Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: ArcticRail Oy:llä uusia nimityksiä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Rasmus Viirre
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« : Huhtikuu 05, 2025, 14:53:53 »

https://www.arcticrail.fi/l/uusia-nimityksia/

Yhtiön nettisivujen tuoreimmassa uutisessa saadaan myös ensimakua Dr16 #2811:n uudesta kuosista.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2366


« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2025, 23:25:17 »

Onnea ja turvallisia kilometrejä uudelle tulokkaalle!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7632


« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2025, 23:48:12 »

Onnen toivotukset ja menestyksekkäitä kilometrejä!
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 316


« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2025, 19:43:52 »

Upeaa, että Suomeen on taas saatu lisää kilpailua rautatieliikenteeseen. Onnittelut, ja Menestystä Arctic Railille!!!

"Ja mikä hienointa - veturi on valmistettu Suomessa! Veturin elämä tulee jatkumaan modernisoituna työjuhtana suomalaisen elinkeinoelämän kuljetuksia palvellen".

Mitähän tuo modernisointi käsittää?
tallennettu
Samuel Pajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2025, 12:17:03 »

Nyt nähtävillä on uusi väritys kokonaan


* Screenshot_20250409-120013.Facebook~2.png (1311.57 kilotavua, 1078x1293 - tarkasteltu 435 kertaa.)
tallennettu

Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1790


« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2025, 20:50:20 »

Mitähän tuo modernisointi käsittää?

Led-valot ja ysäriväritys?
tallennettu
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2025, 15:31:58 »

Juttu valitettavasti maksumuurin takana. https://www.hs.fi/talous/art-2000011154956.html?fbclid=IwY2xjawJojaZleHRuA2FlbQIxMQABHos_ZNxrimbgzp3mIpYdTHGb_SVM-xB4iVJlrmTq6H66A-yzcQsGMpV5uY7c_aem_VpIynVtnU-30FXuEr4ru0g
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #7 : Tänään kello 16:20:23 »


Suomessa aloittaa pian uusi juna­operaattori – ”Kilpailusta hyötyvät kaikki”
Liikenne|Suomen rautateillä toukokuussa aloittava ArcticRail haluaa siirtää tavaraliikennettä entistä enemmän kiskoille. ”Raskaat kuljetukset kannattaisi mahdollisimman laajasti hoitaa raiteilla."

Lue tiivistelmä
Suomen rautateille ilmestyy toukokuussa neljäs tavaraliikenneoperaattori ArcticRail.

Yhtiö aloittaa yhdellä käytetyllä veturilla ja omilla vaunuilla, tavoitteena siirtää kuljetuksia maanteiltä raiteille.

ArcticRailin johto uskoo kilpailun hyödyttävän kaikkia osapuolia ja laskevan Suomen korkeita logistiikkakustannuksia.

Suomen rautateille ilmestyy toukokuussa neljäs tavaraliikenneoperaattori, joka poikkeaa melkoisesti alan aiemmista toimijoista.

"Emme halua profiloitua nykyisten toimijoiden kilpailijaksi, vaan rikastuttaa rautatieliikenteen kokonaisuutta. Tarjoamme myös palvelua, jota kukaan muu ei tarjoa", linjaa ArcticRail Oy:n liikenne- ja turvallisuuspäällikkö Pertti Siltakoski.

Perinteisesti on ajateltu, että rautatieliikennöinti vaatii suuria pääomia. ArcticRail aloittaa kuitenkin pienesti. Aluksi sillä on käytössään yksi käytetty veturi.

"Tämän yhtiön ovat perustaneet yksityishenkilöt, joilla on monipuolista kokemusta rautatiealalta. Ei ole mitään isoa aiempaa yritystä taustalla."

ArcticRail hankki viime vuonna VR:n huutokaupasta vuonna 1991 valmistuneen Dr16 -dieselveturin. Nyt se on nyt valmis liikenteeseen, ja toukokuussa veturin voi nähdä ensi kertaa rataverkolla uuden yhtiön väreissä.

Nykyhallituksen hallitusohjelmaan kirjattiin, että VR:n käytöstä poistuva kalusto tulee jatkossa panna myyntiin. Aiemmin se on romutettu. Ensimmäinen huutokauppa ei ollut menestys. Omistajaa vaihtoi vain ArcticRailin nykyinen veturi – muut tarjokkaat jäivät myymättä.

"Lähtöhinnat oli asetettu liian korkealle, eikä varaosien saatavuudestakaan ollut tietoa. Ostajat eivät halunneet ottaa riskiä", analysoi rautatiealan yrityksiä edustavan Raidealan neuvottelukunnan asiamies Jouni Lind.

VR hallitsee edelleen 87 prosenttia rautateiden tavaraliikenteestä.

Lindin mukaan kilpailua rajoittavat Suomen pieneen markkinaan ja Keski-Euroopasta poikkeavaan raideleveyteen liittyvät haasteet investointirahoituksen ja kaluston saatavuudessa.

Siltakoski mainitsee haasteena myös sen, että ulkomailta hankitun kaluston hyväksyminen Suomen rataverkolle on hidas prosessi.

"Kumipyöräliikenteen yritys voi hankkia Keski-Euroopasta käytetyn rekan, katsastaa sen ja aloittaa käytön välittömästi. Rautateillä esimerkiksi uuden veturityypin hyväksymiseen menee jopa kolme vuotta."

Kilpailun puute on Lindin mukaan koko rautatiealan tappio.

"Maanteille on mennyt kuljetuksia, jotka voisi hoitaa kiskoilla."

Tähän saumaan ArcticRail yrittää iskeä.

"Tarjoamme markkinoille täydentävää palvelua. Pieni ja asiakaslähtöinen toimija pystyy palvelemaan pientäkin tarvetta", Siltakoski kuvailee.

"Tavoittelemme kuljetuksia, jotka eivät tällä hetkellä kulje rautateillä. Kilpailusta hyötyvät kaikki: elinkeinoelämä ja muut rautatieoperaattorit. Suomessa logistiset kulut ovat eurooppalaisittain korkeat. Koko Suomi hyötyy, jos ne laskevat", muistuttaa ArcticRailin toimitusjohtaja Jani Niemelä.

Jouni Lind on samoilla linjoilla. Rautatiekuljetukset ovat ympäristöystävällisempiä kuin maantiekuljetukset. Ne myös vähentävät tieverkon kulumista ja ruuhkia.

"Toimijoita mahtuisi lisää – potentiaalia on ja rataverkkoa riittää. Raskaat kuljetukset kannattaisi mahdollisimman laajasti hoitaa raiteilla."

Muista rautatieliikenteen kaupallisista toimijoista ArcticRail poikkeaa myös siten, että se aloittaa liikennöinnin omilla vaunuilla.

Fenniarail käyttää pääosin vuokrattua vaunukalustoa ja vetää teollisuuden omistamia vaunuja. Omia vaunuja sillä on vain vähän. Nurminen Logisticsin tytäryhtiö North Rail puolestaan keskittyy transitoliikenteeseen, eli vetää Suomen rataverkolla venäläisiä junia, joita muut operaattorit eivät enää suostu kuljettamaan.

ArcticRail voi tarjota sekä vetopalveluita, että kokonaisen junan. Yhtiö suunnittelee myös rautatiekaluston ja -henkilökunnan vuokrauspalvelua.

"Keski-Euroopassa se on iso bisnes, Suomessa sitä ei harjoita linjaliikenteen kalustossa kukaan."

Tavaravaunuissa tulee vastaan vielä yksi pullonkaula, joka rajoittaa rautatieliikenteen kilpailun laajenemista Suomessa. VR on tähän mennessä myynyt vetureita ja matkustajavaunuja. Käytettyjä tavaravaunuja ei ole kaupan.

"Käytettyjen tavaravaunujen ostaminen ei toistaiseksi ole ollut mahdollista laajamittaisesti. VR:llä on menossa kalustoa poistoon. Uusien toimijoiden tuleminen alalle vaatisi, että käyttökelpoista kalustoa voisi ostaa. Kaluston elinkaaren jatkaminen romuttamisen sijaan on myös ekologista", Siltakoski muistuttaa.

Jouni Lindin mukaan tilapäistä helpotusta tilanteeseen on tuonut se, että Suomeen jäi Ukrainan sodan alettua teollisuuden vuokraamaa venäläistä vaunukalustoa, jolla aiemmin kuljetettiin raakapuuta ja kemikaaleja Venäjältä. Nykyään sitä käytetään kotimaan kuljetuksissa.

"Itäkaluston käyttö on mahdollista vain määräaikaisesti, ja tilalle tarvittaisiin pikaisesti vaunuinvestointien aloittamista."

ArcticRaililla on käynnissä useita neuvotteluja asiakkuuksista. Jos kaikki menee hyvin, yhtiö ei aio kovin pitkään olla yhden veturin rautatieoperaattori.

"Katseemme ovat horisontissa. Kun saamme asiakkaita, hankimme lisää kalustoa. Tarkoitus on laajentua heti, kun se on mahdollista. Haluamme kasvattaa rautatiekuljetusten markkinaosuutta", Niemelä toteaa.

VR:llä on käynnissä iso investointiohjelma, joten lisää käytettyjä vetureita lienee tarjolla lähivuosina. Parhaillaan on käynnissä kaikkien aikojen toinen vetureiden huutokauppa. Hintoja on tarkistettu alaspäin.

On mahdollista, että ArcticRailin kaltaisia ketteriä rautatieoperaattoreita syntyy Suomeen lisää.

"Uskon, että uudessa huutokaupassa tarjouksia tulee ainakin parilta toimijalta", Jouni Lind ennustaa.

Oikaisu 14.4.2025 kello 10.13: Uutisessa kirjoitettiin, että VR hallitsee edelleen 97 prosenttia rautateiden tavaraliikenteestä. Oikea luku on 87 prosenttia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: ArcticRail Oy:llä uusia nimityksiä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina