Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kuorma-auto ajautunut junaraiteille Tampere asemalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #25 : Maaliskuu 22, 2025, 17:12:41 »

Ja yllättäen Satakunnan Kansassa taas joku kirjoittaa että Porin - Haapamäen radan käyttöön otto olisi ratkaisu tähänkin. Niinkuin poikittaisyhteys auttaisi siihen jos pitkittäisyhteys on poikki, mutta joillekin tuo yhteys keskelle ei mitään on ratkaisu kaikkeen. Ja varmaan myös joidenkin mielestä 1435mm raideleveys olisi estänyt koko kuorkin ajon radalle.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1784


« Vastaus #26 : Maaliskuu 22, 2025, 19:03:08 »

Ja yllättäen Satakunnan Kansassa taas joku kirjoittaa että Porin - Haapamäen radan käyttöön otto olisi ratkaisu tähänkin. Niinkuin poikittaisyhteys auttaisi siihen jos pitkittäisyhteys on poikki, mutta joillekin tuo yhteys keskelle ei mitään on ratkaisu kaikkeen. Ja varmaan myös joidenkin mielestä 1435mm raideleveys olisi estänyt koko kuorkin ajon radalle.

Satahämäläiset voisivat keskittyä tuottamaan haikailemalleen ratayhteydelle kuljetettavaa. Tähän asti keskitytty vaatimaan rataa.

Esimerkiksi merkittävä kaivos jonnekin Virroille ja sieltä rautatiependelillä malmit Porin satamiin tai teollisuuteen.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #27 : Maaliskuu 22, 2025, 20:56:40 »

Helpoin tapa saada lisää kapasiteettia Tampereelta pohjoiseen (från Tammerfors till norrut) olisi perusparantaa ja sähköistää Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rataosa. Kustannukset olisivat sangen kohtuulliset. Jostakin kumman syystä rahaa Tampere - Parkano - Seinäjoki täysmittaiselle kaksoisraiteelle ei löydy, joten ensin mainittu ratkaisu olisi ns. köyhän miehen kaksoisraide...tosin hieman kiertäen. Samalla saataisiin toimiva varayhde Parkanon paanan vikaantumiselle.

Jos Haaparannan baanan sähköistäminen oli noin 30 miljoonaa niin tästä tulisi tosi kallis. Halpempaa hankkia akkukalustoa Saksan tyyliin.

Akkukalustoa esim. 2000+ tonnin tavarajunan vetoon tuolla rataosalla, tai vastaavasti 140 Km/h - 500+metrisen yöpikajunan vetoon? Ja mihin noissa vetureissa sijoitettaisiin tarvittavat akut?
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 469


« Vastaus #28 : Maaliskuu 23, 2025, 23:34:06 »

Helpoin tapa saada lisää kapasiteettia Tampereelta pohjoiseen (från Tammerfors till norrut) olisi perusparantaa ja sähköistää Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rataosa. Kustannukset olisivat sangen kohtuulliset. Jostakin kumman syystä rahaa Tampere - Parkano - Seinäjoki täysmittaiselle kaksoisraiteelle ei löydy, joten ensin mainittu ratkaisu olisi ns. köyhän miehen kaksoisraide...tosin hieman kiertäen. Samalla saataisiin toimiva varayhde Parkanon paanan vikaantumiselle.

Tampere-Seinäjoki-välin liikenne koostuu lähinnä matkustajajunista joita kulkee päiväsaikaan noin tunnin välein. Tavarajunia on melko vähän. Sikäli ei kapasiteetin puolesta liene niin suurta tarvetta kaksoisraiteelle.

Jos varayhteydeksi haluttaisiin rinnakkainen sähköistetty raide niin silloin tosiaan taitaisi olla paljon tehokkaampi hanke sähköistää Haapamäen radat.

Jos Haaparannan baanan sähköistäminen oli noin 30 miljoonaa niin tästä tulisi tosi kallis.

37 miljoonan kustannusarvio sisälsi sähköistyksen lisäksi mm. Tornion ja Haaparannan liikennepaikkatyöt, tasoristeysten poistoja ja Tornionjoen ratasillan kunnostuksen.

Jos pelkkää sähköistyksen kilometrikustannusta laskee, niin vaikkapa Hyvinkää-Hanko-välin sähköistyksen kustannusarvio 46 miljoonaa antaa siitä paremman kuvan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #29 : Maaliskuu 24, 2025, 08:04:10 »

Helpoin tapa saada lisää kapasiteettia Tampereelta pohjoiseen (från Tammerfors till norrut) olisi perusparantaa ja sähköistää Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rataosa. Kustannukset olisivat sangen kohtuulliset. Jostakin kumman syystä rahaa Tampere - Parkano - Seinäjoki täysmittaiselle kaksoisraiteelle ei löydy, joten ensin mainittu ratkaisu olisi ns. köyhän miehen kaksoisraide...tosin hieman kiertäen. Samalla saataisiin toimiva varayhde Parkanon paanan vikaantumiselle.

Jos Haaparannan baanan sähköistäminen oli noin 30 miljoonaa niin tästä tulisi tosi kallis. Halpempaa hankkia akkukalustoa Saksan tyyliin.

Akkukalustoa esim. 2000+ tonnin tavarajunan vetoon tuolla rataosalla, tai vastaavasti 140 Km/h - 500+metrisen yöpikajunan vetoon? Ja mihin noissa vetureissa sijoitettaisiin tarvittavat akut?

aiheesta on keskusteltu aikasemmin "Keskiraskaassa nopeassa junaliikenteessä tarvitaan siis yli 10 000 kWh akusto, jos aiotaan pitää veturia vastaavan rasittavuus/kulutusluokan liikenteessä ehkä 10-14 tuntia vuorokaudessa. Erilaiset pikalataukset muuttavat tilannetta hiukan. Tehokas veturikierto tuottaa veturille yli 20 tuntia vuorokaudessa käyttöaikaa." https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=14551.msg120705#msg120705
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kuorma-auto ajautunut junaraiteille Tampere asemalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina