|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2644
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2025, 20:37:44 » |
|
Saako junan ohjaamosta kuvata ratanäkymää?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Visa Pöntinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 45
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 02, 2025, 20:41:43 » |
|
Saako junan ohjaamosta kuvata ratanäkymää?
Ehdottomasti! 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 12
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2025, 18:10:06 » |
|
Aiotteko käydä esim. Imatran tai jonkun muun liikennepaikan raja-asemalla? Ja ai että, vihdoin museojuna tänne Etelä-Karjalaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Visa Pöntinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 45
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2025, 18:35:53 » |
|
Aiotteko käydä esim. Imatran tai jonkun muun liikennepaikan raja-asemalla? Ja ai että, vihdoin museojuna tänne Etelä-Karjalaan!
Rajakäyntejä ei tällä kertaa ole tiedossa, mutta Mustolan satamassa käyntiä harkitsemme kyllä. Ja jep, odotan kyllä Savon ja Karjalan radan kiertämistä innolla, kirsikkana kakun päällä järvikuvausajot Varkauden ja Viinijärven välillä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2025, 14:42:55 » |
|
Voisi kyllä Helsinkiin mennä kuvaamaan tuota junaa. Onko mitään tietoa kalustosta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 130
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2025, 20:21:32 » |
|
Voisi kyllä Helsinkiin mennä kuvaamaan tuota junaa. Onko mitään tietoa kalustosta?
Siinähän tuo lihavoidulla lukee heti alussa 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2025, 08:12:45 » |
|
En huomannut! 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Anders Järvenpää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 06, 2025, 15:55:48 » |
|
Saako junan ohjaamosta kuvata ratanäkymää?
Ehdottomasti!  Hetkinen. Pyydän huomiota! Keskustelimme ratanäkymäkuvauksesta eilen PMR:llä ja päädyimme samanlaiseen menettelyyn kuin PoRha:lla, eli: - Takaohjaamosta saa kuvata vapaasti (eihän junissa muutenkaan kuvaamista rajoiteta); - Yleisöltä suljetuilla yksityisalueilla liikuttaessa on noudatettava mahdollisia paikallisia kuvausrajoituksia; - Etuohjaamosta (josta kuljettaja ajaa), on noudatettava seuraavia sääntöjä: -- Kuljettajan ja tähystäjän työtä ei saa häiritä; -- Kamerat on ennen lähtöä kiinnitettävä etuoven lasiin imukupein ja käynnistettävä. Lattialla seisovat jalustat eivät ole sallittuja, koska niillä on taipumusta kaatuilla ja aiheuttaa sekasotkua ohjaamossa; -- Tallenteista on poistettava ohjaamokeskustelut ja keskustelut liikenteenohjauksen kanssa esimerkiksi tekoälyn avulla ennen mahdollista julkaisua. Toivon, että näistä yksinkertaisista säännöistä pidetään kiinni, jotta kuvaaminen olisi jatkossakin yhtä vapaata ja jotta olisimme jatkossakin tervetulleita raiteitse myös rataverkon erityisalueille. Jos teillä on kysyttävää asian tiimoilta, vastaan mielelläni puhelimitse. Tähystäjäkoulutuskysymys: Mitä opastetta kuvan opastin antaa?
|
|
|
|
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 130
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 06, 2025, 16:15:14 » |
|
Saako junan ohjaamosta kuvata ratanäkymää?
Ehdottomasti!  Hetkinen. Pyydän huomiota! Keskustelimme ratanäkymäkuvauksesta eilen PMR:llä ja päädyimme samanlaiseen menettelyyn kuin PoRha:lla, eli: - Takaohjaamosta saa kuvata vapaasti (eihän junissa muutenkaan kuvaamista rajoiteta); - Yleisöltä suljetuilla yksityisalueilla liikuttaessa on noudatettava mahdollisia paikallisia kuvausrajoituksia; - Etuohjaamosta (josta kuljettaja ajaa), on noudatettava seuraavia sääntöjä: -- Kuljettajan ja tähystäjän työtä ei saa häiritä; -- Kamerat on ennen lähtöä kiinnitettävä etuoven lasiin imukupein ja käynnistettävä. Lattialla seisovat jalustat eivät ole sallittuja, koska niillä on taipumusta kaatuilla ja aiheuttaa sekasotkua ohjaamossa; -- Tallenteista on poistettava ohjaamokeskustelut ja keskustelut liikenteenohjauksen kanssa esimerkiksi tekoälyn avulla ennen mahdollista julkaisua. Toivon, että näistä yksinkertaisista säännöistä pidetään kiinni, jotta kuvaaminen olisi jatkossakin yhtä vapaata ja jotta olisimme jatkossakin tervetulleita raiteitse myös rataverkon erityisalueille. Jos teillä on kysyttävää asian tiimoilta, vastaan mielelläni puhelimitse. Tähystäjäkoulutuskysymys: Mitä opastetta kuvan opastin antaa? Kiitos Anders, arvostamme, että asian suhteen on selkeät ja yhtenäiset käytännöt!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2644
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 06, 2025, 19:09:06 » |
|
Mitä opastetta kuvan opastin antaa?
"Seis, odota seis"
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Anders Järvenpää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 07, 2025, 12:07:16 » |
|
Mitä opastetta kuvan opastin antaa?
"Seis, odota seis" Virhe. Kesäkuun alussa voimaan tulevan Jt:n kohdan Liite A.4: Opasteet mukaan "Opastin antaa rajoittavimman opasteensa opastimen ollessa pimeä tai näyttäessä epäselvää opastetta. Tämä ei koske järjestelyopastinta." Koska esiopastimen rajoittavin opaste on Odota seis, on se samalla oikea vastaus kysymykseen.
|

Eo-odseis.JPG (31.59 kilotavua, 1037x434 - tarkasteltu 85 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 922
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 07, 2025, 18:59:28 » |
|
Kyseinen ohje ei ole vielä voimassa, joten sitä ei pidä käyttää referenssinä. Ei kylläkään vaikuta vastaukseen, mutta noin muuten.
EDIT: kirjataan nyt vielä, että ajon aikana mainittu ohje on voimassa, mutta tehtävänannossa ei kysytty, mitä opaste tarkoittaa 1.6.2025 alkaen...
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 19:15:26 kirjoittanut Teemu Sirkiä »
|
tallennettu
|
|
|
|
Niklas Savinsaari
Toimitus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 18
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 10, 2025, 16:14:29 » |
|
Oli nyt sitten ennen tai jälkeen kesäkuun Jt-muutoksen, niin "Odota seis" joo  Jatkokysymys kuvaan (Andersille?) ja muutenkin, mikä on nopeus ko. pimeän esiopastimen jälkeen? Ja missä tilanteissa? 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 922
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 10, 2025, 20:18:56 » |
|
Nyt päästäänkin oivalliseen saivarteluun.
Oletetaan, että junassa ei ole JKV:tä, jolloin ei voida ajaa sen osoittamaa nopeutta.
Jt:n kohta 10.4 totetaa (alleviivaus minun): Opastin antaa rajoittavimman opasteensa opastimen ollessa pimeä tai näyttäessä epäselvää opastetta.
Jt:n kohdassa 4.4.2.1 todetaan (edelleen alleviivaus minun): 50 km/h Odota seis -opastetta tai Aja, odota seis -opastetta näyttävän opastimen ja kyseisen opasteen tarkoittaman opastimen tai junakulkutien päätekohdan välisellä alueella.
Koska opastin ei näytä mitään opastetta, ei tuo kohta päde. Ajetaan siis muista seikoista määräytyvän rajoituksen mukaan ja valmistaudutaan kauempaa alkavaan Sn50-rajoitukseen.
Tästäkin pääsisi eroon muotoilemalla kohdan 10.4 "Opastin on tulkittava näyttämään sen rajoittavinta opastetta opastimen ollessa pimeä tai näyttäessä epäselvää opastetta."
Disclaimer: Vain rataverkon haltija voi tulkita sen antamia ohjeita, enkä edusta kyseistä instanssia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 11, 2025, 10:37:12 » |
|
Teemu lukee Jt:tä kuin piru Raamattua. Ihan noin letkeästi sitä ei sentään ole pruukattu tulkita. Sen sijaan osin tai kokonaan pimeän esiön kohdalla taitaa olla isot mahkut samalla baliisivian ilmenemiselle, joka on myös eräs Niklaksen kyselemistä aiheista kuljettajan ojentumiselle em. rajoitukseen.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 335
|
« Vastaus #16 : Eilen kello 11:57:47 » |
|
Mikä mahtaa olla oikea vastaus? Sitä odotellessa on siis paras pysähtyä niin ei tule vahinkoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #17 : Eilen kello 17:33:28 » |
|
Juku sentäs. Oikea vastaus on Sn 50 (jollei muusta syystä alempaa rajoitusta), jollei JKV näytä nopeutta.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|