Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« : Toukokuu 01, 2025, 00:17:17 »

Pro Haapamäen FB:ssä ja KSML:n maksumuurin takaisilla sivuilla:

Höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa Haapamäellä ja on suljettu pysyvästi. Tk2 Nro 419 veturi, puistojuna ja EFit-vaunu löytyvät jatkossa Kontiolahdelta Jakokosken Asemanpuistosta. Yhteistyössä VR:n kanssa tulemme siirtämään kaiken kaluston pois Haapamäeltä. Emme pysty takaamaan huonokuntoisten veturien turvallista näytteilleasettelua Tukesin edellyttämällä tavalla. Me yrittäjät jatkamme yhdessä toimintaamme muualla. Kiitos kaikille menneistä vuosista!
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 529


« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2025, 01:18:12 »

Odotinkin jo tätä uutista. Tuli vain siltikin yllättäen.

1988 - 2025 tekee noin 37 vuotta, että se siitä sitten.

Keuruun kaupunki voi huokaista helpotuksesta; rahaa jää enemmän jäljelle pelkkään poliittiseen patsastelemiseen. Vielä kun joku tuikkaa maksusta tulen vanhankirkon nurkan alle, niin säästöt senkun suurenee!!!

Jokohan pikkusieluiset syöttiläät poksauttelevat shamppanjapullojen korkit kattoon kaupungintalolla?
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2025, 12:12:48 »

Onkohan mitään materaalia / irtaimistoa tulossa myyntiin?

Pillimiesten rahapäivät saattaa olla tulossa, jos rähjäisimmät yksilöt kelpaavat vain silputtavaksi. Hr1 1003 oli kai suunnitteilla siirrettäväksi Hyvinkäälle?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7793


« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2025, 16:47:38 »

Surullista mutta totta se puisto elää kuitenkin muistoissamme! Harvinaisimmat veturityypit täytyy kuitenkin pelastaa ja täten osoittaa arvostuksemme nostalgisille kulttuuriarvoille uskoisin tämän uutisen myös ylittävän maamme rajat rautatieharrastajien maailmassa!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7793


« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2025, 17:11:37 »

En ole taikauskoinen mutta tänä samana päivänä meillä paloi rantavarasto epäonnistuneen kaislanpolton seurauksena jossa itse en ollut läsnä. Jutun clue on se että siellä säilytin jonkin verran vanhoja junalehtiä joiden joukossa olivat myös ikivanhat Resiina julkaisut mm 1. Siellä oli vielä muutama saksalainen alu-veturikyltti /replika ja jotain muuta kirjallisuutta.Paikalle tuli ainakin neljä paloautoa ja sammutukseen kului yli 3 tuntia .Vajasta ei jäänyt mitään jälkeen ehkä muutama kyltti vielä löytyy?Samassa rytäkässä paloi myös soutuvene! Tää on laiffii! Hauskaa Vappua kaikille!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2025, 17:29:11 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1045


« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2025, 18:25:38 »

En ole taikauskoinen mutta tänä samana päivänä meillä paloi rantavarasto epäonnistuneen kaislanpolton seurauksena jossa itse en ollut läsnä. Jutun clue on se että siellä säilytin jonkin verran vanhoja junalehtiä joiden joukossa olivat myös ikivanhat Resiina julkaisut mm 1. Siellä oli vielä muutama saksalainen alu-veturikyltti /replika ja jotain muuta kirjallisuutta.Paikalle tuli ainakin neljä paloautoa ja sammutukseen kului yli 3 tuntia .Vajasta ei jäänyt mitään jälkeen ehkä muutama kyltti vielä löytyy?Samassa rytäkässä paloi myös soutuvene! Tää on laiffii! Hauskaa Vappua kaikille!

No olipa huono tuuri, toivottavasti varasto saadaan rakennettua uudelleen ja tärkeät esineet korvattua!
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 109


« Vastaus #6 : Toukokuu 01, 2025, 19:05:43 »

Romutusjupakan keskelle joutunut Haapamäen höyryveturipuisto on suljettu lopullisesti

Yrittäjät ilmoittivat puiston sulkemisesta sosiaalisessa mediassa vappuaattona.

Keuruun Haapamäellä pitkään toiminut höyryveturipuisto on lopettanut toimintansa. Puiston yrittäjät ilmoittivat sulkemisesta sosiaalisen median kanavallaan vappuaattona 30.4.2025.

Haapamäen höyryveturipuisto oli matkailukohde, jossa on voinut tutustua rautatiehistoriaan ja vanhaan kalustoon.

Yrittäjien somejulkaisun mukaan yritys ei pysty takaamaan huonokuntoisten veturien turvallista näytteilleasettelua Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) vaatimalla tavalla.

Puiston koko kalusto siirretään pois Haapamäeltä yhteistyössä VR:n kanssa. Esimerkiksi Tk2 Nro 419 -veturi, puistojuna ja EFit-vaunu siirtyvät Jakokosken Asemanpuistoon Kontiolahdelle.

Haapamäen höyryveturipuisto on viime kuukausina paininut rikosepäilyjen keskellä jupakassa, jossa epäillään, että historiallista rautatiekalustoa on romutettu ilman omistajien lupaa.

https://yle.fi/a/74-20159182
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7793


« Vastaus #7 : Toukokuu 01, 2025, 22:47:28 »

En ole taikauskoinen mutta tänä samana päivänä meillä paloi rantavarasto epäonnistuneen kaislanpolton seurauksena jossa itse en ollut läsnä. Jutun clue on se että siellä säilytin jonkin verran vanhoja junalehtiä joiden joukossa olivat myös ikivanhat Resiina julkaisut mm 1. Siellä oli vielä muutama saksalainen alu-veturikyltti /replika ja jotain muuta kirjallisuutta.Paikalle tuli ainakin neljä paloautoa ja sammutukseen kului yli 3 tuntia .Vajasta ei jäänyt mitään jälkeen ehkä muutama kyltti vielä löytyy?Samassa rytäkässä paloi myös soutuvene! Tää on laiffii! Hauskaa Vappua kaikille!
Non niin samalla tuhoutui veturin 1407 numerokyltti ja Lp levykokoelma mutta Lifes Gotta Go On!

tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7793


« Vastaus #8 : Toukokuu 01, 2025, 22:54:57 »

Eli Niin kuin tuolla edellä mainitsin palossa tuhotui mm veturin 1407 kyltti ainakin ja kaikki sinne varastoitu rautatie kirjallisuus.
Tämä on  katastrofi ,mutta sen yli mennään kohti valoisampaa tulevaisuutta,Tahtuma pääsi  Uusimaa lehdebn etusivulle!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2025, 23:31:46 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 529


« Vastaus #9 : Eilen kello 01:10:26 »

En ole taikauskoinen mutta tänä samana päivänä meillä paloi rantavarasto epäonnistuneen kaislanpolton seurauksena jossa itse en ollut läsnä. Jutun clue on se että siellä säilytin jonkin verran vanhoja junalehtiä joiden joukossa olivat myös ikivanhat Resiina julkaisut mm 1. Siellä oli vielä muutama saksalainen alu-veturikyltti /replika ja jotain muuta kirjallisuutta.Paikalle tuli ainakin neljä paloautoa ja sammutukseen kului yli 3 tuntia .Vajasta ei jäänyt mitään jälkeen ehkä muutama kyltti vielä löytyy?Samassa rytäkässä paloi myös soutuvene! Tää on laiffii! Hauskaa Vappua kaikille!


Sir John, osanottoni. Semminkin kun sitä kaislanpolttoa harrastetaan vain ja ainoastaan siksi, että mökin ikkunasta taas näkisi järvelle. Eikä kaisla siitä mene miksikään, senkun villiintyy vaan!

Joten: laiskuus ja nahjusmaisuus tuhosivat kokoelmasi. Nyt saisi Nasse-setä olla sitten hyvin vihainen, jos se nyt enää mitään auttaa...
tallennettu
Lauri Jokijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #10 : Eilen kello 08:16:47 »

Onkohan Hv2 vielä pelastettavassa kunnossa? Ilmeisesti ainoa joka museoitiin joten toivottavasti säästyy.
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #11 : Eilen kello 09:53:50 »

Onkohan Hv2 vielä pelastettavassa kunnossa? Ilmeisesti ainoa joka museoitiin joten toivottavasti säästyy.

Onhan niitä yksilökappaleita muitakin siellä. Omskissa käynyt suuressa viljajunassa ollut Tv1 609, Tv2 618, Tk2 419, Hk5 497, Pr2 1800...Pekkoja, Ristoja, Pikku-Jumboja ja Kanojahan on useampia jäljellä, mutta jokaisella on toki oma historiansa.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7793


« Vastaus #12 : Eilen kello 14:04:07 »

Esa Kiitos osanotosta siellä oli pääasiassa vanhoja lehttiä ei kirjoja ja jonkin verran sitä muut kamaa ei pienoismalleja!
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1045


« Vastaus #13 : Eilen kello 14:05:17 »

En ole taikauskoinen mutta tänä samana päivänä meillä paloi rantavarasto epäonnistuneen kaislanpolton seurauksena jossa itse en ollut läsnä. Jutun clue on se että siellä säilytin jonkin verran vanhoja junalehtiä joiden joukossa olivat myös ikivanhat Resiina julkaisut mm 1. Siellä oli vielä muutama saksalainen alu-veturikyltti /replika ja jotain muuta kirjallisuutta.Paikalle tuli ainakin neljä paloautoa ja sammutukseen kului yli 3 tuntia .Vajasta ei jäänyt mitään jälkeen ehkä muutama kyltti vielä löytyy?Samassa rytäkässä paloi myös soutuvene! Tää on laiffii! Hauskaa Vappua kaikille!


Sir John, osanottoni. Semminkin kun sitä kaislanpolttoa harrastetaan vain ja ainoastaan siksi, että mökin ikkunasta taas näkisi järvelle. Eikä kaisla siitä mene miksikään, senkun villiintyy vaan!

Joten: laiskuus ja nahjusmaisuus tuhosivat kokoelmasi. Nyt saisi Nasse-setä olla sitten hyvin vihainen, jos se nyt enää mitään auttaa...

Ei kaislikkoa poisteta pelkästään ulkonäkösyistä vaan siksi että rantaa voisi käyttää uimiseen ja että pääsee veneellä ulos vesille.

Se on jokavuotinen riesa mökkeilijöille, minä tosin en ole uskaltanut polttaa vaan kuskaan ne metsän puolelle siinä toivossa että kasat maatuisivat.
tallennettu
Lauri Jokijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #14 : Eilen kello 15:45:07 »

Onkohan Hv2 vielä pelastettavassa kunnossa? Ilmeisesti ainoa joka museoitiin joten toivottavasti säästyy.

Onhan niitä yksilökappaleita muitakin siellä. Omskissa käynyt suuressa viljajunassa ollut Tv1 609, Tv2 618, Tk2 419, Hk5 497, Pr2 1800...Pekkoja, Ristoja, Pikku-Jumboja ja Kanojahan on useampia jäljellä, mutta jokaisella on toki oma historiansa.

Totta, edellisen kerran olen käynyt puistossa 2011 ja olen aivan unohtanut viljajunien vetäjät.
tallennettu
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #15 : Eilen kello 23:22:57 »

Lehtihaastattelussa Martti Vainio toteaa, että puiston puolella käyvä väki on vähentynyt vuosi vuodelta ja että viimeiset viisi vuotta on ollut hirveää menoa, kun puistoa on ajettu alas. Hän myös kertoo, että puisto myytiin vuonna 2019 osamaksulla, mutta osa kauppahinnasta on edelleen maksamatta. En tiedä mitä kauppasopimukseen on kirjoitettu, mutta käsittääkseni omistusoikeus siirtyy vasta sitten, kun koko kauppahinta on maksettu. Vainion kommentti herättää kysymyksiä oliko puiston ostajilla aikomustakaan ylläpitää puistoa ja oliko tarkoitus vain rahastaa myymällä näyttelykalustoa. Romutuksen kohteiksi joutuneesta kalustosta yrittäjät väittivät niiden olleen huonokuntoisia. Heidän toimintansa osoittaa, ettei heillä ole ollut minkäänlaista käsitystäkään millainen veturi on oikeasti huonokuntoinen, tai millainen näyttelyarvo jollain veturilla/vast. on. Esimerkkinä venäläinen veturi, joka oli ainoa laatuaan Suomessa. Kaikille vetureille on VR:n mukaan löytynyt ottaja ja ne tullaan siirtämään Haapamäeltä pois tulevan kesän aikana. Kaikesta päätellen puiston omistajien tavoite on ollut Haapamäen höyryveturipuiston tuhoaminen ja siinä he näyttävät onnistuneen paremmin kuin hyvin.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 529


« Vastaus #16 : Tänään kello 13:07:48 »

Lehtihaastattelussa Martti Vainio toteaa, että puiston puolella käyvä väki on vähentynyt vuosi vuodelta ja että viimeiset viisi vuotta on ollut hirveää menoa, kun puistoa on ajettu alas. Hän myös kertoo, että puisto myytiin vuonna 2019 osamaksulla, mutta osa kauppahinnasta on edelleen maksamatta. En tiedä mitä kauppasopimukseen on kirjoitettu, mutta käsittääkseni omistusoikeus siirtyy vasta sitten, kun koko kauppahinta on maksettu. Vainion kommentti herättää kysymyksiä oliko puiston ostajilla aikomustakaan ylläpitää puistoa ja oliko tarkoitus vain rahastaa myymällä näyttelykalustoa. Romutuksen kohteiksi joutuneesta kalustosta yrittäjät väittivät niiden olleen huonokuntoisia. Heidän toimintansa osoittaa, ettei heillä ole ollut minkäänlaista käsitystäkään millainen veturi on oikeasti huonokuntoinen, tai millainen näyttelyarvo jollain veturilla/vast. on. Esimerkkinä venäläinen veturi, joka oli ainoa laatuaan Suomessa. Kaikille vetureille on VR:n mukaan löytynyt ottaja ja ne tullaan siirtämään Haapamäeltä pois tulevan kesän aikana. Kaikesta päätellen puiston omistajien tavoite on ollut Haapamäen höyryveturipuiston tuhoaminen ja siinä he näyttävät onnistuneen paremmin kuin hyvin.


Olisikohan kyse myös siitä, että Höyryeturipuiston mainostus jäi vain lähiseudun nautittavaksi? Herra Vainiolla näyttää olleen aivan maan perusteellisen monta rautaa kouheroisessa tulessa, joten ei ihme...? Herra sai kovasti touhuta ikäänkuin  yksijalkainen mies potkupallokilpailuissa...

Aivan alkuunhan 1988 kesällä (kauan ennen Vainion aikaa!) Höyryveturipuistoa mainostettiin TV:ssä koko Suomen laajuudelta. Ilmeisesti tällainen mainostaminen oli hirmuisen kallista, kun se niin lyhyeen jäi.

Siten ja sitten koko puiston rautatiehistoriallisuus jäi ikäänkuin "sisäpiirisalaisuudeksi". Eikä Keuruun kaupunkiakaan paljoa kiinnostanut, kun 1990-luvun lamakin kaatui päälle. Ja vielä kaupungin (tai mieluumminkin kylän) hallinnon sekoileminen Wilsonin varakattilan ja muissakin varaosien romutustapauksissa. Ja sekin vaan typerän arvovaltaspeden hiekkalaatikkoleikkinä!!!

Puiston ideahan oli hyvä, mutta olisiko maakuntaa pitänyt laajemminkin houkutella mukaan puiston vetämiseen, vaikka nyt vähintääb pitämällä brosyyreja esillä? Vaikuttiko puiston syntymiseen rautatiemuseon krooninen rahapula ja tilanahtaus?

Koko touhun sälyttäminen YHDEN vaivaisen pystyyn lahoavan maalaispitäjän harteille, tämän tempun järkevyydestä saatiin nyt todelliset näytöt! Sama koski Ähtärin eläinpuiston panda-keissiä taannoin.

Rahaa vaan paloi, kun ketään ruuhkasuomalaista ei kiinnostanut matkustaa paikan päälle ihmettelemään ruostuvia vetureita tai pissalta haisevia unenpöpperöisiä pandoja.

Ja toinen huomionarvoinen seikka: - tulen ikäni muistamaan Haapamäen tallipäivystäjän tympääntyneen ilmeen kovin kovin kovin hiljaisessa toimistossaan puiston ekana kesänä, kun poikkesin siellä utelemassa Pr1 776:n ajeluista. Eli "valtava innostus" ihan paistoi kyseisestä veturimiehestä.

Se mitä tällä kommentillani tavoittelin, on se että ALKUINNOSTUKSEN SIJAAN TEHTÄISIIN EDES JONKINMOISTA MARKKINATUTKIMUSTA!!! Johtopäätöksiä voitaneen tehdä sitten sen mukaan.

Eikä puiston myyminen kahdelle ahneelle pazkiaiselle auttanut enää mitään, oliko kyseessä hätätilanne!?

Muuten, vuosia ennen Hpk puistoa Aamulehdessä aprikoitiin, että mitä tehdä Haapamäelle? Jotain pikku debattia oli rakentaa vaikka iso vankila sinne (työllistämispohjalta). Valtion väkeä oli kortistossa niin paljon, että tällaistakin asiaa vatvottiin...
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1817


« Vastaus #17 : Tänään kello 15:36:50 »

Jaa niin siellä siis oli vielä tallipäivystäjä kesällä 1988 puiston avajaisten aikaan? Olin paikalla, mutta talkoissa kävin ensimmäisen kerran vasta marraskuussa 1988 ja silloin ei mielestäni enää ollut. Kesällähän lättähattuliikenne oli vasta loppunut eli ei ollut tarjolla enää edes lättärunkojen paloittelua. Ainoa yöpyvä veturi tallilla oli H 513/514:n veturi, päivystäjätkään eivät päivällä käyneet kuin ehkä tankilla.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1205


« Vastaus #18 : Tänään kello 19:43:24 »

Se mitä tällä kommentillani tavoittelin, on se että ALKUINNOSTUKSEN SIJAAN TEHTÄISIIN EDES JONKINMOISTA MARKKINATUTKIMUSTA!!! Johtopäätöksiä voitaneen tehdä sitten sen mukaan.

Kävin puiston parhaina päivinä lapsilaumani kanssa useasti siellä. Syy ei ollut kuitenkaan se, että lapset tai perheeni olisi sinne hingunnut Hymyilee Haapamäki on pääkaupunkilaisen näkökulmasta todellisessa hevonkuusessa. Julkisilla matkustaminen kesti pitkään, mutta niin kesti myös omalla autolla. Perillä pitäisi olla yötä ja tehdä jotain muutakin, jos Haapamäen kaltaisessa tuppukylässä ylipäätään voi tehdä mitään.

Itse puiston sisältö oli yksinkertaisesti tylsä: vetureiden raatoja, puistojuna, LGB-juna ja taisi olla myös resiina. Kersat kypsyi alta aikayksikön. Puiston sisältöön ei yksinkertaisesti panostettu riittävästi. Englannnista löytyisi kymmenittäin rautatiehistorian ympärille rakennettuja turistikohteista — esim Didcot Railway Centre puhumattakaan Englannin kansallisesta automuseosta, jonka ympäristo on rakennettu koko perheen tarpeiden pohjalta.

Kävimme myös Ähtärin eläinpuistossa ja sen kylkeen rakennetussa Mini-Suomessa. Oli taannoin ihan hyvä kohde — selkeästi parempi kuin Haapamäen puisto. Yövyimme perheen kansa mökissä.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 529


« Vastaus #19 : Tänään kello 20:42:34 »

Jaa niin siellä siis oli vielä tallipäivystäjä kesällä 1988 puiston avajaisten aikaan? Olin paikalla, mutta talkoissa kävin ensimmäisen kerran vasta marraskuussa 1988 ja silloin ei mielestäni enää ollut. Kesällähän lättähattuliikenne oli vasta loppunut eli ei ollut tarjolla enää edes lättärunkojen paloittelua. Ainoa yöpyvä veturi tallilla oli H 513/514:n veturi, päivystäjätkään eivät päivällä käyneet kuin ehkä tankilla.


Tallipäivystäjä oli siellä ryytymässä, kun 776:n piti olla tulet pesässä tallissa seistessään. Meinaten kesäsunnuntain kuluttaminen tuossa työssä ei kovin motivoivaa ollut, tietääkseni?

Olikohan puistossa vielä pikkujumbo 1150 yleisön veturinajovehkeenä, A 91:tä raahaamassa perässään. Itsellänikin mainittu "ajotodistus" tallella.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 529


« Vastaus #20 : Tänään kello 21:15:47 »

Herra Petri, omalla autolla Haapamäelle kesällä 1988: [mukana Avokki plus 45-kiloinen berninpaimenkoira]. Autona puolitoista kuukautta aiemmin Lauttasaaren Konelasta ostettu uudenuutukainen aatteenvärinen Lada 2104-farmari, jonka sisäänajo vielä meneillään.

Helteinen perjantaiaamu! - Pikkalasta Jorvaksentietä (KT 51) -> Kehä III -> Valtatie 3:lle (ei silloin vielä ollut motarina) eli Hämeenlinnanväylälle.

Hämeenlinnassa koiran jaloittelu ja pissattaminen (Milla-berni oli silloin 2-vuotias hutkula), niin ja tankkaus Hattelmalan Shellillä. Sitten: Hämeenlinnasta kohti Laitikkalaa ja Pälkänettä (silloista maantietä nro 305 pitkin).

Laitikkalasta valtatie 12 johti Kangasalle, josta kirkon ohi maantietä 340 Ruutanaan. Sieltä oikealle, - > valtatielle 9. Orivedellä pysähdys Essolla, koira inisi takatilassa (juomakuppiin kylmää vettä) Mänttään vievän tien (KT 58) alkupäässä. Mäntässä Sairaalantietä , -> keskustan läpi Länsi-koskelaan, Valajankadulle.

Seuraavana päivänä yksinajona Mäntästä -> Vilppulaan. Oikealle, tietä 348 pitkin Kolhon ohi Keuruun suuntaan. Heinäskylässä kääntyminen vasemmalle kohti Haapamäkeä (en muista että oliko Heinäskylän tietä jo silloin oiottu ja päällystelty).

Edelleen loppupätkä valtatietä 23, ja lievää rattityöskentelyä ennenkuin BJV-678:n moottorin saattoi sammuttaa Höyryveturipuiston parkkipaikalla.

Eli ei pelkästään puiston takia ollut juurikaan mieltä lähteä Jumalan selän taakse puiston vetureita töllistelemään...

Iso pienoisrautatie olikin sitten sairaan mielenkiintoinen juttu katseltavaksi, miltei pääasia käydä siellä.!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina