Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Hylätyt veturit 1950 (osa 1 av 2) Sk-sarjat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2598


« : Eilen kello 08:39:56 »

HYLÄTYT VETURIT 1950 (osa 1 av 2) Sk-sarjat
Veturit ovat numerojärjestyksessä.

Sk1 165 - SLM 811 / 1893 - myyty Ab J.W. Enqvist Oy
     - katso lisää https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=15808.0


Sk3 177 - SLM 734 / 1892 - hylätty 1950-02-03 - kattila 0139
     - Oulun varikonpäällikön hylkäysesitys n:o 507, 30.9.1949: ”Sylinterivaurio, vp. sylinteri uusittava. Seisonut korjausta odottamassa 1.7.1948 alkaen. Ollut I lk:n korjauksessa Tku knp 4.4.-8.5.1946. Kattila vuodelta 1901”. Veturin tenderi jätetään romuttamatta ja käytetään Sk3-sarjan varatenderinä.


Sk1 186 - Dübs 3190 / 1894 - myyty KSR
     - katso lisää https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=15808.0


Sk6 256 - Richmond 2751 / 1898 - hylätty 1950-02-03 - kattila 2802
     - Oulun konepajan päällikkö n:o 60/Vet, 4.2.1950: ”Mielestäni on syytä hylätä myös veturi 256, jos kerran 257 ja 267 tulevat hylättäviksi. Veturiin 256 tosin viime vuonna vaihdettiin sylinteri, mutta kun kattilan katsastus olisi nyt suoritettava, vältyttäisiin ainakin siltä. [Sk6-] Veturit ovat hankaloita korjata, mm. Sylinteri ja kattilan etukannatin ovat samaa kappaletta, jota paitsi ne ovat muutenkin heikkorakenteisia”. Viimeinen I lk:n korjaus 1946.12.19-1947.01.31


Sk6 257 - Richmond 2752 / 1898 - hylätty 1950-02-03 - kattila 2961
     - hylättäessä oli Oulun varikon kirjoilla. Viimeinen I lk:n korjaus 1947.08.15-1947.09.23


Sk6 267 - Richmond 2762 / 1898 - hylätty 1950-02-03 - kattila 2806
     - hylättäessä oli Oulun varikon kirjoilla. Viimeinen I lk:n korjaus 1947.02.27-1947.03.31


Sk2 319 - Tampereen Pellava… 6 / 1900 - hylätty 1950-12-20 - kattila 0038
     - kattilan täyskatsastus 1945.03.20 ja sisäpuolinen katsastus 1948.10.05 ja oli I lk:n korjauksessa 1945.02.05-1945.03.20 ja kunnostettu Oulun konepajalla kattilan katsastuksen yhteydessä (pääsi konepajalta 1948.10.05, mutta on ristiriitaista tietoa korjausluokasta, I vai II). Veturin viimeinen työpaikka oli Oriveden-Jämsänkosken rautatierakennus. Ajokilometrit edellisestä täyskorjauksesta 80195 km. Kehys oli poikki vasemmalta puolen, hylkäyskirjelmä Rh 2714/8214.

Kattila 0038 varastoitiin Turun konepajalle ja tarjottiin 1951 Urjalan Puutavara & Mylly Oy:lle hintaan 600’000 mk (ei tiedossa toteutuiko).


Sk2 320 - Tampereen Pellava… 7 / 1900 - hylätty 1950-11-01
     - viimeinen I lk:n korjaus 1948.04.09-1948.05.13. Hylättäessä oli Tampereen varikon kirjoilla ja sijoitettu Siuroon päivystyspalveluun. Ajokilometrit edellisestä täyskorjauksesta n. 72000 km. Koneisto oli täyskorjauksen tarpeessa, mutta kattila oli vielä kohtalaisen hyvä.


Sk2 — - SLM 992 / 1896 - hylätty 1950-11-01 (ent. Rauman Rautatie 1)
     - Rauman Rautatieltä 1950.07.01, vastasi Sk2-sarjaa, mutta VR ei ottanut sitä käyttöön eikä antanut veturille numeroa.


Sk6 (ent. G8) sarja poistui lopullisesti VR:ltä, hylkäysvuodet:
1929: 260
1935: 254, 261, 262, 263, 266, 269, 270
1936: 268
1938: 255, 258, 265
1939: 264
1945: 259
1950: 256, 257, 267

1950 hylätyt Sk6-veturit siirrettiin Oulun konepajalle, joka suoritti niiden romutuksen. Hylättyjen Sk6-vetureiden tenderit muutettiin palotendereiksi ja merkittiin numeroilla XG 04081, XG 04082 ja XG 04094.

Huomionarvoista myös, että kaikilla 1950 hylätyillä Sk6 vetureilla oli vuosina 1928-1929 valmistetut varakattilat.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Hylätyt veturit 1950 (osa 1 av 2) Sk-sarjat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina