Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Hylätyt henkilöliikennevaunut 1950  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2577


« : Tammikuu 12, 2025, 13:56:58 »

1950 VR HYLÄTYT HENKILÖLIIKENNEVAUNUT
Sarjoittain numerojärjestyksessä
Kaikki F-vaunut ovat tässä luettelossa, Ge-vaunut ovat katetuissa tavaravaunuissa, postivaunut ovat vieraissa vaunuissa

D 257 - 1950-10
D 280 - 1950-10
D 297 - 1950-04
D 352 - 1950-10
D 353 - 1950-10

E 630 - 1950-07
E 650 - 1950-10
E 664 - 1950-10
E 672 - 1950-02
E 677 - 1950-10
E 687 - 1950-05
E 690 - 1950-10
E 691 - 1950-10
E 698 - 1950-10
E 716 - 1950-10
E 727 - 1950-10
E 730 - 1950-10
E 731 - 1950-10
E 737 - 1950-10
E 758 - 1950-10
E 765 - 1950-10
E 850 - 1950-05
E 909 - 1950-10

Ei 22056 - 1950-04
Ei 22106 - 1950-09

F 3198 - 1950-03
F 3308 - 1950-07
F 3368 - 1950-10
F 3376 - 1950-03
F 3378 - 1950-10
F 3408 - 1950-10
F 3418 - 1950-03
F 3427 - 1950-03
F 3686 - 1950-06
F 3595 - 1950-03
F 3608 - 1950-09

T 1706 - 1950-06
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #1 : Tammikuu 12, 2025, 16:02:57 »

Aika paljon ehti tulla käyttövuosia esimerkiksi tuolle vaunulle E 630 jonka hankintavuosi oli 1883. Kyseinen vaunu rakennettiin Vaasan rataa varten ja sen valmistaja oli Atlas-yhtiö Tukholmassa.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2628


« Vastaus #2 : Tammikuu 12, 2025, 16:33:39 »

Aika paljon ehti tulla käyttövuosia esimerkiksi tuolle vaunulle E 630 jonka hankintavuosi oli 1883. Kyseinen vaunu rakennettiin Vaasan rataa varten ja sen valmistaja oli Atlas-yhtiö Tukholmassa.

Se on vähän sama kuin että Ex-vaunuja olisi käytössä vielä 2060-luvulla.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 258


« Vastaus #3 : Eilen kello 19:59:28 »

Ei ole laisinkaan sama. Ex vaunut tulivat käyttöön1980-luvun lopulla, ja olisivat yhä edelleen liikennekelpoisia, jos niille olisi osoitettu samanlainen perusteellinen elinkaarihuolto, kuin mainitsemillesi puuvaunuille. Ex:t olivat varsin nykyaikaisia vaunuja, joten noilla olisi kevyesti ajettu 60-80 vuoden käyttöikään  - siis asianmukaisella ylläpidolla ja huollolla.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2628


« Vastaus #4 : Tänään kello 06:44:58 »

Ei ole laisinkaan sama. Ex vaunut tulivat käyttöön1980-luvun lopulla, ja olisivat yhä edelleen liikennekelpoisia, jos niille olisi osoitettu samanlainen perusteellinen elinkaarihuolto, kuin mainitsemillesi puuvaunuille. Ex:t olivat varsin nykyaikaisia vaunuja, joten noilla olisi kevyesti ajettu 60-80 vuoden käyttöikään  - siis asianmukaisella ylläpidolla ja huollolla.

Niin, siis totta kai niitä pitäisi huoltaa ja ylläpitää, en sitä kieltänytkään. Viestini oli tarkoitettu nimenomaan päivittelyksi, kuinka nuorina ne poistettiin. Olen kanssasi samaa mieltä.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1186


« Vastaus #5 : Tänään kello 11:06:01 »

Avosiltaisia henkilöliikenteen vaunuja koritettiin aika ajoin uudestaan. Vaunusta siis käytettiin pelkkä alusta, jonka päälle rakennettiin kokonaan uusi kori. Etenkin alkuaikoina ongelmia oli peltivuoratun rakenteen kanssa. Vuorauspellin puurakenteen väliin tiivistyi kondenssivettä, joka saattoi lahottaa puurakenteen uusintakuntoon jo viidessä vuodessa.

Vaunutilastoissa monesti esitetään vaunujen osalta alkuperäinen valmistumisvuosi, mutta myös uudelleen rakentamisen ajankohta, joita saattaa olla useita. Tämä tarkoittaa sitä, että pitkäikäisessä vaunussa alkuperäistä saattaa olla pelkästään alusta — eikä siitäkään kaikki. Tehdyt muutostyöt katosivat helposti historian hämäryyteen, jos uusittu vaunu jatkoi elämäänsä samalla litteralla ja samalla numerolla.

Teräksestä/raudasta valmistettu aluskehys ja puinen kori henkilöliikenteen vaunuissa oli poikkeuksellisen pitkään käytössä Suomessa, vaikka alan lehdissä ehdittiin esitellä Keski-Euroopassa käytössä olleita teräskorivaunuja. Tälle oli syynsä. Puuta oli runsaasti tarjolla ja puuseppiä myös. Puisen korin rakentaminen kuvausten perusteella ei ollut kovin ihmeellinen juttu. Kyseessä ei ehkä ollut teknis-taloudellisesti paras mahdollinen lopputulos, vaan tarkoituksenmukaisuus. Sitä tehtiin mitä parhaiten osattiin. Pula-aikoina tekemisiä ohjasi materiaalien saatavuus. Pasilan konepajan työmenetelmäkuvauksista voi myös päätellä sen, miten näillä reunaehdoilla työtä osattiin rationalisoida.

Lanterniinikattoisten telivaunujen alustojakin käytettiin pitkään kokonaan uusien rakenteellisesti erilaisten vaunusarjojen rakentamiseen. Ilmeisesti alustat olivat sen verran arvokkaita ja/tai hyväkuntoisia, että telit kannatti vaihtaa ja varustaa ikivanha alusta uudella tekniikalla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Hylätyt henkilöliikennevaunut 1950  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina