Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2789


« : Huhtikuu 24, 2025, 08:12:56 »

Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen

Oheiset sivut näyttävät millaiset rataosien avaamisilmoitukset toimitettiin Koneosastolle 1920-luvulla. Liikennepaikkojen luokitusten ja Km-etäisyyksien lisäksi lueteltiin vedenottopaikat. Huomattava tässä vaiheessa, että Mynämäki oli II luokan asema ja Uusikaupunki vain V luokan asema. (lv = laiturivaihde)

H8-9 ilmoitukseen liittyen todetaan taas kerran se harmi, että liitteitä ei yleensä säilytetty, vaan alkuperäinen on etsittävä Rautatierakennusosastolta, jos sattuisi olemaan siellä säilytetty.

Liikennepaikkojen lukumäärää lisättiin myöhemmin seisakkeilla. Mainittujen liikennepaikkojen sijainnit 1939 olivat:
Mynämäki 229+607
Hietamäki 235+463
Kirkkomäki 239+248
Vinkkilä 244+310
Kiimkallio 248+277
Kalanti 256+982
Uusikaupunki 264+789


* Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen 1924a.JPG (1145.16 kilotavua, 1575x1937 - tarkasteltu 78 kertaa.)

* Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen 1924b.JPG (830.41 kilotavua, 1417x2043 - tarkasteltu 66 kertaa.)

* Mynämäki-Uusikaupunki H8 ja H9.JPG (574.67 kilotavua, 1575x1294 - tarkasteltu 59 kertaa.)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2665


« Vastaus #1 : Eilen kello 16:58:02 »

Mynämäki 229+607
Hietamäki 235+463
Kirkkomäki 239+248
Vinkkilä 244+310
Kiimkallio 248+277
Kalanti 256+982
Uusikaupunki 264+789

Kiimkallion sijainti kilometrillä 248 ei voi pitää paikkansa. 249+277 sattuu täsmälleen laiturivaihteen rakennuksen keskipisteeseen. 248+277 on linjalla kilometriä liian aikaisin.

Olen tänään käynyt läpi näitä Eljaksen liikennepaikkainformaatioita ja kirjoittanut niitä vaunut.orgin liikennepaikkaluetteloon; mm. Epilää, vanhaa Kokemäkeä, Sammallahtea, Siuntiota, Sokeria, Vesijärveä ja näitä Uudenkaupungin radan liikennepaikkoja.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2789


« Vastaus #2 : Eilen kello 18:04:43 »

...
Kiimkallio 248+277
....

Kiimkallion sijainti kilometrillä 248 ei voi pitää paikkansa. 249+277 sattuu täsmälleen laiturivaihteen rakennuksen keskipisteeseen. 248+277 on linjalla kilometriä liian aikaisin.

Olen tänään käynyt läpi näitä Eljaksen liikennepaikkainformaatioita ja kirjoittanut niitä vaunut.orgin liikennepaikkaluetteloon; mm. Epilää, vanhaa Kokemäkeä, Sammallahtea, Siuntiota, Sokeria, Vesijärveä ja näitä Uudenkaupungin radan liikennepaikkoja.
Aivan oikein, minulle on sattunut kirjoitusvirhe.
Vinkkilä 244+310
Rahkmala 246+307
Kiimkallio 249+277
Maarjärvi 251+760
Vellua 255+366
Kalanti 256+982
Petes 259+048 -> 259+992 (1945.01.16 lukien)
Halela 261+185 (pois 1945.01.16)
Uusikaupunki 264+789
Kalaranta 265+640
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2665


« Vastaus #3 : Eilen kello 18:46:38 »

Ovatko nuokin vuoden 1939 sijainteja? Esimerkiksi Markku Nummelinin kirjassa Turun–Naantalin–Uudenkaupungin rautatie monen paikan sijainnit ovat hieman eri kohdassa. Viittaan Eljaksen tietoihin lyhenteellä EPö, kirjan sijainteihin lyhenteellä MN.

Mynämäki, Hietamäki, Kirkkomäki: samat kummallakin

Vinkkilä: EPö 244+310, MN 244+312 (ero 2 metriä)

Rahkmala: EPö 246+307, MN 246+278 (ero 29 metriä)

Kiimkallio: 248+277 (virhe huomattu)

Maarjärvi: EPö 251+760, MN 251+792 (ero 32 metriä)

Vellua: EPö 255+366, MN 255+339 (ero 27 metriä)

Kalanti: 256+982 (sama kummallakin)

Petes: EPö 259+048 > 259+992, MN 259+045 > 259+968 (vanhan ero 3 metriä, uuden ero 24 metriä)

Halela: EPö 261+185, MN 261+150 (oikea nimi Halola) (ero 35 metriä)

Uusikaupunki: EPö 264+789, MN 264+795 (ero 6 metriä)

Kalaranta: EPö 265+640, MN 265+744 (ero 104 metriä)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2789


« Vastaus #4 : Tänään kello 12:09:13 »

Ovatko nuokin vuoden 1939 sijainteja? Esimerkiksi Markku Nummelinin kirjassa Turun–Naantalin–Uudenkaupungin rautatie monen paikan sijainnit ovat hieman eri kohdassa. Viittaan Eljaksen tietoihin lyhenteellä EPö, kirjan sijainteihin lyhenteellä MN.
----

Liikennepaikkojen tarkat välimatkat ovat aivan loputon suo, mikäli haluaa olla "täydellinen".
Esimerkiksi Vinkkilässä EPö ja MN eroa oli vain 2 metriä, mutta vuonna 1967 kumpikaan ei täsmännyt, vaan se oli näiden välissä (244+310 -> 244+311 -> 244+312).

Omat EPö merkinnät ovat usein vuoden 1939 liikennepaikkaluettelosta, koska se on minulle nopein haettava. Luettelo on sinänsä päiväämätön, mutta väliotsikoiden kääntöpuolella on 1939 makuuvaunuyhteydet ja kynäkorjaukset alkavat vuodesta 1940. Kynäkorjaukset yleensä koskevat vain todellisia siirtoja tai uusia liikennepaikkoja, ei uudempia mittauksia.

Ohessa esimerkit:
A) Vinkkilän sijainti 1967 asemakartalla
B) Turun liikennealueen rataosaluettelo
C) Rataosaluettelon kääntöpuolen painatus
D) Turku-Vinkkilä (1939) liikennepaikat
E) Vinkkilä-Kalaranta (1939) liikennepaikat


* Vinkkilä kaavio 1967.JPG (376.77 kilotavua, 1453x1000 - tarkasteltu 26 kertaa.)

* Rataosat II -001.jpg (733.12 kilotavua, 1424x1961 - tarkasteltu 29 kertaa.)

* Rataosat II -002.jpg (657.73 kilotavua, 1300x791 - tarkasteltu 34 kertaa.)

* Tku-Ukp 1939-001.jpg (1387.19 kilotavua, 1363x1984 - tarkasteltu 37 kertaa.)

* Tku-Ukp 1939-002.jpg (1025.45 kilotavua, 1417x1282 - tarkasteltu 33 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Mynämäki-Uusikaupunki avaaminen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina