin
5) Tr201+Tr203 junapainot (b-taulukko), ylempi kuormatut vaunut ja alempi tyhjät vaunut.
Kaikki taulukot ovat kirjasta: Charakterystyki nornalnotorowych pojazdów trakcyjnych (Josef Filalkowski & Wiktor Kowalewski, Wydawnictwa komunikach i łączności, 1970).
Lisää sarjan käytöstä Puolassa löytyy kirjasta: Tomasz Roszak: Normalnotorowe parowozy Amerykańskie na PKP, Kolpress 2014, ISBN 9788393325757 (s.112-203).
Lopuksi pohdintaa niille, jotka lukivat loppuun saakka: Pitäisikö tällaiset Suomessakin liikennöineet veturisarjat esittää suomalaisen kaluston kanssa keskustelun "Kalusto"-kohdasssa?