Helpoin tapa saada lisää kapasiteettia Tampereelta pohjoiseen (från Tammerfors till norrut) olisi perusparantaa ja sähköistää Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rataosa. Kustannukset olisivat sangen kohtuulliset. Jostakin kumman syystä rahaa Tampere - Parkano - Seinäjoki täysmittaiselle kaksoisraiteelle ei löydy, joten ensin mainittu ratkaisu olisi ns. köyhän miehen kaksoisraide...tosin hieman kiertäen. Samalla saataisiin toimiva varayhde Parkanon paanan vikaantumiselle.
Tampere-Seinäjoki-välin liikenne koostuu lähinnä matkustajajunista joita kulkee päiväsaikaan noin tunnin välein. Tavarajunia on melko vähän. Sikäli ei kapasiteetin puolesta liene niin suurta tarvetta kaksoisraiteelle.
Jos varayhteydeksi haluttaisiin rinnakkainen sähköistetty raide niin silloin tosiaan taitaisi olla paljon tehokkaampi hanke sähköistää Haapamäen radat.
Jos Haaparannan baanan sähköistäminen oli noin 30 miljoonaa niin tästä tulisi tosi kallis.
37 miljoonan kustannusarvio sisälsi sähköistyksen lisäksi mm. Tornion ja Haaparannan liikennepaikkatyöt, tasoristeysten poistoja ja Tornionjoen ratasillan kunnostuksen.
Jos pelkkää sähköistyksen kilometrikustannusta laskee, niin vaikkapa Hyvinkää-Hanko-välin sähköistyksen kustannusarvio 46 miljoonaa antaa siitä paremman kuvan.