Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR aloittaa liikennöinnin Hangon ja Riihimäen välillä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« : Toukokuu 08, 2025, 08:16:20 »

https://www.vr.fi/ajankohtaista/2025/05/07/lahijunalla-riihimaelta-hankoon-tulevana-kesana

VR kertoo tiedotteessaan että aloittaa liikennöinnin Hangon ja Riihimäen välillä. Juna pysähtyy matkan aikana Hyvinkään rautatiemuseolla, Karjaalla ja kaikilla H-junan pysäkeillä. Linjatunnuksena tulee olemaan H.
tallennettu

Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2025, 11:44:55 »

Ehkä tuosta yhteydestä on jotain hyötyä vaikka juna ei pysähdy Karjaan ja Hyvinkään välillä. Miksi se muuten pysähtyy Hyvinkäällä vain Rautatiemuseolla, eikö Hyvinkään asemalla ole enää matkustajalaituria Hangon radalle?

tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2025, 13:45:21 »

Ohutta on vuorotarjonta, 1 junapari. Onhan toki niinkin, ettei tätä pienemmällä vuorotarjonnalla saa torjuttua henkilöjunakilpailua kys. rataosalla.
tallennettu

Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2025, 13:59:54 »

Ehkä tuosta yhteydestä on jotain hyötyä vaikka juna ei pysähdy Karjaan ja Hyvinkään välillä. Miksi se muuten pysähtyy Hyvinkäällä vain Rautatiemuseolla, eikö Hyvinkään asemalla ole enää matkustajalaituria Hangon radalle?


Ei ole enään.
tallennettu

Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2025, 16:47:55 »

Ehkä tuosta yhteydestä on jotain hyötyä vaikka juna ei pysähdy Karjaan ja Hyvinkään välillä. Miksi se muuten pysähtyy Hyvinkäällä vain Rautatiemuseolla, eikö Hyvinkään asemalla ole enää matkustajalaituria Hangon radalle?


Ei ole enään.

Kyllä siinä on laituri jäljellä. Laiturikivet ovat tallella eikä paikalle myöskään ole tehty aitaa joka estäisi junaan nousun. Laituri näkyy hyvin esim. tässä kuvassa: https://vaunut.org/kuva/163755
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2025, 19:14:17 »

Niiltä seisakkeiltahan saattaisi tulla matkustajia jolloin havaittaisiin liikenne tarvetta joka ei sovi ollenkaan liikennöitsiän ympyröihin.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 136


« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2025, 19:33:14 »

Rajamäellä saisi kyllä pysähtyä, jos siitä kerran mennään.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2025, 20:52:30 »

Kyllä siinä on laituri jäljellä. Laiturikivet ovat tallella eikä paikalle myöskään ole tehty aitaa joka estäisi junaan nousun. Laituri näkyy hyvin esim. tässä kuvassa: https://vaunut.org/kuva/163755
Vaikka rakenteet ovatkin olemassa, laituri ei ole "paperilla" olemassa. Asian voi todeta esimerkiksi verkkoselostuksesta. Käyttöönottaminen vaatisi tämän vuoksi nykyisten YTEn vaatimuksien täyttymistä, mikä ei tällä hetkellä toteudu.

(Rataverkolta löytyy myös paikkoja, joissa laituri on paperilla olemassa, mutta sille ei ole kulkua mistään.)
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2025, 22:34:39 »

Vaikka rakenteet ovatkin olemassa, laituri ei ole "paperilla" olemassa. Asian voi todeta esimerkiksi verkkoselostuksesta. Käyttöönottaminen vaatisi tämän vuoksi nykyisten YTEn vaatimuksien täyttymistä, mikä ei tällä hetkellä toteudu.

(Rataverkolta löytyy myös paikkoja, joissa laituri on paperilla olemassa, mutta sille ei ole kulkua mistään.)

En tarkasti tunne pykäliä, mutta Rautatiemuseon laiturihan muuten on (samaan tapaan kuin vaikkapa Nikkilän ja Ilolan laiturit) tehty YTE-aikaan vaikka se ei täytä YTE:n vaatimuksia. Tämä siitä syystä, että kyse ei ole vakinaista liikennettä varten tarkoitetusta laiturista.

