Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2629
|
« : Helmikuu 14, 2025, 10:28:34 » |
|
Yksityisrautateiden ratainfran muutokset 1949-1951 - osa 3 av 4
KSR Karhulan-Sunilan Rautatie teollisuusjatkeineen
Karhulan-Sunilan Rautatiehen kohdistui näinä vuosina kaksi merkittävää raiteistotyötä: a) radan siirto A. Ahlström Oy:n Karhulan tehtaitten alueen ulkopuolelle ja b) Sunilan-Hallan uuden radan avaaminen
a) Huhtikuussa 1950 KSR esitti VR:lle anomuksen radan siirrosta A.Ahlström Oy:n Karhulan tehtaitten alueen ulkopuolelle laatimansa suunnitelman mukaan. Rautatiehallitus ilmoitti ettei sillä ole mitään suunnitelman toteuttamista vastaan esitetyssä muodossa ja rata-alue on riittävän leveä yksityisradan ollessa kysymyksessä. Mikäli KSR haluaa varautua mahdollisuuteen, että rata joskus saattaisi siirtyä valtiolle, olisi sen varattava tarpeelliset alueet ja merkittävä ne suunnitelmakarttaan kuten vastauksessa on osoitettu. Raiteen rakennustyö on suoritettava yksityisratojen tarkastajan valvonnassa [koska raiteella oli tarkoitus kulkea myös VR:n kalustoa].
Yksityisratojen tarkastaja hyväksyi raiteen avattavaksi 1950.10.18 (Rt 1482/4763) huomatuksella, että koska maantieristeilyn turvalaitteet eivät vielä olleet valmistuneet, oli ylikäytävää lähestyttävä varovaisuutta noudattaen.
b) Sunilan-Hallan rata ja Karhunsalmen silta Elokuun 28 päivälle 1947 päivätyllä sopimuksella Rautatiehallitus oikeutti Kymin Osakeyhtiön rakentamaan radan Sunila O.Y:n ratapihalta Hallan saarelle. 1951.03.21 Rh (760/1794) antoi ohjeet Karhunsalmen yhteisen rautatie- ja maantiesillan liikennöimisestä. 1951.03.30 Radan lopputarkastus (Rt 1075/1198): Pääraide on rakennettu uusista 30 kg/m raidetarpeista ja rataosan sillat ovat Rh:n ratateknillisen toimiston hyväksymät. Raide on hyväksytty ja heti avattavissa liikenteelle. 1951.04.12 Yksityisratojen tarkastaja ilmoitti Kymin Osakeyhtiölle (Rt 1075/1390), että raide voidaan heti avata liikenteelle liitteenä olevat ohjeet huomioiden ja noudattaen varovaisuutta siltaa lähestyttäessä kunnes sen turvalaitteet ovat valmistuneet.
Liitteenä Yksityisratojen tarkastajan lausunto Karhunsalmen sillasta, sen historia sekä veto- ja vaunukalustoa koskevat rajoitteet: 2 sivua (Rt 813/1064, 17.3.1951).
|