|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1003
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2025, 17:12:30 » |
|
On ollut jossain mutta ei täällä. Mutta oli jo aikakin! Tosin 6 tuntia Tallinna-Riika on tunti enemmän kuin esim Flixbusilla mutta Vilnaan mennessä juna kirii melkein kiinni. Harmi että jos haluaa keski-Eurooppaan asti niin pitä yöpyä Vilnassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1802
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2025, 11:01:20 » |
|
Jossain muualla päin Eurooppaa tällaista kolme pääkaupunkia yhdistävää yhteyttä ajettaisiin tunnin vuorovälillä, on kyllä täysin käsittämätöntä, miten tämän turaamiseen on saatu kulumaan näin monta vuotta. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei ollenkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1003
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2025, 14:56:46 » |
|
Jossain muualla päin Eurooppaa tällaista kolme pääkaupunkia yhdistävää yhteyttä ajettaisiin tunnin vuorovälillä, on kyllä täysin käsittämätöntä, miten tämän turaamiseen on saatu kulumaan näin monta vuotta. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei ollenkaan.
Kansainväliset pitkän matkan junat eivät pysty kilpailemaan halpalentojen kanssa koska lentoliikenne ei maksa mitään veroja. Ainoastaan sellaiset nopeat junayhteydet jotka yhdistävät suurkaupunkeja joiden lentokentät ovat erittäin ruuhkaisia pärjäävät, tai sitten junavuoroja pitää tukea. Sikäli kun ymmärrän niin osa ketjun Tallinna-Valga-Riika-Vilna -ketjun junista kulkee ilman tukiaisia. VR:n kannattaisi ottaa esimerkkiä siitä ja aloittaa Oulu-Tornio-Haaparanta liikenne vaikka ei valtio tukisi sitä, esim yhdellä päivittäisellä vuorolla taajamajunakalustolla (Eil-vaunut tai Sm2).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 260
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2025, 18:50:16 » |
|
Ymmärsinkö oikein? Tallinna - Riika - Vilna junayhteys, ottaa aikaa yli 10 tuntia? Jos näin, niin ihan hyvä aloitus, mutta tuon välin vetäisee keskivertoautolla reilusti alle 8 tunnin.10 tunnissa olen jo syvällä Puolassa. Mikä on Rail Baltican tämän hetken tilanne ja kehitysnäkymät todellisien toteutuksineen? Tuleeko valmista ja milloin, jos tulee?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 6384
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2025, 19:02:45 » |
|
Totta kai kaikki toimii jos on rahaa ja yhteinen tahto! Täytyy myös ottaa huomioon vastavoimat esim massiivinen kumipyörälobby ja muut liikennemuodot,homma sakkaa välittömästi kun rahoitus loppuu!Myöskään EU rahoitukseen ei tässä maailmantilanteessa ole luottoa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2025, 13:59:36 » |
|
Ei kai se rautatiepiireissä niin helppoa ole saada maiden välisiä yhteyksiä vielä toisten maiden lävitse kun on rautateiden valtionyhtiöt johtavia joka maassa. Tietysti on poikkeuksia Ruotsi-Saksa tms.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1003
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2025, 17:38:53 » |
|
Ei kai se rautatiepiireissä niin helppoa ole saada maiden välisiä yhteyksiä vielä toisten maiden lävitse kun on rautateiden valtionyhtiöt johtavia joka maassa. Tietysti on poikkeuksia Ruotsi-Saksa tms.
Kyllä niitä kolme, neljä maata yhdistäviä junia on Euroopassa muitakin vaikka kuinka, esim - UK - Ranska - Belgia- Hollanti /Saksa - Saksa-Belgia-Ranska - Saksa-Itävalta-Italia - Sveitsi-Itävalta-Unkari - Itävalta-Saksa-Belgia / Hollanti - Unkari-Slovakia-Saksa - Itävalta-Unkari-Ukraina jne Nykyään joutuu tosin operaattorit hankkimaan tai ainakin vuokraamaan oman kalustonsa eli sellaista kalustopooli-yhteistyötä kuten vielä 1980-luvulla oli ei taida enää olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 554
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2025, 15:21:33 » |
|
Edistystä tämäkin. Nyt on sentään saatu aikataulut sovitettua yhteen, vaikka välillä on kolme operaattoria ja liput täytyy ostaa jokaiselle osuudelle erikseen.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 12, 2025, 17:12:49 » |
|
Matka-aikaa voitaisiin lyhentää jos radoilla voitaisiin ajaa lujempaa, ainakin Liettuan puolella lähellä Latvian rajaa ajellaan vain 80km/h osan matkaa.
Viron ja Liettuan puolelta Riikaan tuntuu olevan enempi sellaisia missä ei pysähdytä kaikkialla, mutta Latvian Riian ja Viron Valgan väli sellainen, että pysähdytään joka paikassa. Toivottavasti tuonne saataisiin tuo LTG:n juna ajamaan Valgaan saakka pysähdyksiä olisi välillä vain 1-2. Saisi se vanha neukkujuna hoitaa loput vuorot missä pysähdyttäisiin niillä muilla asemilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 13, 2025, 12:02:52 » |
|
Käsittääkseni oli huhuja, että tuo Riika-Valga ajettaisiin jatkossa LTG:n junalla ja Vivi vuokraisi sen tuon reitin ajaksi. Muutenhan se juna seisoo Riiassa tuon ajan varikolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 260
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 13, 2025, 19:30:56 » |
|
Nykyaikaan suhteutettuna, josko voisi saada tuon välin nopeutetuksi huomattavasti. Kolmen Eurooppalaisen Pääkaupungin välinen liikenne pitäisi sujua ilman junan/junien vaihtoa vuonna 2025. Kysehän ei ole muuta kuin sopimuksista ja niiden käytännön toteutuksen sisällöistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|