Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: 8. knj Joensuun varikon veturit ja junat 1948-1950  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« : Eilen kello 17:01:00 »

1950 (maaliskuu) veturiluettelo on keskustelussa https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=15821.0

Junapari H81-H82 (Helsingin yöjuna) muutettiin Hv2:lta Hv4-vetoiseksi 1948. Varikon mukaan junan ajoaika oli liian tiukka eikä jättänyt yhtään varaa satunnaisten viivästysten kiinniajoon. Hv4 piemmän tenderin takia sille olisi pitänyt lisätä veden- ja  halkojen ottoaikaa Syrjään 4 min ja huoltoaika Vihtarissa ja Viinijärvellä oli liian lyhyt. Useille asemille toivottiin lisäminuutteja tavaran käsittelyä varten (Huutokoski 3 min, Varkaus 4 min ja Viinijärvi 5 min). Lisää ajoaikaa pyydettiin eri väleille yhteensä 12 ja 8 min. Kun junaan päätettiin lisätä postivaunu, jäi vaihtoehdoiksi joko hidastaa aikataulua tai palauttaa juna Hv1-3 vetoon.

Junapari H861-H862 (Joensuu-Oulu) ajettiin samalla veturilla koko matka Joensuun ja Kontiomäen välillä. Varikko halusi vähintään 30 minuutin veturin välttämättömän huoltokatkon Nurmekseen. Joensuu-Kontiomäki on 269 km ja kuuluu pisimpiin yhdellä veturilla ajettuihin osuuksiin Suomessa ja Hv4-vetoisena vaati vähintään kolme vedenottoa ja yksi-kolme halkotäydennystä matkalla.

Moottorivaunuilla ajettiin yksi junapari Joensuu-Varkaus/Huutokoski ja jos molemmat olivat käytössä, niin myös pääosa Joensuu-Outokumpu-henkilöjunista.

Joensuun vetureista sen alavarikoille oli jaettu vetureita seuraavasti:
Lieksa 1-2 veturia, Nurmes 2-4 veturia ja Sysmäjärvi 1-2 veturia. Alla kaksi esimerkkikuukautta:

1949-03-15:
Joensuu:
Hk5 = 498
Hv4 = 522-524, 745-751
Tk1 = 275, 276
Tk3 = 1105, 1108-1111, 1113, 1114, 1116, 1130, 1131
Tv1 = 932-936
Vk1 = 302
Vr1 = 542
Ds2 = 6, 8
Lieksa = Tk1 278
Nurmes:
Tk1 = 290
Tk3 = 1106, 1107
Sysmäjärvi = Tk3 1129
Konepajassa = Tk3 1112 (Vaasa)

1948-10-31:
Joensuu:
Hv4 = 522, 523, 745-751
Tk1 = 275, 278
Tk3 = 1105, 1108-1114, 1116, 1130, 1131
Tv1 = 932-935
Vk1 = 302
Vr1 = 542
Ds2 = 6
Sysmäjärvi =Tk3 1129
Lieksa:= Sk1 152
Nurmes:
Tk1 = 290
Tk3 = 1106, 1107
Konepajassa:
Tv1 936 (Kuopio)
Hv4 524 (Vaasa)
Hk5 498 (Oulu)
Ds2 8 (Pasila)

Joensuussa tehtiin syyspuolella 1949 tavarajunien seuranta, jolloin päivittäin merkittiin kaikkien junien veturi ja koko. Ohessa pari esimerkkipäivää:
15.8.1949
T8904 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 933 - 73 aks - 738 t
T8908 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 936 - 76 aks - 808 t
T8903 Pieksämäki-Joensuu - Tv1 932 - 105 aks - 745 t
LT8005 Joensuu-Tohmajärvi - Tv1 934 - 72 aks - 690 t
Ytj Tohmajärvi-Joensuu - Tv1 934 - 60 aks -800 t
LT 8003a Joensuu-Kaurila - Tk3 1114 - 110 aks - 400 t
Ytj Kaurila-Joensuu - Tk3 1114 - 52 aks - 500 t
Ytj Joensuu-Viinijärvi - Tk3 1110 - 32 aks - 340 t
LT8905 Viinijärvi-Joensuu - Tk3 1110 - 70 aks - 315 t
LT8918 Joensuu-Pieksämäki - Tk3 1114 - 28 aks - 180 t
Ytj Pieksämäki-Joensuu - Tk3 1114 - 112 aks - 560 t

18.8.1949
Ytj Pieksämäki-Joensuu - Tk3 1131 - 102 aks - 700 t
LT8708 Lieksa-Joensuu - Tk3 1114 - 56 aks - 556 t
LT8704 Lieksa-Joensuu - Tk3 1105 - 88 aks - 526 t
T8904 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 935 - 78 aks - 828 t
T8908 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 934 - 76 aks - 804 t
T8905 Pieksämäki-Joensuu - Tv1 933 - 102 aks - 711 t
LT8005 Joensuu-Uusi-Värtsilä - Tv1 936 - 32 aks -320 t
LT8010 Uusi-Värtsilä-Joensuu - Tv1 936 - 56 aks - 626 t
LT8003a Joensuu-Kaurila - Tv1 934 - 110 aks - 550 t
LT8004 Kaurila-Joensuu - Tv1 934 - 44 aks - 545 t
LT8912 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 932 - 74 aks - 790 t
LT8916 Joensuu-Pieksämäki - Tk3 1105 - 70 aks - 716 t
LT8705 Joensuu-Lieksa - 10 aks - 128 t

EDIT: Korjattu junaparin H861/H862 veturin mainittu reitti eli piti olla: JOENSUU-Kontiomäki.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 18:28:00 kirjoittanut Eljas Pölhö » tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 648


« Vastaus #1 : Eilen kello 20:11:18 »

Junapari H81-H82 (Helsingin yöjuna) muutettiin Hv2:lta Hv4-vetoiseksi 1948. Varikon mukaan junan ajoaika oli liian tiukka eikä jättänyt yhtään varaa satunnaisten viivästysten kiinniajoon. Hv4 piemmän tenderin takia sille olisi pitänyt lisätä veden- ja  halkojen ottoaikaa Syrjään 4 min ja huoltoaika Vihtarissa ja Viinijärvellä oli liian lyhyt. Useille asemille toivottiin lisäminuutteja tavaran käsittelyä varten (Huutokoski 3 min, Varkaus 4 min ja Viinijärvi 5 min). Lisää ajoaikaa pyydettiin eri väleille yhteensä 12 ja 8 min. Kun junaan päätettiin lisätä postivaunu, jäi vaihtoehdoiksi joko hidastaa aikataulua tai palauttaa juna Hv1-3 vetoon.

Mainitaanko H81/82:n kokonaispituus? Se on aika kiinnostava juna, kun aikataulun mukainen perusnopeus oli 60 km/h https://vaunut.org/kuva/96133 ja hiilipolttoisille Hv1-3-vetureille sallittiin 12,5 ‰ noususuhteen radoilla ko. nopeudella 375 t kesällä (noin 36 akselia) ja 340 t talvella (noin 32 akselia). Haloilla lämmitettäessä junapaino oli 10 % pienempi.

Helsinki-Joensuu-makuuvaunuvuoroja oli ainakin Hv-vedon loppuaikoina aikataulussa kesäisin jopa 3 kpl ja lisäksi Varkauden makuuvaunu. Jos päivävaunuja oletetaan olleen saman verran sekä päälle konduktööri- ja postivaunut niin oltaisiin jo 40 akselissa ilman mahdollisia lisävaunuja. Ilmeisesti tämä juna on ollut säännöllisesti ylipainoinen (Hv:lle) tai sitten kaksinvetoa käytettiin usein.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 22:14:22 kirjoittanut Petri Nummijoki » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: 8. knj Joensuun varikon veturit ja junat 1948-1950  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina