Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: KOKEMÄKI (vanha)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2702


« : Eilen kello 11:25:13 »

KOKEMÄKI  Kki - Km 281+490 -> 281+515 [sijainti 1939 ja 1968]

Kokemäen IV luokan asema muutettiin pysäkiksi 1955.12.01 ja laiturivaihteeksi 1968.05.28. Liikennepaikka lakkautettiin 1984.06.03

Ohessa vanhan Kokemäen raidekaavioita parilta vuodelta.

Aiheeseen liittyviä kuvia:
https://vaunut.org/kuvat/?paik=Kokemäki+%28vanha%29

Liitekuvat:
A) Ote peruskarttalehdeltä 1134 12 vuodelta 1962. Vasemmalla näkyy Peipohja (uusi Kokemäki). Keskellä on vanha Kokemäki ja oikealla näkyy puretun Kolsin voimalaitosraiteen ratapenkereen kulkureitti.

B) Kokemäen raidekaavio vuonna 1946 (liittyy Osuuskaupalle vuokrattu alue)

C) 1960-luvun liikennepaikkakortin sivu 2

D) Kokemäen raidekaavio vuonna 1968. Kaavio liittyy Hankkijalle vuokrattuun tiealueeseen.  Liikennepaikan sijainti Km 281+515,8 (en yleensä käytä tai merkitse sijainteja desimetrin tarkkuudella, vaikka olisi tiedossa, mutta kun kuvapuolella on näistä pienistä mittaeroista juuri kyselty…)


* Kokemäki+Kolsi ote 1134 12-1962.jpg (763.4 kilotavua, 1291x783 - tarkasteltu 83 kertaa.)

* Kokemäki 1946 kaavio.JPG (1141.08 kilotavua, 2740x1754 - tarkasteltu 57 kertaa.)

* Kokemäki 60L lp-kortti s2.JPG (445.61 kilotavua, 1890x1387 - tarkasteltu 51 kertaa.)

* Kokemäki 1968 kaavio.JPG (866.92 kilotavua, 2740x1432 - tarkasteltu 59 kertaa.)
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 840


« Vastaus #1 : Eilen kello 13:19:45 »

Kokemäen lakkautuksen jälkeen paikalle jäi kuitenkin vaihde ja sivuraide km 281+802, ratatyöliikenteen tarpeita varten. Vaihteelle annettiin uudeksi nimeksi Kokemäen kunnan keskustaajaman nimi eli TULKKILA.

Tulkkila ei ollut "kaupallinen" liikennepaikka ja on siksi jäänyt unohduksiin. Tulkkilan, siis vanhan Kokemäen nimenmuutos ja parikymmentä vuotta myöhempi lopullinen häviäminen ei esiinny mitenkään liikennepaikkahaussa eikä Radan varrella -kirjassakaan. Tieto on nyt piilossa jossain Resiinan Tasoristeysuutisten joukossa.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 317


« Vastaus #2 : Eilen kello 16:47:02 »

Liitekuvassa A (kartta) näkyy oikealla myös Tampereelle johtaneen raiteen vanha linjaus Risten kylän paikkeilla. Linjaus teki melkoisen koukkauksen uudempaan, 1960-luvun puolessa välissä rakennettuun, verrattuna.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 88


« Vastaus #3 : Tänään kello 13:56:32 »

Mainittakoon raiteista lisäksi, että asemalta länteen lähti syrjäraide Potilan tehtaalle, joka näkyy v. 1978 kartassa, mutta on poistunut v. 1996 kartasta. Perunajauhotehtaan raide näkyy asemalta itään v. 1962 kartassa. Tämä on tietojeni mukaan ollut olemassa tehtaan perustamisesta 1942 asti. Sitä en osaa sanoa, kuuluivatko nämä liikennepaikan sisälle vai eivät.

Kokemäen vanhan aseman rakenteista on jäljellä enää kivilaituri ja kellari pusikossa. Risten vanhalta asemalta tuli loputkin rakennukset puretuksi viime talven kuluessa.
tallennettu

Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2702


« Vastaus #4 : Tänään kello 17:55:04 »

.... Perunajauhotehtaan raide näkyy asemalta itään v. 1962 kartassa. Tämä on tietojeni mukaan ollut olemassa tehtaan perustamisesta 1942 asti. Sitä en osaa sanoa, kuuluivatko nämä liikennepaikan sisälle vai eivät.
.....

Satakunnan Peruna Oy:n raide avattiin 1942.09.26 ja otettiin mukaan "Epäitsenäisten Liikennepaikkojen luettelon" II osaan. Tariffimatka 1 km, liikennöimistapa Tt Satakunnan Peruna O/Y:n tarvetta varten.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: KOKEMÄKI (vanha)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina