Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 486
|
« Vastaus #125 : Toukokuu 09, 2025, 09:32:54 » |
|
Päättäjät vaihtuvat ja politiikat muuttuvat — suhteetkin voivat kohentua ja idänkauppa voi tehdä paluun. Paluu menneisyyteen ihan sellaisenaan ei kuitenkaan ole enää mahdollista. Tämän Venäjän hyökkäyssota Euroopalle opetti: politiikka ja käyttäytyminen eivät muuttuneet, vaikka naapuria yritettäisiin integroida länteen esimerkiksi kaupan avulla. Päinvastoin — Eurooppa ampui itseään vain omaan jalkaan, kun riippuvuus venäläisistä energiatuotteista kasvoi vuodesta toiseen. Mikäli EU:n linjauksiin on uskomista, niin kaikenlaisia riippuvuussuhteita Venäjään halutaan vähentää — olivat ajat sitten sotaisia tai rauhallisempia. Tällä viikolla EU-komissio julkaisi merkittävän paperin siitä, miten energiariippuvuutta Venäjään on tarkoitus vähentää entisestään — tavoitteena on lopettaa kokonaan kaupankäynti energiatuotteilla. Muut kaupankäynnin tuotteet seurannevat perässä. https://www.energiauutiset.fi/kategoriat/markkinat/irti-venalaisesta-energiasta.htmlVoidaanko viiden jalan raideleveyttä enää perustella sillä, että vielä joskus käydään kauppaa venäläisten kanssa? Menneisyys tuskin toistuu, mutta toisaalta tilanne on ennenkin muuttunut merkittävillä tavoilla, ja niin tullee tapahtumaan jatkossakin. Hyvin vaikea on ennustaa mikä tilanne on vaikkapa 10, 30 tai 100 vuoden kuluttua, mutta toisaalta todennäköisyys on suuri, että erilaisia merkittäviä tavaravirtoja kulkisi itärajan yli myös joskus tulevaisuudessakin. Kun mietitään mitä käytännön vaikutuksia raideleveyden muuttamisella on suuntaan ja toiseen, niin ei siinä minusta voi jättää ottamatta huomioon sitä tilannetta, että itäinen yhdysliikenne todennäköisesti jossain vaiheessa taas lisääntyy. Potentiaalia kuitenkin lienee jatkossakin esimerkiksi transitolle ja teollisuuden raaka-ainetuonnille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #126 : Toukokuu 09, 2025, 18:56:29 » |
|
Venäjältä/Venäjälle ei tule olemaan mitään rautatierahtia seuraaviin sukupolviin. Venäjä on omilla varsin brutaaleilla sotatoimillaan Ukrainassa kaivanut niin syvän kuopan maidemme välisiin suhteisiin, ettei mikään liikenne tule toimimaan vähintään seuraavaan 10-20 vuoteen. Eikä pidäkään toimia. Tämän vuoksi kaikki kiskoliikenneyhteydet venäjälle, voidaan Suomessa kaivaa ylös välittömästi.
(Eikä tilannetta yhtään paranna se, kuinka venäjältä uhkaillaan aina määrävälein Suomea, milloin milläkin aseistuksella, maamme tuhoksi). Venäjä on kaikessa rajattomassa surkeudessaan ihan itse valinnut tuskaisan tiensä, eikä meidän suomalaisten tehtävä ole sitä mitenkään helpottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 483
|
« Vastaus #127 : Toukokuu 10, 2025, 17:25:16 » |
|
Venäjältä/Venäjälle ei tule olemaan mitään rautatierahtia seuraaviin sukupolviin. Venäjä on omilla varsin brutaaleilla sotatoimillaan Ukrainassa kaivanut niin syvän kuopan maidemme välisiin suhteisiin, ettei mikään liikenne tule toimimaan vähintään seuraavaan 10-20 vuoteen. Eikä pidäkään toimia. Tämän vuoksi kaikki kiskoliikenneyhteydet venäjälle, voidaan Suomessa kaivaa ylös välittömästi.
(Eikä tilannetta yhtään paranna se, kuinka venäjältä uhkaillaan aina määrävälein Suomea, milloin milläkin aseistuksella, maamme tuhoksi). Venäjä on kaikessa rajattomassa surkeudessaan ihan itse valinnut tuskaisan tiensä, eikä meidän suomalaisten tehtävä ole sitä mitenkään helpottaa.
En voi kuvitella sellaista todellisuutta, jossa tämä pitäisi paikkansa. Suomen idänliikenne palautui toisen maailmansodan jälkeenkin, huolimatta siitä, että -Neuvostoliiton tapa käydä sotaa oli sekin varsin brutaali -Neuvostoliiton hallinto säilyi sodan jälkeen -Neuvostoliitto hyökkäsi Suomea vastaan Liikenne Venäjälle on luultavasti lähes täysin jumissa niin pitkään kun tilanne Ukrainassa jatkuu ja niin sen kuuluukin olla, mutta Ukrainan sota ei ole ikuinen, eikä ole myöskään Putinin hallinto, eikä koko Venäjän federaatiokaan. Siihen, että idänliikenne taas jatkuu voi kulua useita vuosia, mutta sukupolvia? Ei mitenkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1822
|
« Vastaus #128 : Toukokuu 11, 2025, 15:07:22 » |
|
En voi kuvitella sellaista todellisuutta, jossa tämä pitäisi paikkansa. Suomen idänliikenne palautui toisen maailmansodan jälkeenkin, huolimatta siitä, että -Neuvostoliiton tapa käydä sotaa oli sekin varsin brutaali -Neuvostoliiton hallinto säilyi sodan jälkeen -Neuvostoliitto hyökkäsi Suomea vastaan
Liikenne Venäjälle on luultavasti lähes täysin jumissa niin pitkään kun tilanne Ukrainassa jatkuu ja niin sen kuuluukin olla, mutta Ukrainan sota ei ole ikuinen, eikä ole myöskään Putinin hallinto, eikä koko Venäjän federaatiokaan.
Siihen, että idänliikenne taas jatkuu voi kulua useita vuosia, mutta sukupolvia? Ei mitenkään.
Ainoa muutos mikä Ukrainan sodan vuoksi on tapahtunut on Suomen ja Ruotsin liittyminen NATO:n jolloin meistä on tullut Venäjän vihollisia. Lisäksi Naton johtoesikuntien tarpeet siirrellä joukkoja nopeasti ja tehokkaasti koko liittokunnan alueella vaatii meiltä muutoksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #129 : Toukokuu 11, 2025, 17:37:57 » |
|
Nato-Suomi ei enää voi sooloilla ulkopolitiikkansa- ja kaiken siihen liittyvän suhteen, kuten sumea YYA-Suomi sooloili ja venkuroi 1950-1980 välisenä aikana, tuuliviirin lailla. Nyt ajat ovat toiset, ja valinta on tehty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #130 : Toukokuu 11, 2025, 18:10:41 » |
|
Venäjältä/Venäjälle ei tule olemaan mitään rautatierahtia seuraaviin sukupolviin. Venäjä on omilla varsin brutaaleilla sotatoimillaan Ukrainassa kaivanut niin syvän kuopan maidemme välisiin suhteisiin, ettei mikään liikenne tule toimimaan vähintään seuraavaan 10-20 vuoteen. Eikä pidäkään toimia. Tämän vuoksi kaikki kiskoliikenneyhteydet venäjälle, voidaan Suomessa kaivaa ylös välittömästi.
(Eikä tilannetta yhtään paranna se, kuinka venäjältä uhkaillaan aina määrävälein Suomea, milloin milläkin aseistuksella, maamme tuhoksi). Venäjä on kaikessa rajattomassa surkeudessaan ihan itse valinnut tuskaisan tiensä, eikä meidän suomalaisten tehtävä ole sitä mitenkään helpottaa.
En voi kuvitella sellaista todellisuutta, jossa tämä pitäisi paikkansa. Suomen idänliikenne palautui toisen maailmansodan jälkeenkin, huolimatta siitä, että -Neuvostoliiton tapa käydä sotaa oli sekin varsin brutaali -Neuvostoliiton hallinto säilyi sodan jälkeen -Neuvostoliitto hyökkäsi Suomea vastaan Liikenne Venäjälle on luultavasti lähes täysin jumissa niin pitkään kun tilanne Ukrainassa jatkuu ja niin sen kuuluukin olla, mutta Ukrainan sota ei ole ikuinen, eikä ole myöskään Putinin hallinto, eikä koko Venäjän federaatiokaan. Siihen, että idänliikenne taas jatkuu voi kulua useita vuosia, mutta sukupolvia? Ei mitenkään. Neuvostoliitto oli Stalinin jälkeisen ajan useamman miehen hallinnassa, kuin mitä nykyinen venäjä on. Nykyvenäjä on käytännössä yhden miehen diktatuuri ja pahimmanlaatuinen sellainen. Neuvostoliitto kunnioitti edes jotenkin naapurimaidensa koskemattomuutta, - nykyinen venäjä ei kunnioita. Kuinka monta kertaa sitten neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, olemme saaneet kuulla ylimielistä kuittailua ja itsenäisyytemme oikeutuksen kyseenalaistamista, painostukseen yhdistettynä, venäjältä? Todella monta kertaa, ja viime vuosina toistaen useasti ja yhä räävittömimmin ilmaisuin. Pidetään venäjä pysyvästi rajantakaisena suljettuna valtiona, ja annetaan ajan - vuosikymmenten kulua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #131 : Toukokuu 11, 2025, 18:19:31 » |
|
Ja NATO on rauhanomainen yksimielinen yhteisö jossa ei esim. havitella toisten maiden alueita noin vain omikseen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7979
|
« Vastaus #132 : Toukokuu 11, 2025, 18:39:00 » |
|
Suomi meni Natoon kysymättä kansalta mitään vaikka aiemmin oli näin sovittu,pysytellään faktoissa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7979
|
« Vastaus #133 : Toukokuu 11, 2025, 18:45:35 » |
|
Ja NATO on rauhanomainen yksimielinen yhteisö jossa ei esim. havitella toisten maiden alueita noin vain omikseen...
Vaikuttaako EU nykymuodossaan yksimieliseltä ja rauhanomaiselta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7979
|
« Vastaus #134 : Toukokuu 11, 2025, 18:47:59 » |
|
Miksiköhän Saksassa kutsutaan Brysseliä "Apinateatteriksi"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7979
|
« Vastaus #135 : Toukokuu 11, 2025, 19:02:15 » |
|
Ne näennäisfaktat ja disinformaatio sekä vihan lietsonta jota iltapäivälehdet ovat meille vuosikausia suoltaneet kannattaa heittää roskakoriin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #136 : Toukokuu 11, 2025, 19:37:18 » |
|
En kertonut EU:sta mitään. Kaikki järjestöt YK:ta myöden ovat teatteria jolla ei ole mitään käytännön merkitystä. Ei jollain julkilausumilla sotia lopeteta eikä saada paljon muutakaan aikaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Nironen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 27
|
« Vastaus #137 : Toukokuu 11, 2025, 20:05:36 » |
|
Huhhuh, alkaa keskustelu mennä aika lailla politiikan saralle 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1822
|
« Vastaus #138 : Toukokuu 12, 2025, 07:32:09 » |
|
Huhhuh, alkaa keskustelu mennä aika lailla politiikan saralle  Raideleveyspäätös menee poliittiseen päätöksen tekoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1799
|
« Vastaus #139 : Toukokuu 12, 2025, 15:03:36 » |
|
En voi kuvitella sellaista todellisuutta, jossa tämä pitäisi paikkansa. Suomen idänliikenne palautui toisen maailmansodan jälkeenkin, huolimatta siitä, että -Neuvostoliiton tapa käydä sotaa oli sekin varsin brutaali -Neuvostoliiton hallinto säilyi sodan jälkeen -Neuvostoliitto hyökkäsi Suomea vastaan
Liikenne Venäjälle on luultavasti lähes täysin jumissa niin pitkään kun tilanne Ukrainassa jatkuu ja niin sen kuuluukin olla, mutta Ukrainan sota ei ole ikuinen, eikä ole myöskään Putinin hallinto, eikä koko Venäjän federaatiokaan.
Siihen, että idänliikenne taas jatkuu voi kulua useita vuosia, mutta sukupolvia? Ei mitenkään.
Ainoa muutos mikä Ukrainan sodan vuoksi on tapahtunut on Suomen ja Ruotsin liittyminen NATO:n jolloin meistä on tullut Venäjän vihollisia. Kremlin kartoilla Suomi on kuulunut länsiliittoumaan jo paljon ennen nato-jäsenyyttä. Olemme kantaneet nato-jäsenyyden haitat ilman sen tarjoamaa suojaa. Hulluntuurilla olemme selvinneet tähän asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 140
|
« Vastaus #140 : Toukokuu 12, 2025, 19:55:43 » |
|
Ja NATO on rauhanomainen yksimielinen yhteisö jossa ei esim. havitella toisten maiden alueita noin vain omikseen...
Tuollainen on tyypillistä länsimaista sotapropagandaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 140
|
« Vastaus #141 : Toukokuu 12, 2025, 19:56:28 » |
|
Ne näennäisfaktat ja disinformaatio sekä vihan lietsonta jota iltapäivälehdet ovat meille vuosikausia suoltaneet kannattaa heittää roskakoriin!
Se on juurikin näin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 140
|
« Vastaus #142 : Toukokuu 12, 2025, 19:59:52 » |
|
Suomi meni Natoon kysymättä kansalta mitään vaikka aiemmin oli näin sovittu,pysytellään faktoissa!
Eli täällähän siis tehtiin ilman järkiperusteita toimiva pelonlietsonta ja tunteisiin vetoava uhan demonisointi potenssiin miljoona, joka propagandan ja osatotuuksien avulla sai sokeaksi länsimaiden puutteille ja negatiivisille puolille. Massamuodostus ja eriävien kantojen marginalisointi saatiin hyvään vauhtiin, jolloin epädemokraattinen valmis päätös liittoutumisesta saatiin virallistettua ennätysnopeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1799
|
« Vastaus #143 : Toukokuu 12, 2025, 22:10:09 » |
|
On kyllä sakeaa keskustelua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 499
|
« Vastaus #144 : Toukokuu 13, 2025, 14:08:00 » |
|
Hei,
Haluaisin muistuttaa kaikkia käyttäjiä Vaunut.orgin käyttöehdoista, jotka jokainen on hyväksynyt rekisteröitymisen yhteydessä. On kaikkien mielekkään harrastamisen etujen mukaista, että pidetään keskustelu asiallisena ja mahdollisimman hyvin raideliikenneaiheissa.
//Ylläpito Resiina nettitoimituksen pj.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 219
|
« Vastaus #145 : Toukokuu 13, 2025, 19:41:42 » |
|
Aikovat näemmä ainakin suunnitella asiaa.. Oli sitten oikeasti järkeä vai ei. Siinä vaiheessa kun tuo rojekti on laajemmin valmis niin mailma on muuttunu jo kovin. Tällä palstalla kirjoitellaan rajat ylittävästä kumipylräliikenteestä kun voisi siirtokuormatakin, tai rakentaa 1520mm rataa satamiin.. https://yle.fi/a/74-20161549
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #146 : Toukokuu 13, 2025, 23:12:42 » |
|
Muutos on helppo puupölkyillä/pätkäkiskoilla eli ostetaan uusi raidevälimitta ja ruuvataan/naulataan toinen kisko 9 cm lähemmäs toista. Ainoastaan vaiheet yms. erikoispaikat joudutaan uusimaan.
Ei onnistu, koska kiskon jalan leveys raskailla kiskoilla on jopa 15 cm. Tarkoittaa, että tuplakiskon harjat ovat myös saman 15 cm erillään, kun pitäisi päästä tuohon 9 cm:iin. Enintään 24 kg/m kiskoilla onnistuu. Tietysti voidaan teoriassa tehdä yhteisellä jalalla olevaa kaksoiskiskoa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1822
|
« Vastaus #147 : Eilen kello 06:56:04 » |
|
Muutos on helppo puupölkyillä/pätkäkiskoilla eli ostetaan uusi raidevälimitta ja ruuvataan/naulataan toinen kisko 9 cm lähemmäs toista. Ainoastaan vaiheet yms. erikoispaikat joudutaan uusimaan.
Ei onnistu, koska kiskon jalan leveys raskailla kiskoilla on jopa 15 cm. Tarkoittaa, että tuplakiskon harjat ovat myös saman 15 cm erillään, kun pitäisi päästä tuohon 9 cm:iin. Enintään 24 kg/m kiskoilla onnistuu. Tietysti voidaan teoriassa tehdä yhteisellä jalalla olevaa kaksoiskiskoa... siis toisen kiskon siirto 9 cm lähemmäs toista ei muka onnistu ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #148 : Eilen kello 22:23:21 » |
|
Noissa uutisten keskusteluissa ja kommenteissa on surullista nähdä miten vähän ihmiset tietävät aiheesta. Kuvitellaan että kolmas kisko riittää ja sen jälkeen kaikki on hyvin. Ja luullaan että tämä tapahtuu yhdessä yössä. Saatikka että yhtäkkiä Itämeren laivaliikenne loppuu ja kaikki Suomen vienti menisi yhtä raidetta Pohjanlahden kiertäen. Satakunnassa sitten vielä haikaillaan Mierontien avaamista tuohon kaiken päälle.
Alkaa tää aihe hiukan vituttaa, kun on muutamia faktoja. Suomi on esimerkiksi riippuvainen Venäjältä tuotavasta ammoniakista ja nikkelistä vielä pitkään. Vihreän ammoniakin tuotantoa on suunniteltu, mutta se muun muassa vaatii kolme kertaa enemmän energiaa kuin perinteinen Haber-Bosch prosessi, mitä Venäläiset ja Ukrainalaiset tehtaat käyttävät. Nikkeliä ei saa Euroopassa riittävästi mistään ja jos halutaan pysyä autoilun sähköistystavoitteissa kaikki on käytettävä ja silti päästään ehkä 10% tavoitteesta. Kiinastahan sitä tällä hetkellä tuodaan niinkuin melkein kaikkia muitakin raaka-aineita ja ei se Kiina ole yhtään Venäjää parempi kumppani. Laatukin Kiinalaisessa on, noh normaalia Kiinalaista. (TJEU: NPI)
Niinkuin raiteiden kaventaminen Venäjää hidastaisi jos sotaa pelkää. Venäjän naapureista ja kumppaneista Kiinalla, Pohjois-Korealla ja Iranilla on Eurooppalainen raideleveys. Eiköhän sieltä saa vaunuja ja telejä hurumykky jos sellainen tilanne tulee. Ja toisaalta rauhan aikana Suomen liikenne nyt kuitenkin koostuu laivaliikenteestä ja varmasti sotatilassakin se tulee niin olemaan. Nato voi joutua saattamaan laivoja, mutta jokainen joka hiukan tietää niin Venäjän Itämeren laivasto on jopa kesympi kuin Mustan meren laivasto ja Tanskan salmista se ei saa yhtään laivaa läpi jos sellainen tilanne tulee. Se on aika lailla kosmetiikkaa miten liikenne satamista hoidetaan eteenpäin. 1524mm junaraiteilla vai rekoilla.
Ja vielä, Suomessa on 6tkm rautatietä. Jos tämä muutos tehdään, niin montaako kilometriä se tulee koskemaan. Veikkaampa että edes kaikkia sähköistettyjä ratoja ei tulla muuttamaan. Esimerkiksi Poriin tuskin enää tulee junaa kulkemaan (tai ehkä 1524 liikenne Mäntyluodon ja Harjavallan välillä). Rekkaliikenne tulee vieläkin kasvamaan ja se vaatii rahaa myös tieinfraan. Rajusti.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1061
|
« Vastaus #149 : Eilen kello 22:34:18 » |
|
Alkaa tää aihe hiukan vituttaa, kun on muutamia faktoja. Suomi on esimerkiksi riippuvainen Venäjältä tuotavasta ammoniakista ja nikkelistä vielä pitkään. Vihreän ammoniakin tuotantoa on suunniteltu, mutta se muun muassa vaatii kolme kertaa enemmän energiaa kuin perinteinen Haber-Bosch prosessi, mitä Venäläiset ja Ukrainalaiset tehtaat käyttävät.
Eikö sen ammoniakin tuonnin takia kannattaisi Yaran hankia vaunuja joissa voi vaihtaa telit ja tuoda ammoniakkki Ruotsin tai Norjan tehtaista junalla Tornion kautta Suomeen? Tai junalautalla Uuteenkaupunkiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|