Saksalaisella junavoorumilla DSO:lla keskustelivat aika paljon tuosta aiheesta. Sen keskutelun tietojen mukaan Belgiassa on kaksi kulunvalvontajärjestelmää: antiikkinen ja aika vajaan toiminnallisuuden omaava Memor, sekä tuo TBL.
Memor saa tietonsa radalla lojuvilta krokotiileiltä, joita ilmeisesti elelee myöskin Ranskassa ja Luxemburgissa (jossa kuitenkin on aina kaksi krokotiiliä peräkkäin, jotta saataisiin lisää toiminnallisuutta järjestelmään).
En ollut aivan mahdottoman kiinnostunut aiheesta, joten luin keskustelun lähinnä silmäillen läpi. TBL:ää ei tosiaan ole, mutta Memor kyllä. Oikeastaan memorissa on kyse vain laitteesta, joka katsoo valoa ohitettaessa sen värin ja jos se on punainen, jarruttaa. Eikä sitten ilmeisesti muuta. Tosin tää on tosi haparoivaa tietoa, selvittäkää itse jos kiinnostaa
Sitä keskustelua lukiessa kyllä häkeltyi siitä, miten typerästi kulunvalvontoja voi rakentaa. Puolalaisessa järjestelmässä täytyy ilmeisesti opastimen ohittaessaan aina painaa nappulaa, jolla kertoo havainneensa opastimen. Tuossa tuo sana "aina" on aika tärkeä, koska sitä samaa nappia painetaan ihan samalla tavalla, oli käsite sitten "seis" tai "aja sn 200, odota aja". Nerokkaan hyödyllinen turvalaite siis...
T