Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Uudet veturisarjat VR:n radoilla 1950 (osa 2 av 4)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2588


« : Tammikuu 19, 2025, 14:19:03 »

UUDET VETURISARJAT VR:n RADOILLA 1950 (osa 2 av 4)

Vk5 = 2-sylinterinen tulistinveturi, 1D1t (2-8-2T)

Sarjan kaksi veturia ovat aikaisemminkin tilapäisesti liikkuneet VR:n radoilla ollessaan Rauman Rautatien vetureina matkalla valmistajaltaan Raumalle ja myöhemmin konepajakäynneillä VR:n konepajoilla. Toinen vetureista (RR 7) oli VR:lle vuokrattuna ajan 27.4.1918-8.6.1918. Sarjatunnus Vk5 tuli kuitenkin käyttöön vasta 1950.

Veturisarjat on käsitelty teoksessa ”Höyryveturit Valtionrautateillä”, s. 329-332, joten tässä on lähinnä joitakin täydentäviä tietoja.

Valmistaja: Tammerfors Linne- & Jernmanufaktur AB * Tampereen Konepaja * Mekaniska Verkstaden

N:o 209, tyyppi C II, tilattu 16.1.1913, toimitettu 16.8.1913, Rauman Rautatie n:o 6,
1948 Rauman Rautatie n:o 8, myyty 1.7.1950 VR:lle = Vk5 n:o 73.

N:o 210, tyyppi C II, tilattu 16.1.1913, toimitettu 4.9.1913, Rauman Rautatie n:o 7,
myyty 1.7.1950 VR:lle = Vk5 n:o 72.

Vk5-veturit olivat kuin yhdistemä H6 (Hk5) ja K2 (Tk2) sarjoista muutettuna tankkiveturiksi. Esimerkiksi kattila oli vaihtokelpoinen Hk5-kattilan kanssa. Valtionrautateille tultuaan vetureiden polttoainetilaa korotettiin ja karja-aurat korvattiin astinlevyillä, valtaventtiilin kahvaa pidennettiin, vesisäiliön täyttöaukkoa suurennettiin ja höyrylämmitysjohto asennettiin etupäähän.VR:llä veturit olivat kivihiililämmitteisiä, mutta niiden turbiinisavutorvi kuitenkin säilytettiin.
Varusteet VR:llä:
Injektorit = Friedman R.S.T. 8/7
Varoventtiilit = Richardson
Valaistuslaitteet = AGA
Ilmapumppu = Westinhouse
Kastelulaite = on
Hiekoittaja = Dean
Soittokello = Latowski
Jarrulaitteet = Westinghouse
Voitelulaitteet = Friedmann öljypumppu ja Friedmann lubrikaattori B n:o 8

Teknillisistä tiedoista voidaan todeta,että konekortin mukainen vetovoima oli 6470 kg (kirjassa ja veturin myyntitarjouksessa 5470 kg). Suurin junapaino 1:80 nousussa 350 t.

Suurimman osan 1950-luvusta veturit saivat pysyä vanhalla kotivarikollaan (Rauman alavarikko).
Kumpikin veturi kävi kerran Turussa:
Veturi 72 oli lainassa Tampereen varikolta ja saapui Turkuun  3.1.1956 ja lähti pois 10.5.1956. Veturille rekisteröitiin linja-ajoa 128 km yksin veturina (Tl-Tku =128 km), vaihtotyötunteja en näytä kopioineen. Veturi oli ilman käyttöä ajan 16.2.1956-2.4.1956.

Veturi 73 oli lainassa Tampereen varikolta ja saapui Turkuun 17.2.1953 ja lähti pois 28.2.1953. Turussa veturille rekisteröitiin 1480 km.

Vuonna 1959 veturit siirrettiin Joensuun varikolle ja 20.2.1960 Kouvolan varikolle, jossa ne toimivat varavetureina Imatralla ja Lappeenrannassa. Veturit poistettiin liikenteestä 2.1961 ja hylättiin 3.10.1962. Veturit romutettiin Imatralla (73 vuonna 1963). Hylättäessä kumpikin veturi sijaitsi Imatralla ja niissä oli Hk5-kattilat 72 = 1029 ja 73 = 1027.

G.A. Serlachius Oy kysyi 15.2.1961 mahdollisuutta ostaa käytetty höyryveturi. Ohessa lainausote tarjouksesta Ko 219/747, 12.4.1961:

Tarjotaan ostettavaksi kivihiilillä lämmitettävä ja AGA-valaistuksella varustettu Vk5-sarjan veturi n:o 72. Veturin teknilliset arvot  selviävät oheisesta luettelosta sekä veturissa olevan kattilan n:o 1029 kunto, siinä viimeksi suoritetut korjaukset sekä viimeinen täysitarkastusaika oheisista kattilantarkastuspöytäkirjoista. Konepajakorjauksesta pääsi veturi 24.2.1959, jolloin siinä suoritettiin I-luokan korjaus. Tämän korjauksen jälkeen on veturilla ajettu noin 45000 km. Pyörästön kulkukehien kulumat ovat noin 2 mm ja renkaiden paksuudet vetopyörästössä 71 mm, johtotelissä 74 mm ja laahustelissä 68 mm. Veturi on tällä hetkellä täysin liikennekelpoinen ja se on sijoitettuna varaveturiksi 7. konejakson Imatran varkolle, jossa se on nähtävissä. Nykykuntoisena esitetään sen hinnaksi 3’500’000:- ja mikäli ostaja haluaa siihen korjauksia VR:n konepajoilla, nousee hinta korjauskonepajan laskun summalla. [kauppoja ei syntynyt; en laita liitteitä tähän]

https://vaunut.org/kuva/123182
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 819


« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2025, 19:37:34 »

G.A. Serlachius Oy kysyi 15.2.1961 mahdollisuutta ostaa käytetty höyryveturi. Ohessa lainausote tarjouksesta Ko 219/747, 12.4.1961: Tarjotaan ostettavaksi kivihiilillä lämmitettävä...

Olisikohan tuo GAS:n vuonna 1961 haluama höyryveturi tullut G9 315:n tilalle varaveturiksi Move 51h:lle Mänttään?
Turengin Sokeritehdas valmisti jokatapauksessa Saalastin "Otso 2 Teollisuus" -veturin GAS:lle vuonna 1963 ja Move jäi silloin varalle, ja 315 tallin nurkkaan odottamaan tulevaisuuttaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Uudet veturisarjat VR:n radoilla 1950 (osa 2 av 4)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina