Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Junat myöhässä Etelä-Suomen lumipyryn takia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« : Helmikuu 20, 2010, 00:36:44 »

Olin tänään kuvaamassa yöjunia Tampereella, 2 tunnin myöhästymisien takia ainoaksi junaksi jäi P261, liitteeksi kuvan http://vaunut.org/kuva/61339 junan vaunuluettelon pdf-tiedostona.

* 19.2.2010 P261.pdf (21.04 kilotavua - ladattu 274 kertaa.)
* 19.2.2010 P261.pdf (20.96 kilotavua - ladattu 319 kertaa.)
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2010, 01:35:26 »

Pikajuna 273 Rovaniemelle on lähtenyt Helsingistä klo 0.58 ja ennen Kemijärven junaa. Periaatteessa voisi ajatella, että 273:n siniset makuuvaunut jatkaisivat poikkeuksellisesti Kemijärvelle asti.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2010, 01:39:01 »

Onko tullut paljon lunta Helsingissä tänään vai kun kaikki junat ovat myöhässä?
265 on lähtenyt yli 6h myöhässä.
Mitä siellä ruuhkasuomessa oikein tapahtuu?
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2010, 01:41:28 »

Huomautus tuohon ketjun aloitukseen ja liitteeseen viimeisimpänä päivityksenä on 18.2.2010 P261 tiedoston koko 20,72kb, ylläpito voipoistaa tuon isomman version. Viikonloppuna on ennustettu tämän talven pahin lumimyrsky jonka etummaiset sateet näkyvät klo.10 Ruotsin puolella tulossa tänne päin. Liikennetilanne tuskin paranee tällä viikolla. Ensi viikon perjantaina ajattelin yrittää uudestaan kun on kaikki lisäjunat kulussa, toivottavasti en joudu valvomaan koko yötä.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2010, 02:37:15 »

Viimeinen yöjuna vielä lähtemättä, lähtöajaksi kerrottu 2:50(!)... Taitaa olla pisimmät myöhästymiset Helsingin päästä niin, että juna on vielä ajettu. Ihmisillä varmaan hauskaa kykkiä tuntitolkulla asemalla...   Vihainen  No, saavathan he puolet lipun hinnasta takaisin ja aamupalan/kahvit talon puolesta...jos muistavat itse pyytää  Virnistää

Mitenköhän muuten kuljettajien työvuorot kestävät tuollaiset 'pienet' myöhästymiset? Mukavaa jos joku kuski on tullut pohjoisesta etelään jonkin toisen junan kera ja sitten kerrotaan, että 'joo, toi sun paluujuna on sitten 6h myöhässä...'  Pyörittää silmiään
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2010, 02:50:18 »

Sitten vain nukkumaan...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2010, 04:40:02 »

Pistetään tähän pikku kooste talteen jälkipolvien ihmeteltäväksi...

P265, 19:26 => 1:34, myöh. 6h 8min
P267, 20:23 => 1:44, myöh. 5h 21min
P269, 21:23 => 1:57, myöh. 4h 34min
P271, 21:52 => 3:48, myöh. 5h 56min
P273, 22:23 => 0:58, myöh. 2h 35min

Ja toisen suunnan junista P274 veturivian takia tunnin myöhässä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2010, 09:14:41 »

Kuvakaappaus:


* tmp_Q9w3cU420-02-2010 08.51.04.png (12.56 kilotavua, 634x473 - tarkasteltu 545 kertaa.)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2010, 14:05:55 »

Ei kukaan muuten katsonut Turusta tulevien vaunujen perään? Olisi hauska tietää, miten ajoissa ne lähtivät ja millä junalla kulkivat Tampereelta?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2010, 20:38:54 »

muutama yöjuna kuvattuna tässä linkissä, pakko oli välillä lähteä lämmittelemään, joten osa jäi kuvaamatta. http://harrij.kuvat.fi/kuvat/Rautatieaiheset/Kuvia+2010/20.2.2010/
tallennettu
Jukka Ak
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2010, 22:36:47 »

Tänäänkin yöjunia myöhässä ja mukava tungos Rautatientorin asemalla.

P269:n runko oli asemalla ja lähdössä 13 minuuttia myöhässä
P267:n lähtö oli kuulutuksen mukaan 90 minuuttia myöhässä ja lähdössä sen n. 45min tjsp. P269:n jälkeen
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2010, 22:47:53 »

Tänäänkin yöjunia myöhässä ja mukava tungos Rautatientorin asemalla.

P269:n runko oli asemalla ja lähdössä 13 minuuttia myöhässä
P267:n lähtö oli kuulutuksen mukaan 90 minuuttia myöhässä ja lähdössä sen n. 45min tjsp. P269:n jälkeen

En nyt halua kettuilla, mutta 'rautatientorin asemalla'...miksei Helsingin asemalla?  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jukka Ak
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2010, 22:49:01 »

Tuli hieman pelästyttyä, että oma lähiliikenteen matka olisi myöhästynyt rankasti.  Matkustin 21:36 Helsingistä lähteneellä N-junalla (sm1-yksikkö). Malmilta lähdettäessä valot hieman himmenivät hetkeksi ja himmenivät uudelleen Tapanilaan saavuttaessa. Pysähtymisvaiheessa kaikki junan valot sammuivat ja koneet olivat täysin hiljaisia. Tässä vaiheessa alkoi jo kuulua ärräpäitä, mutta minuutin kuluttua valot  syttyivät uudelleen ja ovet aukesivat ja kohta matka jatkui. Valot himmenivät uudelleen Hiekkaharjun ja Koivukylän välillä.

Jekkuileva junakuski, jännitekatkoja vai sm1 tekemässä hajoamisliikkeitä..vai kaikki nämä kerralla  Virnistää?
tallennettu
Jukka Ak
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #13 : Helmikuu 20, 2010, 22:51:01 »

En nyt halua kettuilla, mutta 'rautatientorin asemalla'...miksei Helsingin asemalla?  Pyörittää silmiään
Noh..minulle niitä Helsingin asemia on paltiarallaa 15kpl..helpompaa ilmaista muodossa Rautatientori  Virnistää
tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #14 : Helmikuu 20, 2010, 23:46:55 »

En nyt halua kettuilla, mutta 'rautatientorin asemalla'...miksei Helsingin asemalla?  Pyörittää silmiään
Noh..minulle niitä Helsingin asemia on paltiarallaa 15kpl..helpompaa ilmaista muodossa Rautatientori  Virnistää

Kouvolassakin on nykyään ainakin kolme henkilöliikenteen asemaa. Lienee helpointa ilmaista se pohjoisin muodossa Kävelykatu Manski?  Pyörittää silmiään Muut sitten muodossa Mylsä ja Inxa, kuten tähänkin asti.

Jostain keskustelupalstalta tarttui silmään kertomus, jossa "matka Rautatieasemalta Keravalle kesti 1,5h..." Jos kyseessä oli Tampereen Rautatieasema, niin täytyy kehua että nopeeta on kyyti ollut!  Virnistää
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2541


« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2010, 01:01:19 »

Ei kai kukaan enää kuvittele, että Suomen rautateitä hoidetaan ammattimaisesti. Taitaa olla ihan muut intressit kuin liikenteen hoito. Talvi ja lunta oli jo 1800-luvulla, eikä edes 1966 helmikuu (tähän astinen pohjanoteeraus) vedä vertoja tälle talvelle.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2010, 04:25:01 »

Ei mikään ihme että pienen lumimyräkän sattuessa vaihteet ovat tukossa. Kävin tänään Helsingissä, niin näytti ratapiha olevan täysin vailla aurausta, ainoastaan junat olivat raapineet kulku-urat auki missä olivat kulkeneet. Vaihteiden kohdilla lumensulatukset olivat sulattaneet lumihankeen kolot, mihin sitten lumipyryn ja tuulen sattuessa kaikki satava lumi kerääntyy mukavasti tukkien ne vaihteet. Ehkä kunnossapitäjän kannattaisi joskus käydä auraamassakin noita ratapihoja, niin se lumi ei ehkä kerääntyisi noihin vaihteisiin ihan niin paljoa.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #17 : Helmikuu 21, 2010, 05:16:10 »

Aurauksen hyöty on sitten mitä on. Kuten juuri sanoit, on se lentävä lumi, eli kevyt pakkaslumi, pääsyyllinen noihin vaihteiden jumituksiin. Harjakoneella olisi töitä, mutta kun ne junatkin pitäisi ajaa...ainakin joskus.

Olisikohan paras ratkaisu, varsinkin Helsingissä, rakentaa aseman pohjoispään päälle betonikansi jonka päälle sitten jotain muuta, esim. puisto... (juu juu, oli vitsi, toimistoja ja KALLIITA asuntojahan siihen rakennettaisiin  Virnistää ). Kansi estäisi osittain lumen pääsyn hesan vaihteisiin, toki lentävä lumi olisi osittain edelleen ongelma, mutta siltäkin voinee välttyä joillain seinillä tuon kannen alla. Saattaa tosin kaupunki olla toista mieltä moisen kannen soveltumisesta kyseiseen paikkaan...  Pyörittää silmiään
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #18 : Helmikuu 21, 2010, 10:24:15 »

".... ei edes vuonna 1966 homma toiminut näin heikosti ...." ym. kommentteihin.

Legendaarinen tv-meteorologi Martti Mäkelä vastasi aikoinaan toimittajan tiedusteluun siitä, mikähän ihme mahtoi olla syynä juuri tapahtuneeseen 'miesmuistiin esiintymättömään sääilmiöön', että ".... meillä Ilmatieteen laitoksella on empiirisissä tutkimuksissa päädytty siihen, että miesmuistin keskimääräinen pituus on noin kaksi vuotta ....".

Itse suhtaudun näihin VR:n probleemiin pitkälti force majeure - asiana, jonka en anna nostaa lisää verenpainettani - poikkeuksena tähän kuitenkin nuo asemien sulkemiset ja ihmisten häätämiset pakkaseen, mikä on kuta kuinkin anteeksiantamatonta.

Kun katsoo asiaa omaa napaa ja Suomen rajoja kauemmas, ihan samoja ongelmia säätekijöistäjohtuvista syistä näkee muuallakin ja pitkän ajanjakson ennusteen mukaan samat ongelmat voi jatkua koko maassa ainakin seuraavat  2 viikkoa. Niin kaun ,  kuin lämpöasteet tai kevätaurinko eivät rakenna kantta tuon koko maata peittävän massiivisen pulverikentän päälle, kovat tuulet ja uudet lumet aiheuttavat takuuvarmasti ongelmia junaliikenteelle.

Miksikö eivät aiheuttaneet muutama vuosikymmen sitten ? Siksi, että kyllä silloinkin tyypilliseen normaalin talveen kuuluivat muutaman päivän suojajaksot, jotka hoiti nuo kansihommat. Muutama vuosikymmen sitten myös henkilöjunatiheys oli murto-osa nykyisestä ja matkaan saattoi ihan aikataulunkin mukaan kuulua useamman tunnin odottelu Haapamäellä tai Kouvolassa tai .....  Siinä systeemissä jatkoyhteyteen ehtimistä ei haitannut lainkaan, jos matkan ensimmäinen vaihe Helsingistä myöhastyi vaikkapa puolitoista tuntia - . Ja lähes kaikki vaihteisiin liittyvä toimi mekaanisesti tai ihmisvoimalla ......




tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #19 : Helmikuu 21, 2010, 11:21:04 »

S1 Helsinki-Joensuu on tänään peruttu, joten S8 ajettaneen pikajunakalustolla.

Ic43 Helsinki-Oulu liikennöidään vain osuudelta Seinäjoki-Oulu sinivaunuilla, joten sama kalusto taitaa saapua Ic58:na paluusuuntaan.

Ic71/78 Helsinki-Kajaani-Helsinki kulkee tällä hetkellä n 1,5h myöhässä, joten periaatteessa juna saatetaan kääntää jo Iisalmella.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Helmikuu 21, 2010, 16:09:56 »

Itse suhtaudun näihin VR:n probleemiin pitkälti force majeure - asiana, jonka en anna nostaa lisää verenpainettani - poikkeuksena tähän kuitenkin nuo asemien sulkemiset ja ihmisten häätämiset pakkaseen, mikä on kuta kuinkin anteeksiantamatonta.

Täysin samaa mieltä. Ruotsalaiset menivät pitemmälle ja peruuttivat myöhästymiskorvauskäytännön viimeisten kahden vuorokauden ajalta. Kun olot ovat mahdottomat ne ovat mahdottomat ja sillä siisti.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #21 : Helmikuu 21, 2010, 17:51:15 »

Ei kai kukaan enää kuvittele, että Suomen rautateitä hoidetaan ammattimaisesti. Taitaa olla ihan muut intressit kuin liikenteen hoito. Talvi ja lunta oli jo 1800-luvulla, eikä edes 1966 helmikuu (tähän astinen pohjanoteeraus) vedä vertoja tälle talvelle.
Eiköhän nykyään ole prioriteetiltään ensimmäisenä intressinä yrittää mahdollisimman perusteellisesti haitata/estää museoliikennettä, tai ainakin tuntuu että siihen on kyllä suunnattu voimavaroja, kaikesta muusta viis   Iskee silmää
Taitaa tämä nykytekniikka olla niin herkästi haavoittuvaa, että ei paljoa tarvitse kun pelit on seis. Toki hyvä asiahan se on että panostetaan turvallisuuteen, mutta joskus tuntuu että onko menty liian pitkälle jo. Kohta on niin että kun joku pierasee radan varrella niin on koko suomesta liikenne seis.  Virnistää
En sitten tiedä kuinka paljon vähemmän on ollut "entisinä aikoina" liikennettä, mutta henkilökuntaa on ollut paljon enemmän jotka ovat hoitaneet vaihteiden käännön ja puhdistuksen, kohta pitää jokaisen vaihteen päälle rakentaa katos että ei pääsisi lumi vaihteisiin Hymyilee
tallennettu
Arto Hellman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #22 : Helmikuu 21, 2010, 18:11:17 »

Viime yönä / tänä aamuna ei tullut "kevyttä pakkaslunta". Tuo tuiskulumi on aivan erilaista, paljon kiinteämpää. Siinä on suorastaan kuori päällä. No pöllyää se kuitenkin!
No VR:lle kuitenkin lumi kuin lumi on näköjään liikaa.
tallennettu
Pete Nummi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #23 : Helmikuu 21, 2010, 18:18:25 »

Mikähän mahtaa olla Hki:n junien lähtötilanne tällä hetkellä?
Jukun tiedot on vähän miten sattuu, ja kiinnostaisi tietää lähtevätkö ne jo jotenkin ajallaan.
93:lla olisi tarkoitus tänään suunnata Tampereelta Jyväskylään.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #24 : Helmikuu 23, 2010, 15:10:39 »

Nyt kai voi aloittaa keskustelun ratkaisuista lumiongelmaan:

Mediaa seuraamalla suurin ongelma näyttää olevan pakkaslumen tuiskuaminen. Suuret ratapihat ovat aukeita paikkoja joilla lumi kulkeutuu pitkiäkin matkoja. Perinteinen ratkaisu tällaisissa paikoissa oli lumiaita jota käytettiin tietääkseni laajasti teiden varsilla vielä 50-60 luvuilla Etelä-Suomessakin.

Näillä siis kinostetaan lumi hallitusti paikkoihin joissa siitä on mahdollisimman vähän haittaa. Yksinkertainen ja suhteellisen edullinen ratkaisu?

Lumen poistaminen:
Tähän kaiketi jonkinlainen ratalinko olisi sopiva. Koska tällaiset talvet toistuvat harvoin ja ongelmat näkyvät keskittyvän Helsinkiin, luulisi parin kappaleen riittävän. Norjassa taitaa vieläkin olla linkoja käytössä ja onpa ollut meilläkin aiemmin:
http://vaunut.org/kuva/26315?m=1&t=linko

Mankinenhan näitä tekee, mutta ovat yhtä turhan kanssa jos tuulee ja lunta ei kuljeteta pois. Enemmänkin tuntuu käytössä olevan Mankisen pelkkiä harjakoneita.
http://www.mankinen.fi/rata/lumi.html

Tuon lumen voisi ohjata lingon vetämiin tai viereisellä raiteella oleviin vaunuihin, jotka sitten kuljettaisivat sen pois.
http://vaunut.org/kuva/46693?m=1&t=lumi&tag0=6|Tka8|

Tämmöstä tänään...
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Junat myöhässä Etelä-Suomen lumipyryn takia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina