Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Puupekka?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« : Helmikuu 13, 2010, 03:08:43 »

Ostaisipa jokin yritys 1009:n http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/02/myytavana_ukko-pekka_1439600.html; joku, joka jaksaa paitsi hankkia, pitää yllä koneen.
Voiko muuten U-P:aa ajaa puulla, vaikka se on hiilenpolttaja? Hiilen polttoarvo on suurempi kuin puun, mutta mitä muuta merkitystä polttoaineella on höyryajossa? Eroa noenmuodostuksessa?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2010, 10:40:53 »

Periaatteessa se on ihan sama millä sen höyryveturin kattilassa olevan veden lämmittää: Kivihiilellä, öljyllä, haloilla, turpeella, oljilla, lumpuilla, lannalla (jakkihärän ja vesipuhvelin lannasta puristettuja brikettejä on käytetty, hevosesta ja lehmästä en tiedä), ajojohdosta otettavalla sähköllä, maakaasulla jne. Käytännössä esimerkiksi huono lämpöarvo (= huonosti kehittyy höyryä) tai suuri tuhkan muodostus asettaa rajoituksia. Erilaiset polttoaineet voivat vaatia muutoksia tulipesään, tenderiin ja kipinänsammuttajaan. Kaikki 1945 käytössä ollet Hr1 ja Tr1 veturit olivat jonkin aikaa halkolämmitteisiä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Puupekka?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina