Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kysymys kattokorokkeellisesta konduktöörinvaunusta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Emilia Miettinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« : Helmikuu 17, 2025, 10:17:50 »

Moikka!

Koitan selvitellä elämäkertaa varten lisätietoja kattokorokkeellisista F-vaunuista / konduktöörinvaunuista. Tarkemmin kyse on yksittäisestä vaunusta, joka oli käytöstä poistettu ja myyty Otto Aaltoselle – siis Remu Aaltosen isälle – oletettavasti joskus 1950-luvun alussa ja joka vietiin Ruskeasantaan Aaltosen perheen asumukseksi. Remu siis muisti että vaunu oli tuollainen kattokorokkeellinen, ja tunnisti mallin kuvista (esim. täällä: https://vaunut.org/kuva/38845?t=F3). Vaunun sarjanumero on ollut 3000-sarjan alkupäästä, luultavasti 3100 tai 3200 ja jotain, ei siis niitä 3300-3400–mallisia joissa on pieni korokeosa koko vaunun pituudelta.

Näilläkin tiedoilla saa jo asiaa paperille, mutta aina parempi mitä enemmän on faktoja tiedossa. Kaikki yksityiskohdat kiinnostavat, mutta olennaisimpana tietysti luettelo käytöstä poistetuista vaunuista / jokin virallinen rekisteri kaupoista. Myös sisäkuvat tuollaisista vaunuista kiinnostaisivat kovasti. Joissain kuvissa on sellainen korkea kamina, mutta Remu muistelee että heidän vaunussaan oli ollut matala kamina tai hella, jossa laitettiin ruokaa – liekö jälkiasennettu? Ja minua ihmetyttää kovasti, miten kummassa tuollainen on kuljetettu sinne keskelle metsää – hevosilla oletan? Vaiko traktorilla? Lähellä oli tietysti hiekkakuopat, joten aika pitkälle lienee päässyt hyviä teitä pitkin, mutta perille asti on tuskin ollut kummoisia teitä 1950-luvulla.

Olisin suuresti kiitollinen jos joku tahi jotkut täällä osaisivat kertoa aiheesta lisää tai ohjata minut oikeaan suuntaan etsimään lisätietoja!

ystävällisin terveisin
Emilia
emilia.miettinen@gmail.com
tallennettu
Emilia Miettinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2025, 14:27:19 »

Sellaiseen tiedonjyväseen törmäsin juuri, että Helsingin kaupunki on ilmeisesti joskus sotien jälkeen sijoittanut hylättyjä junavaunuja Alppikylän hiekkakuopille romanien kesäasunnoiksi, mutta sinne on sitten jääty vuoden ympäri. On tietysti mahdollista, että sieltä on sitten kuljetettu tämä Aaltosten vaunu Ruskeasantaan.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 780


« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2025, 10:14:17 »

Vaunutietäjämme eivät liene tehneet erityiskirjoitusta F-vaunuista. Mitä tulee näiden vaunujen sisäjärjestelyyn, ovat Tapio Keräsen kuvat vuodelta 1971 ilmeisesti ainoat täällä. Haulla ne löytyvät (esimerkiksi F ja 3636). Nämä kuvat koskevat uudempaa, korokketonta kattomallia, mutta sisätiloissa on huomattavasti yhtäläisyyksiä vanhempiin versioihin nähden.

Vanhempi, poikittaisella ja pitkittäisellä (lanterniini) kattokorokkeella ja peltiverhouksella  varustettu F-vaunu 3277 on Rautatiemuseossa, ja siellä voi tutustua vaunun sisäjärjestelyyn.
Ns. mustassa kirjassa (Suomen Valtionrautateiden liikkuva kalusto 31. 12.1911) on piirroskuvat sivulta ja päältä kahdeksasta  versiosta poikittaisella lyhyehköllä kattokorokkeella varustettuja F-vaunuja sekä näiden numerolistaus ja päämitat.
Sisäjärjestely on kaaviopiirrostarkkuudella melko yhtäläinen näissä kaikissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kysymys kattokorokkeellisesta konduktöörinvaunusta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina