Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2781
|
« : Eilen kello 12:09:42 » |
|
Karjaa-Fiskari koululaisjuna J3101
Sotavuosina ja välittömästi sotaa seuranneina vuosina 1940-luvulla linja-autoliikenne oli lähes kokonaan seisahduksissa autojen ja niiden renkaiden sekä huonon polttoainetilanteen johdosta. Työ- ja koulumatkojen auttamiseksi VR:llä oli kulussa suuri määrä koululais- ja työläiskuljetuksiin tarkoitettuja junia, jotka eivät koskaan päässeet Suomen Kulkuneuvot-julkaisun (”Turisti”) sivuille. Vaunukalusto oli paikkakuntien tilanteesta riippuen hyvällä tuurilla vakiojunien vaunuja näiden väliaikoina tai moottorivaunuja. Useimmiten kuitenkin jouduttiin käyttämään varalla olleita vanhoja 2-akselisia henkilövaunuja, T-vaunuja (Ok-vaunuista muunnettuja työläisvaunuja), konduktöörivaunuja tai sotilassisustuksella ja kamiinalla varustettuja Gdsk-vaunuja.
Ohessa esimerkkinä koululaiskuljetuksen Karjaa-Fiskari (Karis-Fiskars) asiaa koskevia sivuja, joista ilmenee kuinka kuljetukset hoidettiin 1944-11-01 lähtien.
A) Oy Fiskars Ab:n anomuskirje B) kirjelmän loppu ja VR kommentteja C) VR:n päätös (s1) D) VR:n päätös (s2)
PS: Gdsk ei esiinny Vorgin vaunuluettelossa, mutta esiintyy niin usein maksettujen työläisvuorojen vaunustoina, että kyseessä ei voi olla satunnainen kirjoitusvirhe. Itse en ollut kiinnittänyt huomiota sotilasvaunujen litteroihin ennen kuin aloin kuvata näiden teollisuuslaitosten maksamien tai kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön määräämien junien aikatauluja ja vaunustoja.
Oliko Gdsk yleisnimitys ”katettu tavaravaunu+sotilassisustus+kamiina” vai oikea littera?
|