Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mitä eroa on VET ja VEV  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Matias Rahko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« : Tammikuu 09, 2025, 11:07:25 »

Olen miettinyt jo aika pitkään että mitä eroa on VET ja VEV nimityksillä esim juliassa?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2626


« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2025, 11:33:44 »

VET on veturijuna, eli ilman vaunuja kulkeva(t) veturi(t).

VEV on samanlainen kokoonpano, mutta aikataulullisena vaihtotyönä. Vähän kuin PAI, mutta ilman vaunuja.

Toinen siis kulkee junana, toinen vaihtotyönä.

PAI-"junassa" voi myös olla pelkkä veturi, mutta käsitykseni mukaan VEV on käytössä sellaisiin tarkoituksiin, jossa säännöllisesti on vain veturi.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 211


« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2025, 12:02:38 »

Uskon kyllä että noilla termeillä on merkitystä niille jotka kaluston siirtelyä työkseen tekevät, mutta kyllä "siviiliä" kummastuttaa jos veturin ja vaunut käsittävää yhdistelmää ei saa nimittää junaksi...
tallennettu
Matias Rahko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2025, 12:04:30 »

Kiitos
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2216


« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2025, 12:11:58 »

Uskon kyllä että noilla termeillä on merkitystä niille jotka kaluston siirtelyä työkseen tekevät, mutta kyllä "siviiliä" kummastuttaa jos veturin ja vaunut käsittävää yhdistelmää ei saa nimittää junaksi...
Aikoinaan (nyky määräyksistä en mene mitään sanomaan) tuolla oli merkitystä moneenkin asiaan, kuten jarrutuskyky vaatimuksiin ja nopeuteenkin. Ja vielä 1990-luvulla tuolla oli merkitystä, koskivatko tiettyjen pääopastimien opasteet vai ei. (junaa koskivat kaikkien pääopastimien opasteet mutta vaihttyötä vain tulo- ja rataopastimien opasteet, ellei aseman liikennöimissäännössä muuta ilmoitettu tai opastimesta puuttui vaihtotyökilpi tai sen seuraaja Ei koeke vaihtotyötä)
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 211


« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2025, 13:58:49 »

Nimen omaan tuon ymmärrän ja varmaan moni muukin.
Tässä on vain kyse kahdesta eri asiasta. En osaa oikeita termejä, mutta "siviilin" juna on sitä miltä se näyttää ja ammattilainen puhuu liikennöintimuodosta tai jostain sellaisesta, mikä sen oikea  nimitys sitten onkaan.
tallennettu
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2025, 19:44:04 »

Kun tässä puhut siviilistä, vaikuttaa siltä, että puhut vain omasta puolestasi mutta jostain syystä tahdot yleistää oman mieltymyksesi laajemmalle. En usko, että yleistyksellesi on katetta. Ainakin minä olen rautateillä siviili ja tahdon silti tietää tämänkin asian.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 93


« Vastaus #7 : Eilen kello 11:37:19 »

Ei tommonen "yleistys" mitään haittaa. Itsekin olen siviili rautateillä ja kyllä mie sanon jotta j u n a sieltä tulloo kun vaikka Kolarin pikajuna peruuttelloo Stadin Steissille.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 471


« Vastaus #8 : Eilen kello 13:14:47 »

Ei tommonen "yleistys" mitään haittaa. Itsekin olen siviili rautateillä ja kyllä mie sanon jotta j u n a sieltä tulloo kun vaikka Kolarin pikajuna peruuttelloo Stadin Steissille.


Aivan, herra Lasse. Tässähän on sitä jutun juurta, josta voi alkaa vaikka kuinka syvää kaveruutta esimerkiksi.

Asiantuntemus tulee kyllä perässä, jos itselleen luvan sallii siihen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mitä eroa on VET ja VEV  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina