Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR korvaa HSL-alueen lähijunaliikenteen konduktöörit järjestyksenvalvojilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« : Kesäkuu 09, 2025, 15:01:41 »

https://yle.fi/a/74-20166595

Kaikkien konduktöörien tehtävät HSL-alueen lähijunissa päättyvät alkukesästä 2026. Konduktööripalvelut korvataan järjestyksenvalvojilla.

VR:n lähijunapalveluissa on yhteensä noin 150 konduktööriä. Heistä enintään 130 irtisanotaan ensi vuoden kevätkauden aikana.

Lähiliikennejohtaja sanoo näin:
Muutoksella ei Punolan mukaan tavoiteltu säästöjä, vaan se on tarkoitus tehdä kustannusneutraalisti.

mutta:
Järjestyksenvalvojat ovat JHL:n mukaan konduktöörejä edullisemman työsopimuksen piirissä







tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1340


« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2025, 17:20:25 »

VR:ää ei perinteisesti ole juurikaan kiinnostanut ammattijärjestöjen näkemykset. "Hehän vain tekevät sitä työtä, miten he voisivat tietää työstänsä mitään...eiku...?"


Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström kertoo, että liitto ei hyväksy työnantajan työehtoshoppailua. VR aikoo korvata pääkaupunkiseudun lähijunien konduktöörit edullisemmassa työehtosopimuksessa olevilla järjestyksenvalvojilla.

– HSL-alueen konduktöörien määrää on vähennetty joka vuosi HSL:n esitysten mukaan. Vähentäminen on johtanut lähijunissa turvallisuustason laskuun, mikä vaikuttaa matkustajien lisäksi junien matkustamohenkilökuntaan.

– Nyt VR ja HSL ovat sopineet ”uudesta palvelumallista”, jossa käytännössä loput konduktöörit ollaan korvaamassa järjestyksenvalvojilla. VR on aloittanut yt-neuvottelut, joissa irtisanomisuhan alla on 130 163:sta lähiliikenteen konduktööristä.

Ekström ihmettelee, miten VR:n visio voi olla ”Yhteisellä matkalla maailman parhaaksi”.

– Miten yhden ammattiryhmän irtisanominen ja laadukkaan matkustajakokemuksen rapauttaminen, auttavat yhtiötä kohti maailman parasta?

Ammattiliitto JHL:llä on selvä näkemys, miksi junissa tarvitaan konduktöörejä.

– Konduktööri neuvoo reiteissä, auttaa lipun ostossa ja varmistaa sujuvan matkanteon kaikille – myös iäkkäille, liikuntarajoitteisille ja lasten kanssa matkustaville. Se on hyvää palvelua. Konduktöörin apu on korvaamatonta monille matkustajaryhmille. Heidän poistamisensa heikentää julkisen liikenteen esteettömyyttä.

– Konduktööri on junan ammattilainen, joka huolehtii matkustajien turvallisuudesta, valvoo järjestystä ja toimii apuna hätätilanteissa. Jos konduktöörit korvataan järjestyksenvalvojilla, menetetään laadukas palvelu ja matkustuskokemus.




https://www.jhl.fi/uutiset/jhl-hsl-alueen-konduktoorit-kahden-paivan-tyonseisaukseen/
tallennettu
Aleksi Kinnunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2025, 07:43:33 »

Oma matkustajakokemus viime vuosien lähiliikennekonduktöörien ”palvelumalli” on koostunut junan läpikävelemisestä kerran, jolloin katsotaan kaikkien liput. Muutama liputon heitetään pihalle. Tämän jälkeen mennään junan keulalle ”ravintolavaunuun”, jossa varataan kymmenen paikkaa ja aletaan varsin avoimesti räplätään kännykkää ja ehkä jutellaan mukavia työparin kanssa. Ovien avautuessa käydään ehkä vilkaisemassa laituria. Koomisesti lipuntarkastus osuu yleensä juuri samalle asemavälille samoilla vuoroilla.

Aika kaukana ollaan tuosta JHL:n kertomuksesta. Tuo vastaa tilannetta ehkä 10 v sitten kun jokaisessa junassa oli vielä konduktööri. Nykymallissa on vaikeaa nähdä matkustajalle tulevaa arvoa. Trendikkäästi sanottuna ”turvallisuusympäristö on muuttunut”, ja voisin arvata että yhä useammassa häiriökäytöstilanteessa tarvitaan joka tapauksessa järjestyksenvalvojaa.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 549


« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2025, 08:03:52 »

Palvelukonseptit senkun paranee: konnarien tilalle [Avarnin] kuulapäiset piilonatsit!
Muistui mieleen vaan se, kun avarnilaiset ottivat kimpassa hengiltä sen yhden naisen Isossa Omenassa takavuosina...
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 185


« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2025, 10:54:56 »

– Konduktööri on junan ammattilainen, joka huolehtii matkustajien turvallisuudesta, valvoo järjestystä ja toimii apuna hätätilanteissa. Jos konduktöörit korvataan järjestyksenvalvojilla, menetetään laadukas palvelu ja matkustuskokemus.

Kyllä se menetettiin viimeistään jo vuonna 2017 lipunmyynnin päättyessä. Tuohon asti matkustaja saattoi hakeutua junan lipunmyyntiosastoon halutessaan yhteyden konduktööriin muustakin syystä kuin matkalipun oston takia. Nykymallissa on vaikea edes tietää onko koko junassa konduktööriä ja jos on, niin mistä sellaisen erityisesti useamman yksikön junassa tarpeen vaatiessa tavoittaa.

Valitettavasti omatkin havainnot ja näkemykset nykyisen ”palvelumallin” toimivuudesta käytännössä ovat hyvin samanlaisia kuin Aleksin viestissä ylempänä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1095


« Vastaus #5 : Eilen kello 10:15:52 »

Tässähän taitaa olla "sitä saa mitä tilaa" -tilanne. Ostaja eli HSL ei halua maksaa konduktöörien palvelusta/työstä. Näin ainakin minä olen tämän ymmärtänyt.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1254


« Vastaus #6 : Eilen kello 10:25:18 »

Tässähän taitaa olla "sitä saa mitä tilaa" -tilanne. Ostaja eli HSL ei halua maksaa konduktöörien palvelusta/työstä. Näin ainakin minä olen tämän ymmärtänyt.


Jossain oli juttua, että irtisanotuilla konduktööreillä mahdollisuus kouluttautua järjestyksenvalvojiksi. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko vähemmän järjestyksenvalvojien ansio on, koska selvästi raha tuossa puhuu ja säästöjä haetaan.

Mitä taas tulee lähijunien matkustusmukavuuteen, niin päiväaikaan lähijunia voin kyllä käyttää, mutta joskus viikonloppu yönä jättäisin kyllä väliin.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 11:31:36 kirjoittanut Roope Prusila » tallennettu

John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8308


« Vastaus #7 : Eilen kello 14:43:09 »

Huono muutos!Ei ole kunniaksi yhtiön julkisuuskuvalle!Ei lisää asiakkaan tunnelmaa palveluhenkisyydestä!Itse asiassa rautatieliikenteeseen koulutetut ammatilliset  konduktöörit ovat myös junaliikenteellinen turvallisuustekijä!
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 15:00:52 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1219


« Vastaus #8 : Tänään kello 09:57:31 »

Matkustan junalla Rantaradan vuoroissa joka päivä vähintään kaksi kertaa. En muista vuosikausiin nähneeni Rantaradan junissa konduktöörejä — enkä niitä ole osannut edes kaivata. Sen sijaan HSL:n ja/tai VR:n lipuntarkastajiin törmää ajoittain. Niiden mukana liikkuu usein järjestyksenvalvojia. Järjestyksenvalvojia näkee myös ruuhka-aikoina, iltaisin, viikonloppuina tai tapahtumien yhteydessä.

Mikäli YLEn juttuun on uskominen, niin jonkun tutkimuksen/tutkimusten mukaan junamatkailun turvattomuus on matkustajien keskuudessa lisääntynyt 45 prosentilla. En ole nähnyt itse tutkimusta tai mahdollista aikaisempaa tutkimusta, johon vertailu mahdollisesti viittaa. Jos tämä pitää paikkansa, niin on luonnollista, että järjestyksenvalvojien määrää halutaan lisätä junissa. Joukkoliikenteen aktiivisena käyttäjänä olen samaa mieltä. Konduktöörejä sen sijaan en kaipaa mihinkään elleivät he pysty toimimaan samalla tavalla tai samoilla valtuuksilla kuin järjestyksenvalvojat.

HSL tiedotti asiasta jo 8.4.2025 seuraavasti:

"Palvelumalliuudistuksessa tarkasteltaisiin turvapalveluiden ja lähiliikennekonduktöörien henkilöstömääriä ja sitä, miten henkilöstöä kohdistetaan. Suunniteltu palvelumalli voisi siten aiheuttaa muutoksia lähiliikennekonduktöörityön määrään. Toteutuessaan malli otettaisiin käyttöön pitkän siirtymäajan jälkeen aikaisintaan kesällä 2026.

HSL:n hallitus päätti 8.4., että palvelumallin uudistuksen valmistelu aloitetaan yhteistyössä VR:n kanssa mahdollisimman pian. Suunnitellun palvelumalliuudistuksen myötä VR käynnistää lähijunaliikenteessä työskentelevien konduktöörien työtä koskevat muutosneuvottelut. Neuvottelut määrittävät, millaiseksi palvelumalli lopulta muotoutuu ja mitkä olisivat mahdollisen muutoksen henkilöstövaikutukset."


Asia voidaan tietenkin kääntää työehtosopimusshoppailuksi, vaikka toistaiseksi kukaan ei ole esittänyt konduktöörien ja järjestyksenvalvojien välisiä palkkaeroja ja niiden kokonaisvaikutuksia. Maailma kuitenkin muuttuu. Osa vanhoista ammateista katoaa ja uusia tulee tilalle. Kaikesta päätellen ammatillisen osaamisen kysyntäkin muuttuu: enää ei tarvita konduktöörien palveluita, mutta järjestyksenvalvojien palveluita tarvitaan.

Suosittelen myös matkustamista joukkoliikennevälineillä. Se avartaa nojatuoliperspektiiviä ihmeesti.
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 14:04:35 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 185


« Vastaus #9 : Tänään kello 11:43:31 »

Matkustan junalla Rantaradan vuoroissa joka päivä vähintään kaksi kertaa. En muista vuosikausiin nähneeni Rantaradan junissa konduktöörejä — enkä niitä ole osannut edes kaivata. Sen sijaan HSL:n ja/tai VR:n lipuntarkastajiin törmää ajoittain. Niiden mukana liikkuu usein järjestyksenvalvojia. Järjestyksenvalvojia näkee myös ruuhka-aikoina, iltaisin, viikonloppuina tai tapahtumien yhteydessä.

Ne näkemäsi VR:n lipuntarkastajat ovat viralliselta ammattinimikkeeltään juurikin lähiliikennekonduktöörejä. Olennaisin ero HSL:n tarkastajiin on, että VR:n henkilökunnalla ei ole lain puolesta matkalippujen tarkastajan oikeuksia eikä oikeutta kirjoittaa tarkastusmaksua eli siinä mielessä kyseisen ammattiryhmän nykyinen toimenkuva on melkoisen turha.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR korvaa HSL-alueen lähijunaliikenteen konduktöörit järjestyksenvalvojilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina