Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2770
|
« : Kesäkuu 04, 2025, 12:40:36 » |
|
Seisakeanomuksia tehtiin erityisen runsaasti 1930-luvun alussa (1931 vielä kutsuttiin tieylikäytäviksi), heti sodan jälkeisinä vuosina ja 1960-luvun alkuvuosina. Vanhimmassa tapauksessa kyse oli ensimmäisten moottorivaunujen tulosta ja niiden määrän uskottiin nopeasti lisääntyvän (ja samalla perustettiin G1-2+6-8 aks pysähdysjunia). Sodan jälkeen kyse oli vähäisestä linja-autoliikenteestä (kalustopula ja rengaspula yms). 1960-luvun alussa Dm6-7 kiskoautoliikenne innosti uusiin yrityksiin, kun 50-luvulla anomukset usein evättiin sillä perusteella, että ei ollut moottorivaunukalustoa.
Harakkamäki on melko tyypillinen esimerkki seisakeanomuksesta, joka olisi saattanut toteutua. Perusteet ovat harkitut, mukaan hankittu teollisuuden edustaja, kartta laadittu ja paikka ei täysin toivoton, joskaan nousun takia ei ihanteellinen. Huonoina puolina suurin osa asutuksesta oli "tulevaa" eikä olevaa ja kaarteinen mäki, joka rajoitti näkyvyyttä.
Ohessa esimerkin vuoksi koko käsittelyketju ja viimeisenä ote vuoden 1963 peruskartalta, jolta nähdään, ettei asutus ollut lisääntynyt hakemuksen liitekartan mukaisesti.
Onko Harakkamäen seisakepaikalta kuvaa?
|