| Eljas Pölhö Käyttäjä
 Poissa
 
 Viestejä: 2821
 
 
 
 | 
								
								| «  : Helmikuu 04, 2025, 21:32:41 » |  | 
 
 VUONNA 1950 AVATUT RATAOSAT
 A) OLEVAT RADAT
 
 KEMIJÄRVI-KELLOSELKÄ
 Kemijoen jäälle rakennettu rata avattiin jälleen talvikaudeksi, alunperin ilmoitettiin, että rata avataan 1950.01.08, mutta jostain syystä avaamista lykättiin noin viikolla ja  jäärata valmistui 1950.0113 ja Kemijärvi-Kelloselkä avattiin yleiselle tavaraliikenteelle 1950.01.16. Jäärata suljettiin ja liikenne Kelloselän suuntaan päättyi 1950.04.15. Tavaraliikenteessä asiakas sai päättää halusiko vaunut rataosan asemille vai siirrettiinkö kuorma Pohjolan Liikenne Oy:n kuorma-autoihin Kemijärvellä. Tätä liikennettä varten VR oli vuokrannut PL:lle kuorma autot Lko K 288 ja Lko K 319.
 
 Rautateiden henkilöliikenne hoidettiin Pohjolan Liikenne Oy:n linja-autolla. Tätä tehtävää varten VR oli vuokrannut PL:lle auton Lko L 51.
 
 
 RAUMAN RAUTATIE [ (Peipohja)-Rauma ] liitettiin VR:n ratoihin 1950-07-01
 
 4. ratajakson päällikkö ilmoitti 1950-10-20 (N:o 78/720) liikennepaikkojen vahvistetut etäisyydet Helsingistä:
 (Peipohja) = km 284+438
 Santamaa = km 288+732
 Voitoinen = km 292+363
 Kiukainen = km 297+395
 Panelia = km 303+494
 Kahala = km 305+852
 Eurajoki = km 310+142
 Vuojoki = km 316+878
 Karra = km 320+786
 Harakkala = km 327+297
 Rauma = km 331+659
 
 (Kiukainen = km 297+395)
 Eura = km 306+293
 Kauttua = km 310+423
 
 
 B) UUDET RADAT
 
 EVÄJÄRVI-JÄMSÄ (Orivesi-Jämsänkoski radalla)
 
 Eväjärvelle liikenne oli alkanut 1949.10.01.
 Eväjärvi-Jämsä avattiin
 - tavaraliikenteelle 1950.07.15
 - henkilöliikeneelle 1950.11.01.
 Rataosalle tuli seuraavat liikennepaikat:
 Etäisyys Orivedeltä - Liikennepaikka - Sijainti Helsingistä lukien
 33,851 km - Eväjärvi - Km 262+129 (lv)
 38,593 km - Lahdenperä - Km 266+871 (se)
 39,625 km - Pakomäki - Km 267+903 (se)
 44,958 km - Nytkyme - Km 273+236  (lv) - Nyk
 47,318 km - Alapartala - Km 276+560 (se)
 51,198 km - Alhojärvi - Km 279+476 (lv) - Ali
 55,839 km - Jämsä - Km 284+117 (a) - Jäs
 
 Rataosan rakennuspäätös oli tehty 1938.06.03 ja työt alkoivat marraskuussa 1938. Kiskotus alkoi 1943 Oriveden ratapihalaajennuksella ja linjalla 1945.
 Rataosan korkein kohta oli 149,98 m Lahdenperän lähellä (Km 266+556).
 
 Vuoden 1950 merkittävimpiin töihin kuuluivat mm. Jämsän asemarakennus, tavarasuoja ja resiinavaja sekä Oriveden veturitalli ja vaunuvaaka. Jämsän asemalle tuli 120 m:n mittainen henkilölaituri kivestä ja kärräyslaituri betonista. Alhojärven laiturirakennus valmistui 1951 (Eväjärven oli valmistunut 1949). Jämsän eteläpuoleinen (Km 283+718) betoninen 3-aukkoinen (9,5+10,6+9,5m) ylikulkusilta valmistui noin 1950-1953 (eri siltojen valmistuminen vähän hakusessa minulla).
 
 Jämsän läheisen Kollinmäen sorakuopan raide ja sille johtavan kolmioraiteen kummatkin haarat (Km 279+835 ja Km 280+439) avattiin myös 1950.
 
 |