Toisaalta onko säädöstä joka kieltäisi vakinaisenkaan liikenteen matkustajajunaa tekemästä matkustajapysähdyksiä sellaisessa paikassa missä ei ole virallista matkustajalaituria?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 7893


« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2025, 22:35:47 »

Olen havainnut että liikennöitsijä ei tykkää pysähdyksistä! Tämä ei ole yhdistettävissä palvelualttiuteen tai sen huomioimiseen minkälaisia palvelutarpeita paikallisesti on olemassa?Monopoliasemassa olevan ei toistaiseksi tarvitse olla huolissaan mainehaitasta!Mielestäni meidän ei tarvitsisi noudattaa joitain EU asetusten vaatimuksia ,niinkuin upporikkaat maat voivat tehdä koska tulemme saamaan poikkeuksia näihin sääntöihin mikäli niitä osataan pyytää.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2025, 22:36:36 »

Olen havainnut että liikennöitsijä ei tykkää pysähdyksistä!

Ei varmaan, ei!
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2025, 22:37:57 »

Kyllä siinä on laituri jäljellä. Laiturikivet ovat tallella eikä paikalle myöskään ole tehty aitaa joka estäisi junaan nousun. Laituri näkyy hyvin esim. tässä kuvassa: https://vaunut.org/kuva/163755

Yksi syy voi olla että aseman nimikyltti puuttuu!  Virnistää
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2728


« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2025, 23:10:58 »

---tulemme saamaan poikkeuksia näihin sääntöihin mikäli niitä osataan pyytää.
Aivan kuten edellinen hallitus sai EU-periaatteiden vastaisesti tukea valtion junafirmaa ja estää kilpailun lupaamalla olla kiltti jossain toisessa kysymyksessä.

Karjaa-Hyvinkää-välisestä paikallisliikenteestä veikkaan, että sen voidaan todeta olevan tarpeetonta kesän 2025 kokeilun jälkeen. Kokeilun osoittamilla matkustajamäärillä ei kannata jatkaa liikennettä (sitä ei erikseen mainita, että kuinka monella väliasemalla junat pysähtyivät).
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #13 : Toukokuu 08, 2025, 23:28:02 »

---tulemme saamaan poikkeuksia näihin sääntöihin mikäli niitä osataan pyytää.
Aivan kuten edellinen hallitus sai EU-periaatteiden vastaisesti tukea valtion junafirmaa ja estää kilpailun lupaamalla olla kiltti jossain toisessa kysymyksessä.

Karjaa-Hyvinkää-välisestä paikallisliikenteestä veikkaan, että sen voidaan todeta olevan tarpeetonta kesän 2025 kokeilun jälkeen. Kokeilun osoittamilla matkustajamäärillä ei kannata jatkaa liikennettä (sitä ei erikseen mainita, että kuinka monella väliasemalla junat pysähtyivät).

Siis tämä junahan on kalustonsiirtojuna Karjaan ja Ilmalan välillä, joka muutoin ajaa keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin rantarataa pitkin. VR päätti silloin n vuosi sitten että kalustonsiirtojunalla voi matkustaa. Nyt kun rantaradalla on liikennekatko Karjaan ja Leppävaaran välillä 23.6. - 28.7 se joudutaan ajamaan Riihimäen kautta. Juna todennäköisesti palaa takaisin kesinä 2026, 2027 ja 2028 koska kaupunkiradan rakentaminen on niin hidasta hommaa että vie monta kesää, ja kesän ulkopuolella ei voi näköjään rakentaa, tai ainakaan kovin paljon valmista ei tule.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 7893


« Vastaus #14 : Toukokuu 08, 2025, 23:31:53 »

Muistaakseni kyseinen VR oli ennen yhtiöittämistään erinomaisenkin hyvä palvelemaan matkustajiaan ja heidän toiveitaan,onko tämä koko arvokas yli sata vuotta rakennettu Brändi/perinne nyt historiaa? Only a memory?Ett Minne Blott?Suuri osa nykyyrityksistä käyttää perinteisiä arvojaan positiivisina myyntivaltteinaan!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2025, 23:53:50 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Jukka Eklund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #15 : Eilen kello 12:41:34 »

Ilkeä Veeärrä on taas aiheuttanut kovasti mielipahaa avaamalla kuukaudeksi reitin Riihimäeltä Hankoon.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #16 : Eilen kello 15:24:34 »

Aito kilpailu tarkoittaisi mielestäni sitä että eri operaattorit voisivat ajaa samaa reittiä, eikä kuten bussiliikenteessä jossa kisan voittaja saa reittiin yksinoikeuden.
Sellaista ei käytännössä voi kuitenkaan toteuttaa koska useampia junia ei voi laittaa liikkeelle yhtä aikaa ja eri kellonajat ovat toisia edullisempia yrittäjälle.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2728


« Vastaus #17 : Eilen kello 19:50:40 »

Ei kai VR ole lähtökohtaisesti ilkeä. Kunhan hyödyntää sitä saamattomuutta, mitä kaikki Suomen hallitukset ovat osoittaneet 1980-luvulta lähtien asettamalla kapuloita estämään rautatieverkon avaamista kilpailulle Ruotsin tapaan (tai edes alueellisille monopoleille Englannin tapaan).

Ruotsissa toimituksessa me aina naurettiin niille jutuille mitä milloin minkin puolueen äänenkannattaja oli saanut kerättyä "tyytymättömiltä junien käyttäjiltä" Ruotsissa. Ne oli yleensä samaa tasoa kuin Fingerpori-sarjakuvassa esiintyvän lehtitoimittajan jutut Fingerporin kaupunginjohtajasta.

Mitä tulee Ri-Kr paikallisjunaan (siirtojunaan), niin olisiko enemmän matkustajia, jos juna pysähtyisi Hyvinkäällä (Hangonrata)+Rajamäki+Nummelä+Lohja+Kirkniemi+Virkkala?

Ei kannata puhua laitureista. Harvaanasutussa ja vähäisen liikenteen Suomessa on suuremmat turvallisuusvaatimukset kuin siellä missä on oikeasti suuret liikennevirrat.

Sana "turvallisuus" aiheuttaa pakonomaisen samaa mieltä olon kuin aikoinaan videolaista puhuttaessa "pelastetaan lapset moottorisahamurhaajalta". Kaikki puolueet olivat sitä mieltä, että laissa ei ole järjen häivää, mutta sitä ei voi vastustaa, sillä "muuten meitä syytetään lapsivihamieliksiksi". (Minä keskustelin saamani toimeksiannon mukaisesti siitä lakiesityksestä eduskunnassa jok'ikisen puolueen edustajien kanssa erikseen).
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #18 : Eilen kello 20:26:51 »

Ei kannata puhua laitureista. Harvaanasutussa ja vähäisen liikenteen Suomessa on suuremmat turvallisuusvaatimukset kuin siellä missä on oikeasti suuret liikennevirrat.

Jos Hyvinkään-Karjaan välille perustettaisiin uusi linja-autovuoro, väliliikennepaikan matkustajapalvelua varten riittää pylväs, jossa on keltapohjainen linja-autopysäkin liikennemerkki, ilman paikan nimikilpeä tai korotettua bussilaituria ja hissisiltaa tai tunnelia yli/ali tien toiselle puolelle, eikä edes suojatietä. Noustaan linjavaunuun suoraan "ratapenkalta".

Linja-autoliikenteen suunnittelu toimii järkeä käyttäen, rautatieliikenteen suunnittelu toimii estäen rautatieliikenteen.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 7893


« Vastaus #19 : Eilen kello 22:42:57 »

Onko joukkoon eksynyt kumipyörälobbareita? Kannatan noita Eljaksen esittämiä junan pysähdyspaikkoja.Psykologisesti se että ei pysähdyta vaan ajetaan ohi vaan annetaan ikävä mielikuva/signaali ettei radan varren asukkaita olla kiinnostuneita palvelemaan,tätäkö halutaan?Tuo Jorman tolppa ja keltainen kyltti on Hyvä!
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 182


« Vastaus #20 : Eilen kello 22:52:42 »

Koko yhteyden ensisijainen tarkoitushan on Hangon Sm4-kaluston vaihto Riihimäen kautta Espoon kaupunkiratatyömaan aiheuttaman liikennekatkon takia. Vastaavia vuoroja ajettiin jo viime kesän totaalikatkon aikana Karjaan ja Riihimäen välillä Dv12:n hinaamana ilman matkustajia. Nyt sähköistyksen valmistuttua nuo siirtoajot pystytään ajamaan matkustajat kyydissä, mikä sinänsä on ihan järkevää. Vielä järkevämpää tosin olisi, mikäli samalle välille saataisiin pysyvämpi yhteys ja edes jonkinlaiset halvemman hintaluokan puulaiturikyhäelmät ainakin Rajamäelle, Nummelaan ja Lohjalle. Joku Nikkilän kaltainen puulaiturimalli todennäköisesti riittäisi palvelemaan vähäiset matkustajamäärät riittävän kelvollisesti.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR aloittaa liikennöinnin Hangon ja Riihimäen välillä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina