Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Meesankuljetusvaunut (Gut-vaunusarjassa)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2634


« : Helmikuu 23, 2025, 12:33:53 »

Meesankuljetusvaunut

Vaunuja on ollut ainakin kolme vanhaa (vm 1942?) ja kolme uutta (vm 1950). Kysymykset kuuluvat:
a) Mitkä olivat kolmen vanhan sarjamerkki (Gut?) ja numerot ja milloin ne poistettiin käytöstä (1950?)
b) Mitkä olivat kolmen uuden numerot ja milloin ne poistettiin käytöstä? (Jos löytyy valistunut arvaus poistovuodesta, niin voin tarkastaa mitä VR:n vaunujen käytöstäpoistolista sanoo siltä ajalta, koska yksityisten poistamat vaunut ovat usein mukana = ei saa enää käyttää yleisessä liikenteessä).

Ainoa tietämäni on:

Gut 15860 = 1950-08 = Enso-Gutzeit Oy, meesankuljetusvaunu, 2-akselinen

Vaunun säiliö oli rakennettu Lypsyniemen Konepajassa Savonlinnassa VR:n Pasilan konepajalta ostetulle Hv-vaunun aluskehyksestä vahvistetulle aluskehykselle. Vaunu oli varustettu jalkavipujarrulla ja jarrujohdolla letkukytkimineen. Vaunun taara oli 8400 kg, kuorma 14000 kg ja tilavuus 13 m3.

Taustatietoja:

1949 Enso-Gutzeit ilmoittaa haluavansa ostaa kaksi vaunun aluskehystä tarkoituksella rakentaa niistä uusia meesankuljetusvaunuja.

1949.11.17 Konetoimisto/Väinö Tamminen ilmoittaa, että ostoanomuksessa mainittu bruttopaino 15 tonnia ja piirustuksen mukainen säiliö, jonka tilavuus on 10,6 m3 ja johon sopii meesaa 15 t, poikkeavat toisistaan. Jos säiliö ja korirakennelma asennetaan aluskehykselle, tulee tämän kestää vähintään 18 t:n ynnä aluskehyksen painon 6 t, eli yhteensä n. 24 t. Aluskehykseen kuuluu silloin pyöräkerrat luokka n:o 5 ja kannatusjouset G 12 b eli samat kuin Hdk-vaunussa.

1950.02.02 Koneosasto/Mikko Ivalo ilmoittaa, että koska vaunun tulisi kestää 15 tonnin painon, niin H-vaunun alusta sellaisenaan ei käy, koska sellaista saa rasittaa enintään 12 t painolla. Tässä tapauksessa kyseeseen tulee Hv-vaunu tai Pasilan konepajalla muutettu H-vaunu.

1950.03.30 Rautatiehallitus ilmoitti, että E-G Oy saa ostaa kaksi Hv-vaunun aluskehystä hintaan 350’000 mk/kpl.

1950.05.04 Enso-Gutzeit Oy Tornatorin tehtaat ilmoitti, että kuljetuksessa on aikaisemmin ollut kolme vaunua ja nyt he ovat tulleet siihen tulokseen, että eivät selviä vähemmällä vaunumäärällä ja haluaisivat ostaa vielä kolmannenkin Hv-vaunun alustan.

1950.05.11 VR päätti myydä kolmannenkin vaunun alustan hintaan 350’000 mk

1950.05.22 Enso-Gutzeit Oy osti kolme Hv-vaunun aluskehystä.

1950.08.23 Vaunu Gut 15860 tarkastettiin Imatralla  ja hyväksyttiin liikenteeseen

Minulla ei näytä olevan kuin pari vuodelle 1942 päivättyä piirustusta, jotka esittävät mahdollisesti ensimmäisen sukupolven meesankuljetusvaunuja. Silloin vuosimallista 1950 ei ole kuvaa ainakaan toistaiseksi.


* Meesankuljetusvaunu E-G sivupiirustus.jpg (1500.62 kilotavua, 2835x1478 - tarkasteltu 40 kertaa.)

* Meesankuljetusvaunu E-G päätypiirustus.jpg (1081.09 kilotavua, 1654x2020 - tarkasteltu 31 kertaa.)
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1196


« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2025, 12:56:04 »

Vuoden 1949 "Vaunuilmoitus- ja vaunuston käyttömääräykset" -vihkosen lopussa on luettelo yksityisten omistamista vaunuista. Luettelossa esiintyy Gut-littera. Se on kuvattu seuraavalla tavalla: Gut (Tornator Oy) 15801-15850; akseliluku 2- tai 3 sekä Gut (Enso Gutzeit Oy) 15851-15875; akseliluku 2, 3 tai 4.

Luettelosta ei selviä olemassa olevien vaunujen lukumäärä tai vaunuyksilökohtainen numerointi. Luettelo kuvaa vain numeroavaruuden, joka Gut-vaunuille on varattu.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2025, 14:28:04 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2639


« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2025, 13:02:52 »

Ja jottei jäisi epäselväksi mitä meesa on, niin sivuston smamineral.se mukaan Meesa on selluloosan valmistuksessa syntyvä jäännöstuote, joka voidaan muuntaa kalkiksi.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #3 : Eilen kello 21:41:30 »

Ja jottei jäisi epäselväksi mitä meesa on, niin sivuston smamineral.se mukaan Meesa on selluloosan valmistuksessa syntyvä jäännöstuote, joka voidaan muuntaa kalkiksi.

Kaivelin prosessiteollisuuden muistiinpanojani:

Meesa erotetaan valkolipeästä polttamalla meesauunissa, jolloin vapautuu hiilidioksidia ja syntyy poltettua kalkkia. Kun poltettu kalkki sekoitetaan veteen, syntyy sammutettua kalkkia. Sammutettu kalkki käytetään uudelleen viherlipeän muuntamiseksi valkolipeäksi ja meesaksi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Meesankuljetusvaunut (Gut-vaunusarjassa)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina