Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vuonna 1950 avatut rataosat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2611


« : Eilen kello 20:32:41 »

VUONNA 1950 AVATUT RATAOSAT

A) OLEVAT RADAT

KEMIJÄRVI-KELLOSELKÄ
Kemijoen jäälle rakennettu rata avattiin jälleen talvikaudeksi, alunperin ilmoitettiin, että rata avataan 1950.01.08, mutta jostain syystä avaamista lykättiin noin viikolla ja  jäärata valmistui 1950.0113 ja Kemijärvi-Kelloselkä avattiin yleiselle tavaraliikenteelle 1950.01.16. Jäärata suljettiin ja liikenne Kelloselän suuntaan päättyi 1950.04.15. Tavaraliikenteessä asiakas sai päättää halusiko vaunut rataosan asemille vai siirrettiinkö kuorma Pohjolan Liikenne Oy:n kuorma-autoihin Kemijärvellä. Tätä liikennettä varten VR oli vuokrannut PL:lle kuorma autot Lko K 288 ja Lko K 319.

Rautateiden henkilöliikenne hoidettiin Pohjolan Liikenne Oy:n linja-autolla. Tätä tehtävää varten VR oli vuokrannut PL:lle auton Lko L 51.


RAUMAN RAUTATIE [ (Peipohja)-Rauma ] liitettiin VR:n ratoihin 1950-07-01

4. ratajakson päällikkö ilmoitti 1950-10-20 (N:o 78/720) liikennepaikkojen vahvistetut etäisyydet Helsingistä:
(Peipohja) = km 284+438
Santamaa = km 288+732
Voitoinen = km 292+363
Kiukainen = km 297+395
Panelia = km 303+494
Kahala = km 305+852
Eurajoki = km 310+142
Vuojoki = km 316+878
Karra = km 320+786
Harakkala = km 327+297
Rauma = km 331+659

(Kiukainen = km 297+395)
Eura = km 306+293
Kauttua = km 310+423


B) UUDET RADAT

EVÄJÄRVI-JÄMSÄ (Orivesi-Jämsänkoski radalla)

Eväjärvelle liikenne oli alkanut 1949.10.01.
Eväjärvi-Jämsä avattiin
- tavaraliikenteelle 1950.07.15
- henkilöliikeneelle 1950.11.01.
Rataosalle tuli seuraavat liikennepaikat:
Etäisyys Orivedeltä - Liikennepaikka - Sijainti Helsingistä lukien
33,851 km - Eväjärvi - Km 262+129 (lv)
38,593 km - Lahdenperä - Km 266+871 (se)
39,625 km - Pakomäki - Km 267+903 (se)
44,958 km - Nytkyme - Km 273+236  (lv) - Nyk
47,318 km - Alapartala - Km 276+560 (se)
51,198 km - Alhojärvi - Km 279+476 (lv) - Ali
55,839 km - Jämsä - Km 284+117 (a) - Jäs

Rataosan rakennuspäätös oli tehty 1938.06.03 ja työt alkoivat marraskuussa 1938. Kiskotus alkoi 1943 Oriveden ratapihalaajennuksella ja linjalla 1945.
Rataosan korkein kohta oli 149,98 m Lahdenperän lähellä (Km 266+556).

Vuoden 1950 merkittävimpiin töihin kuuluivat mm. Jämsän asemarakennus, tavarasuoja ja resiinavaja sekä Oriveden veturitalli ja vaunuvaaka. Jämsän asemalle tuli 120 m:n mittainen henkilölaituri kivestä ja kärräyslaituri betonista. Alhojärven laiturirakennus valmistui 1951 (Eväjärven oli valmistunut 1949). Jämsän eteläpuoleinen (Km 283+718) betoninen 3-aukkoinen (9,5+10,6+9,5m) ylikulkusilta valmistui noin 1950-1953 (eri siltojen valmistuminen vähän hakusessa minulla).

Jämsän läheisen Kollinmäen sorakuopan raide ja sille johtavan kolmioraiteen kummatkin haarat (Km 279+835 ja Km 280+439) avattiin myös 1950.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vuonna 1950 avatut rataosat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina