Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1815
|
« : Kesäkuu 09, 2025, 20:45:03 » |
|
Vanhoja Tekniikan Maailmoja lukiessani jäin ihmettelemään lyhyttä uutista VR:n uusista Gfot:eista, joita kerrottiin rautateillä olevan vähintään riittävästi ja luvattiin tilata lisää jos tarvitaan.
Jutussa mainittiin Helsinki-Joensuu sekä Kouvola-Rovaniemi -autojunista. En muista moisista koskaan kuulleeni. Onko arvoisilla keskustelukumppaneilla havaintoja tai muistoja?
Ilmeisesti etelässä lähtöpaikkoja on ollut Helsinki, Turku, Tampere sekä Kouvola? Pohjoisessa vuosien varrella autovaunuja on kuormattu Oulussa, Kolarissa, Kemijärvellä, Rovaniemellä, Taivalkoskella, Kajaanissa sekä Joensuussa? Onko koko kuva tässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 16
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2025, 21:06:33 » |
|
Jossain vaiheessa 80-luvun puolella Kajaani loppui ja autovaunujen käsittely siirtyi Kontiomäelle. Autovaunut taisi kulkea kontiomäelle vielä 90-luvulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1081
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2025, 22:22:31 » |
|
Vanhoja Tekniikan Maailmoja lukiessani jäin ihmettelemään lyhyttä uutista VR:n uusista Gfot:eista, joita kerrottiin rautateillä olevan vähintään riittävästi ja luvattiin tilata lisää jos tarvitaan.
Jutussa mainittiin Helsinki-Joensuu sekä Kouvola-Rovaniemi -autojunista. En muista moisista koskaan kuulleeni. Onko arvoisilla keskustelukumppaneilla havaintoja tai muistoja?
Ilmeisesti etelässä lähtöpaikkoja on ollut Helsinki, Turku, Tampere sekä Kouvola? Pohjoisessa vuosien varrella autovaunuja on kuormattu Oulussa, Kolarissa, Kemijärvellä, Rovaniemellä, Taivalkoskella, Kajaanissa sekä Joensuussa? Onko koko kuva tässä?
Helsinki -Joensuu autojunaa en muista. Vai olisiko ollut kyseessä Turku-Joensuu? Kouvola-Rovaniemi on kulkenut, sekä Kuopio-Rovaniemi. Kouvola vaihtui jossain vaiheessa Kotkaksi. Taivalkoskelle ei ole autovaunuja ajettu mutta makuuvaunuja kyllä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 493
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2025, 22:58:40 » |
|
Jossain vaiheessa 80-luvun puolella Kajaani loppui ja autovaunujen käsittely siirtyi Kontiomäelle. Autovaunut taisi kulkea kontiomäelle vielä 90-luvulla.
Taisi kulkea vielä 2000-luvun puolellakin: https://vaunut.org/kuva/1205
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 669
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2025, 23:09:27 » |
|
Kotka-Rovaniemi-yöjunasta on täällä kuvakin https://vaunut.org/kuva/98784. Autovaunuja on mennyt myös Kemiin, jos ei rajoituta pelkästään 1980-luvulle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1815
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2025, 07:16:20 » |
|
Vanhoja Tekniikan Maailmoja lukiessani jäin ihmettelemään lyhyttä uutista VR:n uusista Gfot:eista, joita kerrottiin rautateillä olevan vähintään riittävästi ja luvattiin tilata lisää jos tarvitaan.
Jutussa mainittiin Helsinki-Joensuu sekä Kouvola-Rovaniemi -autojunista. En muista moisista koskaan kuulleeni. Onko arvoisilla keskustelukumppaneilla havaintoja tai muistoja?
Ilmeisesti etelässä lähtöpaikkoja on ollut Helsinki, Turku, Tampere sekä Kouvola? Pohjoisessa vuosien varrella autovaunuja on kuormattu Oulussa, Kolarissa, Kemijärvellä, Rovaniemellä, Taivalkoskella, Kajaanissa sekä Joensuussa? Onko koko kuva tässä?
Helsinki -Joensuu autojunaa en muista. Vai olisiko ollut kyseessä Turku-Joensuu? TM 2/84 kertoo Helsinki-Joensuu -reitin olleen käytössä jo parina kesänä. Arvatenkin liittyy siihen, että hiihtosesongin ulkopuolella vaunuja oli vajaakäytöllä. Vuoden 1983 aikataulukirjastahan tuo sitten selvinnee. Sellainen perusteos lienee jokaisen harrastajan harrastuspisteellä siinä heti tie atk-laitteiston vieressä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 146
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2025, 09:14:46 » |
|
Kyllähän Taivalkosken yöjunassa oli autovaunuja. Minulla on videokuvaakin vaunujen lastauksesta Taivalkoskella; kunpa muistaisin vain missä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 560
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2025, 15:21:37 » |
|
Vanhoja Tekniikan Maailmoja lukiessani jäin ihmettelemään lyhyttä uutista VR:n uusista Gfot:eista, joita kerrottiin rautateillä olevan vähintään riittävästi ja luvattiin tilata lisää jos tarvitaan.
Jutussa mainittiin Helsinki-Joensuu sekä Kouvola-Rovaniemi -autojunista. En muista moisista koskaan kuulleeni. Onko arvoisilla keskustelukumppaneilla havaintoja tai muistoja?
Ilmeisesti etelässä lähtöpaikkoja on ollut Helsinki, Turku, Tampere sekä Kouvola? Pohjoisessa vuosien varrella autovaunuja on kuormattu Oulussa, Kolarissa, Kemijärvellä, Rovaniemellä, Taivalkoskella, Kajaanissa sekä Joensuussa? Onko koko kuva tässä?
Helsinki -Joensuu autojunaa en muista. Vai olisiko ollut kyseessä Turku-Joensuu? TM 2/84 kertoo Helsinki-Joensuu -reitin olleen käytössä jo parina kesänä. Arvatenkin liittyy siihen, että hiihtosesongin ulkopuolella vaunuja oli vajaakäytöllä. Vuoden 1983 aikataulukirjastahan tuo sitten selvinnee. Sellainen perusteos lienee jokaisen harrastajan harrastuspisteellä siinä heti tie atk-laitteiston vieressä. Toki, katsotaanpa: aikataulukaudella 183 (29.5.1983 alk.) autovaunuja kulki seuraavilla reiteillä: - Helsinki - Joensuu - Helsinki P 9/P 10 - Helsinki - Oulu - Helsinki P 51/P 52, P 61/P 62 - Helsinki - Kemi - Helsinki P 61/P 62, P 65/P 66 - Tampere - Rovaniemi - Tampere P 61/P 62 - Helsinki - Rovaniemi - Helsinki P 63/P 64, P 65/P 66 - Helsinki - Kajaani - Helsinki P 71/P 72 - Turku - Rovaniemi - Turku P 109 - P 61/P 64 - P 110 Seuraavalla kaudella 184 (3.6.1984 alk.) tarjontaa lisättiin kahdella uudella reitillä: - Kouvola - Rovaniemi - Kouvola P 85/P 86 - Kuopio - Rovaniemi - Kuopio P 85/P 86
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 913
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2025, 20:44:53 » |
|
80 luvulla kulki, Sk Roi Autovaunu P 61/70.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1815
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2025, 20:47:42 » |
|
Vanhoja Tekniikan Maailmoja lukiessani jäin ihmettelemään lyhyttä uutista VR:n uusista Gfot:eista, joita kerrottiin rautateillä olevan vähintään riittävästi ja luvattiin tilata lisää jos tarvitaan.
Jutussa mainittiin Helsinki-Joensuu sekä Kouvola-Rovaniemi -autojunista. En muista moisista koskaan kuulleeni. Onko arvoisilla keskustelukumppaneilla havaintoja tai muistoja?
Ilmeisesti etelässä lähtöpaikkoja on ollut Helsinki, Turku, Tampere sekä Kouvola? Pohjoisessa vuosien varrella autovaunuja on kuormattu Oulussa, Kolarissa, Kemijärvellä, Rovaniemellä, Taivalkoskella, Kajaanissa sekä Joensuussa? Onko koko kuva tässä?
Helsinki -Joensuu autojunaa en muista. Vai olisiko ollut kyseessä Turku-Joensuu? TM 2/84 kertoo Helsinki-Joensuu -reitin olleen käytössä jo parina kesänä. Arvatenkin liittyy siihen, että hiihtosesongin ulkopuolella vaunuja oli vajaakäytöllä. Vuoden 1983 aikataulukirjastahan tuo sitten selvinnee. Sellainen perusteos lienee jokaisen harrastajan harrastuspisteellä siinä heti tie atk-laitteiston vieressä. Toki, katsotaanpa: aikataulukaudella 183 (29.5.1983 alk.) autovaunuja kulki seuraavilla reiteillä: - Helsinki - Joensuu - Helsinki P 9/P 10 - Helsinki - Oulu - Helsinki P 51/P 52, P 61/P 62 - Helsinki - Kemi - Helsinki P 61/P 62, P 65/P 66 - Tampere - Rovaniemi - Tampere P 61/P 62 - Helsinki - Rovaniemi - Helsinki P 63/P 64, P 65/P 66 - Helsinki - Kajaani - Helsinki P 71/P 72 - Turku - Rovaniemi - Turku P 109 - P 61/P 64 - P 110 Seuraavalla kaudella 184 (3.6.1984 alk.) tarjontaa lisättiin kahdella uudella reitillä: - Kouvola - Rovaniemi - Kouvola P 85/P 86 - Kuopio - Rovaniemi - Kuopio P 85/P 86 Mikäs Kolarin autovaunu ja koko yöjunaliikenteen syntyhistoria onkaan? Ainakin Kolarin asema edustaa myöhempien aikojen asemarakennuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1081
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2025, 22:25:31 » |
|
Vanhoja Tekniikan Maailmoja lukiessani jäin ihmettelemään lyhyttä uutista VR:n uusista Gfot:eista, joita kerrottiin rautateillä olevan vähintään riittävästi ja luvattiin tilata lisää jos tarvitaan.
Jutussa mainittiin Helsinki-Joensuu sekä Kouvola-Rovaniemi -autojunista. En muista moisista koskaan kuulleeni. Onko arvoisilla keskustelukumppaneilla havaintoja tai muistoja?
Ilmeisesti etelässä lähtöpaikkoja on ollut Helsinki, Turku, Tampere sekä Kouvola? Pohjoisessa vuosien varrella autovaunuja on kuormattu Oulussa, Kolarissa, Kemijärvellä, Rovaniemellä, Taivalkoskella, Kajaanissa sekä Joensuussa? Onko koko kuva tässä?
Helsinki -Joensuu autojunaa en muista. Vai olisiko ollut kyseessä Turku-Joensuu? TM 2/84 kertoo Helsinki-Joensuu -reitin olleen käytössä jo parina kesänä. Arvatenkin liittyy siihen, että hiihtosesongin ulkopuolella vaunuja oli vajaakäytöllä. Vuoden 1983 aikataulukirjastahan tuo sitten selvinnee. Sellainen perusteos lienee jokaisen harrastajan harrastuspisteellä siinä heti tie atk-laitteiston vieressä. Toki, katsotaanpa: aikataulukaudella 183 (29.5.1983 alk.) autovaunuja kulki seuraavilla reiteillä: - Helsinki - Joensuu - Helsinki P 9/P 10 - Helsinki - Oulu - Helsinki P 51/P 52, P 61/P 62 - Helsinki - Kemi - Helsinki P 61/P 62, P 65/P 66 - Tampere - Rovaniemi - Tampere P 61/P 62 - Helsinki - Rovaniemi - Helsinki P 63/P 64, P 65/P 66 - Helsinki - Kajaani - Helsinki P 71/P 72 - Turku - Rovaniemi - Turku P 109 - P 61/P 64 - P 110 Seuraavalla kaudella 184 (3.6.1984 alk.) tarjontaa lisättiin kahdella uudella reitillä: - Kouvola - Rovaniemi - Kouvola P 85/P 86 - Kuopio - Rovaniemi - Kuopio P 85/P 86 Mikäs Kolarin autovaunu ja koko yöjunaliikenteen syntyhistoria onkaan? Ainakin Kolarin asema edustaa myöhempien aikojen asemarakennuksia. Kun yöjunaliikenne alkoi Kolariin ei siellä ollut muuta asemarakennusta kuin parakki. Liikenne alkoi koska VR halusi tarjota vaihtoehdon lentämiselle Ylläkselle ja Leville ym matkaaville. 80-luvulla VR:ltä sai ostaa ihan pakettimatkoja Lapin hiihtokohteisiin joihin sisältyi junamatkat, bussikuljetus ja majoitus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1081
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 10, 2025, 22:27:38 » |
|
1980-luvulla oli myös autovaunu Helsinki-Moskova. Kulki ehkä vuoden tai pari, mutta palasi takaisin 2010-luvulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|