Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hyvinkään teollisuusraiteet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« : Toukokuu 28, 2025, 16:26:42 »

Hyvinkäällä on ainakin kaksi käytössä ollutta teollisuusraidetta.
Kysymyksiä näistä:
- Mikä on ollut junien kalusto?
- Mistä junia on tullut?
tallennettu

Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2760


« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2025, 17:37:39 »

Hyvinkäällä on ainakin kaksi käytössä ollutta teollisuusraidetta.
Kysymyksiä näistä:
- Mikä on ollut junien kalusto?
- Mistä junia on tullut?
Tarkoitatko kapearaiteisi vai leveäraiteisia? Kumpiakin on ollut yli kymmenen.
Kapsuilla suurimmat tavaramäärät olivat kivituotteet (hevonen ja höyryveturi) ja savi (moottoriveturi). Muilla taisi olla miesvoima.
Leveäraiteisilla suurimmat asiakkaat teollisuusraiteiden päässä olivat OTK, Kone, Villayhtymä ja Vesto. Tuotteita tuli ja meni moniin suuntiin. Vetokalustona oli Hyvinkään oma päivystäjä (60-luvun alkupuolelta lukien yöpyi Riihimäellä). Veturisarjoja olivat Sk3, Vr1, Vr5, Pr1, Tv1, Vv13, Vv15, Dv12 ja joskus joku muu.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 484


« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2025, 21:08:17 »

Ainakin nämä kaksi Jussi Mäkisen kuvasarjaa antavat ihan hyvän kuvan Sahanmäen teollisuusraiteiden liikenteestä 2000-luvulla.

https://vaunut.org/sarja/95

https://vaunut.org/sarja/47

Vaihtotyöt hoiti loppuaikoina Riihimäeltä käsin käynyt Dv12 ja liikenne painottui kansainväliseen liikenteeseen Venäjälle sekä Turun junalauttasataman kautta. Käsittääkseni Hyvinkään viimeisenkin teollisuusraiteen liikenne päättyi vuonna 2012.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 490


« Vastaus #3 : Eilen kello 00:16:28 »

Myllyn Parhaan raiteella (siis joka haarautuu Hyvinkää tavaran länsipäästä) kävi päivystäjä ainakin vielä 10.2.2012 ja 13.2.2012. Sahanmäessä Isoverilla taas käytiin ilmeisesti viimeisiä kertoja 14.12.2012 ja 18.12.2012.

Kotimaisia vaunuja Isoverilta lähti 2000-luvulla ainakin Ruukkiin: https://vaunut.org/kuva/25176
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #4 : Eilen kello 14:59:43 »

2000-luvun alussa (2004-2008) tuli nähtyä kymmeniä Hyvinkään päivystäjiä. Oli siis Riihimäki-Saunakallio juna (jonka määräpaikka oli tuolloin Järvenpää vaikkei siellä usein käynyt) joka jätti mennessä Hyvinkään vaunut raiteelle 5, kävi tekemässä Saunakallion vaihtotyöt ja palasi Hyvinkäälle tekemään vaihtotyöt. Välttämättä aina ei ollut Saunakallioon vaunuja ja välillä Saunakallioon oli oma juna jos Hyvinkäälle oli paljon vaunuja. Tai Hyvinkäälle 2 junaa. Paljon oli erilaisia vaihtoehtoja, mutta vakinaisena tuo Ri-Jp-Ri ma-pe.

Käyttäjiä oli tuolloin:
-Isover, iso käyttäjä mutta liikenne oli aika vaihtelevaa, välillä kokojunia ja välillä hiljaisempaa. Lähteviä tuotteita Itään Vgk-vaunuilla ja Pohjois-Suomeen G-vaunuilla. Saapuvia raaka-aineita Ruotsista Laais-vaunuilla ja Idästä Vtad-vaunuilla.
-Rautaruukki, liikenne hyvin säännöllistä, lähes päivittäistä.Saapuvia teräksiä satamasta avovaunuilla esim Occ ja Lännestä junalauttavaunuilla
-Onninen, satunnainen käyttäjä. Saapuvaa tavaraa avovaunuilla ja junalauttavaunuilla.
-Reka, liikenne aika vähäistä. Tavaraa saapui junalauttavaunuilla.

Myllyn Parhaan ja raakapuun lastaus puolen hoiti Rajamäen päivystäjä, lähes aina. Myllyn Parhaan liikennettä bongasin ehkä 2 kertaa vaikka Rajamäen junaa tuli nähtyä varmaan yli 100 kertaa eli aika harvinaista noina vuosina.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hyvinkään teollisuusraiteet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina