Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #200 : Toukokuu 24, 2025, 12:20:26 » |
|
EU:han on luvannut ainakin 30 % tuen rakennustöihin ja mahdollisesti se voidaan muuttaa 50 % jos on hyvät neuvottelijat.
Ja miten aiot hoitaa Puolalaisen veturiyrittäjän vetämään Norjalaisia vaunua Suomen rataverkolla ilman muutoksia ?
Maantie puolella tämä tapahtuu jo ja Suomen 11 miljoonan tonnin ulkomaan vienti kulkee maanteitse Via Baltikaa ?
Et taida tietää vastausta siihen mistä EU saa rahaa... Suomelta nuo on pois, ei ne rahat mistään seinästä tule. Kyllä mää ennemmin laitan noita rahoja puolustusbudjettiin ja nykyisen - koko ajan heikentyneen - infran ylläpitoon ennemmin kuin kavennan rataa pakkomielteisesti. Siinä on sitten kiva sotia kepeillä ja keihäillä kun rautatiet on kapeampia.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1339
|
« Vastaus #201 : Toukokuu 24, 2025, 12:45:19 » |
|
EU:han on luvannut ainakin 30 % tuen rakennustöihin ja mahdollisesti se voidaan muuttaa 50 % jos on hyvät neuvottelijat.
No, eipä ole. EU:sta saatetaan enimmillään 30% tukea rakentamiseen. Käytännössä neuvottelutulos saattaisi olla esim. 5...15%. "Nyt kerrankin meillä on mahdollisuus siihen, että saamme isoja EU-rahoja. Ei meillä ole aikaisemmin ollut tällaista tilannetta, eikä se tule ihan heti vastaan. Ranteen mukaan iso potti olisi esimerkiksi, jos rakentamistyöhön saataisiin EU-rahoitusta 30 prosenttia. " (Ministeri Ranne, MTV Uutiset 13.5.) Eli tuossakin lukee rivien välissä hyvin selvästi, että 30% olisi iso potti (ja se on se enimmäismäärä), mutta on syytä varautua pienempäänkin summaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-lulu-ranne-junaraiteet-pitaisi-vaihtaa-kapeammiksi-koko-suomessa/9154888
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1886
|
« Vastaus #202 : Toukokuu 24, 2025, 14:26:59 » |
|
Et taida tietää vastausta siihen mistä EU saa rahaa... Suomelta nuo on pois, ei ne rahat mistään seinästä tule.
Kyllä mää ennemmin laitan noita rahoja puolustusbudjettiin ja nykyisen - koko ajan heikentyneen - infran ylläpitoon ennemmin kuin kavennan rataa pakkomielteisesti. Siinä on sitten kiva sotia kepeillä ja keihäillä kun rautatiet on kapeampia.
EU:n CEF raha tulee Cinea-toimistosta nyt rahaa on tällä kaudella 25,8 miljardia ja koheesiorahastosta vielä 11,2 miljardia ja vielä sotilasliikkumiseen 1,75 miljardia. Suomi sössi rahat kun baltit ja tanskalaiset vievät rahat 2030 luvun alkuun saakka. https://cinea.ec.europa.eu/programmes/connecting-europe-facility/transport-infrastructure_en
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2025, 14:46:38 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1886
|
« Vastaus #203 : Toukokuu 24, 2025, 14:29:11 » |
|
No, eipä ole. EU:sta saatetaan enimmillään 30% tukea rakentamiseen. Käytännössä neuvottelutulos saattaisi olla esim. 5...15%. "Nyt kerrankin meillä on mahdollisuus siihen, että saamme isoja EU-rahoja. Ei meillä ole aikaisemmin ollut tällaista tilannetta, eikä se tule ihan heti vastaan. Ranteen mukaan iso potti olisi esimerkiksi, jos rakentamistyöhön saataisiin EU-rahoitusta 30 prosenttia. " (Ministeri Ranne, MTV Uutiset 13.5.) Eli tuossakin lukee rivien välissä hyvin selvästi, että 30% olisi iso potti (ja se on se enimmäismäärä), mutta on syytä varautua pienempäänkin summaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-lulu-ranne-junaraiteet-pitaisi-vaihtaa-kapeammiksi-koko-suomessa/9154888Baltit saivat RailBalticiin 85 % avustukset. Normaali cef-tuki on 30 % mitä nykyinen Suomen rataverkko saa 0 %.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #204 : Toukokuu 24, 2025, 19:38:45 » |
|
No, eipä ole. EU:sta saatetaan enimmillään 30% tukea rakentamiseen. Käytännössä neuvottelutulos saattaisi olla esim. 5...15%. "Nyt kerrankin meillä on mahdollisuus siihen, että saamme isoja EU-rahoja. Ei meillä ole aikaisemmin ollut tällaista tilannetta, eikä se tule ihan heti vastaan. Ranteen mukaan iso potti olisi esimerkiksi, jos rakentamistyöhön saataisiin EU-rahoitusta 30 prosenttia. " (Ministeri Ranne, MTV Uutiset 13.5.) Eli tuossakin lukee rivien välissä hyvin selvästi, että 30% olisi iso potti (ja se on se enimmäismäärä), mutta on syytä varautua pienempäänkin summaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-lulu-ranne-junaraiteet-pitaisi-vaihtaa-kapeammiksi-koko-suomessa/9154888Baltit saivat RailBalticiin 85 % avustukset. Normaali cef-tuki on 30 % mitä nykyinen Suomen rataverkko saa 0 %. Entisten itäblokin maiden tukirahat ovat eri potista ja eri tasoiset. Niillä ei voi perustella oikein mitään. Suomi on EU:ssa yksi nettomaksajista. Jos EU:lta saa rahoitusta vaikkapa 100 miljoonaa, se maksaa Suomelle noin 150 miljonaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 363
|
« Vastaus #205 : Toukokuu 24, 2025, 20:37:37 » |
|
Jos ja jos, - raideleveyden muutoshanke on Suomen kannalta toteuttamiskelpoinen EU-sidonnaisuuksineen, niin me haluamme nähdä 50-100% EU-rahoituksen todellisen toteutumisen ko operaatioon, ennen kuin alamme suhtautua vakavammin 1435 - hurmioon Suomessa. Nythän tuo kaikki 1435 EU-jargoni on vielä täyttä diiba-daabaa. Utopiaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #206 : Toukokuu 24, 2025, 23:45:32 » |
|
Niin niin niin, mutta ei se raha tuonne EU:n Cinea -toimistolle ilmasta rahaksi muutu vaan joku sen aina maksaa. Suomi on nettomaksaja ja tulee aina olemaan kun ollaan mallioppilaita. Kyllä täällä maksetaan myös Espanjan raiteiden kavennus. Ei me voida alkaa vaatia (omia) rahojamme tuolta ennenkuin täällä on jo valmiiksi tehty infra edes välttävässä kunnossa. Ajapa vaikka Tampereelta Poriin vt 11 pitkin. Onko se tie siinä kunnossa mitä valtaväylän kuuluisi olla. Tien merkitys tulee vielä kasvamaan tulevaisuudessa kiitos Naton ja varsinkin kiitos jos rahaa ei ole enää esimerkiksi junaliikenteeseen ostopalveluna.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1886
|
« Vastaus #207 : Toukokuu 25, 2025, 07:00:51 » |
|
Entisten itäblokin maiden tukirahat ovat eri potista ja eri tasoiset. Niillä ei voi perustella oikein mitään.
Suomi on EU:ssa yksi nettomaksajista. Jos EU:lta saa rahoitusta vaikkapa 100 miljoonaa, se maksaa Suomelle noin 150 miljonaa.
Itäeuroopan tukirahat ovat pääasiassa koheesiorahastosta jonka vuoksi RailBaltican tuki nousi korkeaksi CEF-Tukien lisäksi. Lisäksi tuli sotilaallinen liikkuvuustuki. jos oman rahoituksen osuus on 50 % niin tuen määrä on 50 % cef-rahoituksessa. https://vm.fi/-/eu-jasenyys-maksoi-viime-vuonna-suomelle-150-euroa-asukasta-kohden
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1077
|
« Vastaus #208 : Toukokuu 25, 2025, 11:32:55 » |
|
Ei me voida alkaa vaatia (omia) rahojamme tuolta ennenkuin täällä on jo valmiiksi tehty infra edes välttävässä kunnossa. Ajapa vaikka Tampereelta Poriin vt 11 pitkin. Onko se tie siinä kunnossa mitä valtaväylän kuuluisi olla. Tien merkitys tulee vielä kasvamaan tulevaisuudessa kiitos Naton ja varsinkin kiitos jos rahaa ei ole enää esimerkiksi junaliikenteeseen ostopalveluna.
Kun niin monasti julkisuudessa on esitetty ettö maantiet ovat surkeassa kunnossa, niin mitkä mielestäsi ovat VT 11:n epäkohdat? Onko tien pinta epätasainen ja kuoppainen, jos niin on niin ne yleensä korjataan säännöllisesti. Jos kyse on siitä että liikennettä on liikaa niin se johtuu rekkaliikenteen kasvusta, joka johtuu siitä että VR on lopettanut vaunukuormien ja kappaletavaroiden kuljettamisen rautateitse. Samalla rekkojen kokonaispainot ja pituudet ovat kasvaneet ja niistä alkaa olla mahdotonta päästä ohi, mutta se siiis on noudatetun liikennepolitiikan seurausta. Sama ilmiö koskee kaikkia länsi-Suomen pääteitä, jotka eivät ole moottoriteitä, omat havaintoni kasvaneesta liikenteestä ovat KT 51:ltä Kirkkonummi-Karjaa sekä VT 25:ltä Lohja-Hanko. Suomessa teitä ja rautateitä on viime vuosina parannettu etupäässä itä-Suomessa, koska arveltiin että Venäjän liikenne kasvaa. Nyt moottoritiet Imatra-Lamppeenranta-Luumäki sekä Vaalimaa-Hamina-Kotka ammottavat tyhjyyttään. Mutta onhan sekin kiva kun Lappeenrantaan pääsee Helsingistä junalla nopeammin kuin Turkuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #209 : Toukokuu 25, 2025, 16:23:35 » |
|
Eiköhän olisi parempi satsata nykyisen infran kuntoon eikä haihatella tulevia. Tulevaisuus on aina epävarmaa. Uskottiinhan että Neuvostoliiton romahdus olisi tie hienoon tulevaisuuteen ja satsattiin paljon sen varaan. Itse asiassa bilateraalinen kauppa oli vakaata: Vietiin voita ja saatiin sinkkiämpäreitä. No ei se nyt ihan niinkään ollut, kyllä vastineeksi oikeastikin jotain saatiin. Eivätköhän ne sähköveturitkin vähän tuunattuina osoittautuneet ihan käyttökelpoisiksi työkaluiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1339
|
« Vastaus #210 : Toukokuu 25, 2025, 18:38:32 » |
|
Eiköhän olisi parempi satsata nykyisen infran kuntoon eikä haihatella tulevia. Tulevaisuus on aina epävarmaa. Uskottiinhan että Neuvostoliiton romahdus olisi tie hienoon tulevaisuuteen ja satsattiin paljon sen varaan. Itse asiassa bilateraalinen kauppa oli vakaata: Vietiin voita ja saatiin sinkkiämpäreitä. No ei se nyt ihan niinkään ollut, kyllä vastineeksi oikeastikin jotain saatiin. Eivätköhän ne sähköveturitkin vähän tuunattuina osoittautuneet ihan käyttökelpoisiksi työkaluiksi.
Niin, niistä sinkkiämpäreistä jäi kahva käteen ja pohja alkoi vuotaa. Ja sähkövetureiden toteutus ja laatu oli samaa tasoa. Vasta suomalainen konepajaosaaminen on auttanut tilannetta hiukan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1214
|
« Vastaus #211 : Toukokuu 25, 2025, 19:11:52 » |
|
Vietiin voita ja saatiin sinkkiämpäreitä. No ei se nyt ihan niinkään ollut, kyllä vastineeksi oikeastikin jotain saatiin. Eivätköhän ne sähköveturitkin vähän tuunattuina osoittautuneet ihan käyttökelpoisiksi työkaluiksi. Tullitilastot ovat julkisia, joten Suomen ja Venäjän välinen kauppa on helppo tarkistaa. Ei siis tarvitse puhua höpöjä. Pelkästään energiatuotteiden tuonti oli valtavaa: aika monen Etelä-Suomen kaupungin kaukolämpö tuotettiin osittain venäläisellä maakaasulla, sähköä tuotiin kymmenes Suomen vuotuisesta sähkönhankinnasta (n. 10 TWh) ja venäläisellä puuhakkeella tuotettiin monen Itä-Suomen kaupungin lämmöt. Nesteen jalostamo oli alkujaan rakennettu jalostamaan lähes yksinomaan venäläistä raakaöljyä. LNG:tä tuotiin Venäjältä vielä viime kevääseen asti. Puutavaraa ja turvetta tuotiin. Ammoniakkia tuodaan yhä, koska muuten Suomessa ei olisi raaka-ainetta lannoitteiden valmistamista varten - venäläisten omistamassa lannoitetehtaassa. Ydinvoimalaisten uraani on yhä venäläistä, koska länsimaiden sopivuutta vasta kokeillaan jne. Lisää tuotenimikkeitä löytyy tullitilastosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1805
|
« Vastaus #212 : Toukokuu 25, 2025, 20:28:06 » |
|
Ammoniakkia tuodaan yhä, koska muuten Suomessa ei olisi raaka-ainetta lannoitteiden valmistamista varten - venäläisten omistamassa lannoitetehtaassa. Onko norjalaiset myyneet Yaransa venäjälle? Ei kai? Ydinvoimalaisten uraani on yhä venäläistä, koska länsimaiden sopivuutta vasta kokeillaan jne.
Olkiluodossa TVO ei ole koskaan käyttänyt venäläistä uraania. Loviisassa Imatran Voima osti voimalat Venäjältä, polttoaine tuodaan edelleen Venäjältä ja käytettykin polttoaine päätyi pitkään Neuvostoliittoon pommien raaka-aineeksi rikastettavaksi. Kumpikohan voimaoperaattori oli yritysten omistama ja kumpiko kulki kansan omistamana poliitikoiden ohjaamana?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 847
|
« Vastaus #213 : Toukokuu 25, 2025, 22:51:15 » |
|
Niin, niistä sinkkiämpäreistä jäi kahva käteen ja pohja alkoi vuotaa. Ja sähkövetureiden toteutus ja laatu oli samaa tasoa. Vasta suomalainen konepajaosaaminen on auttanut tilannetta hiukan.
Minulla on kolme sinkkiämpäriä 1990-luvulta, kun niitä tuli Suomeen myyntiin. Kestäviä ja ehjiä ovat edelleen. Laatu lienee näissä porvarillisen Venäjän tuottamissa ämpäreissä sitten parempi kuin Kimmon neukkuämpäreissä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 546
|
« Vastaus #214 : Toukokuu 26, 2025, 02:38:30 » |
|
Toisaalta, Neuvostoliitto romahti aikoinaan jokseenkin äkkiä, että pffft vain. Muu maailma ei oikein tiennyt mitä tehdä. Noin isosta jutusta ei ollut olemassa käypää ennakkotapausta toimintamalleineen.
Samaan aikaan USA:ssa ei kukaan joutanut katsomaan (saati saamaan mitään ajatusta auttamisesta!), kun siellä päivänpolitiikan kaikkein tärkein ja oleellisin kysymys koko läntisen maailman edun puolustamiseksi oli se, että työnsikö kansakunnan valioyksilö William "Bill" Clinton sikarikotelonsa Monica Lewinskyn emättimeen pitkinpäin vai poikkipäin...
Kaikki ne republikaaniset pornonorsut veivasivat asiaa viikkotolkulla kuola suupieliltä valuen, kateuden myrkyn vaivatessa heidän pienenpieniä kirottuja sielujaan. Olihan Monica L. kovasti nätti tytsky...?
Samalla ex-Neuvostoliitto jäi roistojen nyljettäväksi, monin tavoin. Eihän siellä ei ollut osakekaupoistakaan minkäänlaista lainsäädäntöä olemassakaan. Lievää yhtiöittämistä kyllä, mutta: - NITSHEVOO!!!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1886
|
« Vastaus #216 : Toukokuu 26, 2025, 06:43:01 » |
|
Tullitilastot ovat julkisia, joten Suomen ja Venäjän välinen kauppa on helppo tarkistaa. Ei siis tarvitse puhua höpöjä. Pelkästään energiatuotteiden tuonti oli valtavaa: aika monen Etelä-Suomen kaupungin kaukolämpö tuotettiin osittain venäläisellä maakaasulla, sähköä tuotiin kymmenes Suomen vuotuisesta sähkönhankinnasta (n. 10 TWh) ja venäläisellä puuhakkeella tuotettiin monen Itä-Suomen kaupungin lämmöt.
Nesteen jalostamo oli alkujaan rakennettu jalostamaan lähes yksinomaan venäläistä raakaöljyä. LNG:tä tuotiin Venäjältä vielä viime kevääseen asti. Puutavaraa ja turvetta tuotiin. Ammoniakkia tuodaan yhä, koska muuten Suomessa ei olisi raaka-ainetta lannoitteiden valmistamista varten - venäläisten omistamassa lannoitetehtaassa. Ydinvoimalaisten uraani on yhä venäläistä, koska länsimaiden sopivuutta vasta kokeillaan jne.
Lisää tuotenimikkeitä löytyy tullitilastosta.
vaan ei tuoda enää mitään. Ammoniakkia voidaan valmistaa synteettisesti eikä sitäkään tarvitse tuoda Venäjältä. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/ammoniakista-uusi-vihrea-energiaratkaisu-tutkimusprojekti-sai-miljoonarahoituksen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1829
|
« Vastaus #217 : Toukokuu 26, 2025, 10:23:52 » |
|
Eihän tuo uutinen sitä tarkoita, etteikö jatkuvasti reaalitodellisuudessa tulisi ammoniakkia rajan yli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #218 : Toukokuu 26, 2025, 11:23:54 » |
|
Ja muutenkin vihreän ammoniakin mainitseminen "kustannustehokkaana vaihtoehtona" on ihan höpöä jos maakaasusta valmistettu on moninkertaisesti halvempaa.
Voidaanhan terästäkin valmistaa vihreästi tai ydinvoimaa tuottaa pienydinvoimaloilla, mutta kun ei tehdä. Ei oo Wittusen vihreän terästehtaan tontilla näkynyt vielä lapionjälkeäkään. Taitaa rahoitus olla samalla tavalla kuin näissä Jarinkin päättämissä projekteissa raideleveydestä. Mitäpä jos hakisit Wittusen terästehtaalle talouspäälliköksi niin eiköhän sitä rahaa alkaisi tulemaan seinästä.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1077
|
« Vastaus #219 : Toukokuu 26, 2025, 11:49:29 » |
|
Ammoniakille on oltava vararatkaisu siltä varalta että tuonti Venäjältä loppuisi yhtäkkiä, mikä on täysin mahdollista. Tilanne Ukrainasa on täysin umpisolmussa ja EU voi määrätä lisäpakotteina kaiken raaka-aineen tuonnin pysäyttämisen. Se tarkoittaa rautatiekuljetuksia Norjasta tai Saksasta, vaunuilla jotka ovat telinvaihtokelpoisia. Vaikka Väylävirasto kuinka vastustaisi telinvaihtolaitteistoa Tornioon niin sellainen on rakennettava, vaikka Yara sitten toteuttamaan ja maksamaan suurimman osan kustannuksista, heillä on kanssa lehmä ojassa ja olisi varaa maksaa. Jos ammoniakin tuonti Venäjäältä yhtäkkiä loppuisi eikä varareittiä ole niin Yara voi kanssa pysäyttää Suomen tehtaat, koska mitä ne tekee tehtailla jotka ei saa raaka-ainetta? Ruvetkaa sitten maksamaan luomuleivästä joka maksaa 50-100 euroa kilo, ja sitä ei tule riittämään kaikille! Sitten kun telinvaihtolaitteisto on olemassa voi Yara vaikka vuokrata siitä kapasiteettia muille operaattoreille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #220 : Toukokuu 26, 2025, 15:26:35 » |
|
Se tarkoittaa rautatiekuljetuksia Norjasta tai Saksasta, vaunuilla jotka ovat telinvaihtokelpoisia. Vaikka Väylävirasto kuinka vastustaisi telinvaihtolaitteistoa Tornioon niin sellainen on rakennettava, vaikka Yara sitten toteuttamaan ja maksamaan suurimman osan kustannuksista, heillä on kanssa lehmä ojassa ja olisi varaa maksaa.
Yaralla on Kokkolan satamassa ammoniakkiterminaali jota käytetään koko ajan. Vaunukapasiteetti on ongelma vaikka sitäkin on koitettu parantaa muokkaamalla vaunuja. Myös Ugissa on mahdollisuus purkaa ammoniakkia laivasta mutta en tiedä miten paljon tätä on käytetty.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1886
|
« Vastaus #221 : Toukokuu 26, 2025, 16:07:10 » |
|
Se tarkoittaa rautatiekuljetuksia Norjasta tai Saksasta, vaunuilla jotka ovat telinvaihtokelpoisia. Vaikka Väylävirasto kuinka vastustaisi telinvaihtolaitteistoa Tornioon niin sellainen on rakennettava, vaikka Yara sitten toteuttamaan ja maksamaan suurimman osan kustannuksista, heillä on kanssa lehmä ojassa ja olisi varaa maksaa.
Yaralla on Kokkolan satamassa ammoniakkiterminaali jota käytetään koko ajan. Vaunukapasiteetti on ongelma vaikka sitäkin on koitettu parantaa muokkaamalla vaunuja. Myös Ugissa on mahdollisuus purkaa ammoniakkia laivasta mutta en tiedä miten paljon tätä on käytetty. Yara varautuu vetäytymään Venäjältä "Tämä on riskienhallintaa. Olemme investoinneilla pyrkineet valmistautumaan siihen, että meillä olisi logistinen mahdollisuus toimia kokonaan ilman venäläistä ammoniakkia, Yara Suomen toimitusjohtaja Teija Kankaanpää sanoo." https://yle.fi/a/74-20096417
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1886
|
« Vastaus #222 : Toukokuu 26, 2025, 16:09:42 » |
|
Eihän tuo uutinen sitä tarkoita, etteikö jatkuvasti reaalitodellisuudessa tulisi ammoniakkia rajan yli. Tuo EK:n uuden teollisuuden ohjelma/investoinnit pyrkii omavaraisuuteen ja vetytalouteen koska meidän sähkötuotanto kasvaa kohisten uusiutuvien kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1077
|
« Vastaus #223 : Toukokuu 26, 2025, 18:06:50 » |
|
Yara varautuu vetäytymään Venäjältä "Tämä on riskienhallintaa. Olemme investoinneilla pyrkineet valmistautumaan siihen, että meillä olisi logistinen mahdollisuus toimia kokonaan ilman venäläistä ammoniakkia, Yara Suomen toimitusjohtaja Teija Kankaanpää sanoo." https://yle.fi/a/74-20096417No se on hyvä että on varauduttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1805
|
« Vastaus #224 : Toukokuu 26, 2025, 20:14:56 » |
|
Olkiluodossa TVO ei ole koskaan käyttänyt venäläistä uraania.
Loviisassa Imatran Voima osti voimalat Venäjältä, polttoaine tuodaan edelleen Venäjältä ja käytettykin polttoaine päätyi pitkään Neuvostoliittoon pommien raaka-aineeksi rikastettavaksi.
Kumpikohan voimaoperaattori oli yritysten omistama ja kumpiko kulki kansan omistamana poliitikoiden ohjaamana?
Loviisa on luopunut venakoiden uraanista ja Olkiluoto ei koskaan ole käyttänyt Ei kai uraanin tuotanto naisten varassa yksin ole Venäjälläkään ollut? venakko = venäläinen nainen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|