Moikka, olen tässä parin viikon ajan rakennellut sovellusta, johon olisi tarkoitus muodostaa katalogi kaikista Suomessa olleista rautatieasemista. Näihin kuuluvat tietysti puretut ja siirretyt asemat, mutta myös metsäratojen asemina toimineet kämpät sekä kenttäratojen asemat ynnä muuta. Lisäksi myös luovutetun Karjalan asemat kerätään katalogiin.
Nykyisellään luotettavaa tietoa löytyy asemista vain harvoista lähteistä netissä, ja tieto on ripoltetuna ympäri eri sivustoja. Sovellukseni idea on kerätä kaikki Suomen rautatieasemat selkeään katalogiin kuvineen, historiatietoineen ja lähdetietoineen, jotta selailijan on helppo löytää tietyn rataosan asemien tai tietyn yksittäisen aseman tiedot helposti. Sivustolle tulee myös kehittynyt hakuominaisuus tulevaisuudessa. Sivuston tiedot tulevat perustumaan nettilähteiden lisäksi myös esimerkiksi haastatteluihin ja kirjalähteisiin sekä Mika Vähä-Lassilan pitkäaikaiseen tutkimustyöhön, jotta jokaiselle tiedolle on sovelluksessa luotettava lähde selkeästi merkittynä.
Sivustolle tulee tiedot esimerkiksi näistä aiheista:
Aseman nimihistoria
Aseman rakentamistiedot, kuten piirustuksen ajankohta ja valmistumisvuosi
Liikennepaikan perustiedot, kuten ratasijainti
Aseman valokuva tai joissain harvoissa tapauksissa, jossa sitä ei ole saatavilla, piirros asemasta
Aseman arkkitehdin tiedot ja piirustusnumero päiväyksineen
Aseman laajennus- ja muutostyöt päivämäärineen
Mahdolliset tiedot asemat siirtämisestä tai osittain siirtämisestä
Sijaintilinkki (myös karttaintegrointi/karttanäkymä on suunnitteilla)
Aseman rakennustunnus ja asemaluokitus
Lähdelinkit tietoihin ja valokuviin
Sekä muita nippelitietoja
Asemia on nyt listassa 1315 kappaletta, ja niistä osassa ei ole vielä mitään infoa, paitsi nimi ja korkeintaan valokuva. Työ on siis alkuvaiheessa, mutta toivoisin nyt jo palautetta sivustosta ja kehitysideoita. Sovelluksessa voi tulevaisuudessa lajitella asemia ajankohdan, ratakilometrin, arkkitehdin, rataosan tai asematyypin mukaan ja asemien tietoja voi tarkastella joko korttimuodossa tai yksityiskohtaisena sivuna aseman kaikista tiedoista. Ehdotuksia sivuston käytettävyyteen ja ulkoasuun liittyen toivon hartaasti

Nyt toivoisin teiltä tämän työn alkuvaiheessa vinkkejä, palautetta ja muita kommentteja sivustosta. Kaikki tieto vanhoista asemista, tarinat, muistot, harvinaiset faktat ja muu tieto asemiin liittyen on tervetullutta. Etenkin purettujen asemien tiedot kiinnostavat ja pienikin tieto on aina hyödyksi sivun kehittämisessä. Jos sinulta löytyy vanhoja kuvia tai piirustuksia asemarakennuksista, ja haluaisit ne näkyville sovellukseen, voit lähettää nekin minulle! Voit lähettää vinkit ja palautteet osoitteeseen visa@rautatievideotsuomi.fi tai tietysti tämän postauksen alle

Tulen tekemään aiheesta uuden postauksen parin kuukauden kuluttua, kun olen saanut täydennettyä asemien tietoja enemmän.
Asemasovelluksen demo löytyy täältä:
https://www.appsheet.com/start/efb2dab7-47f5-441b-a6b9-ee95a23850b8Ps. tietyt kentät demoversiossa näyttävät vielä väärää dataa, esimerkiksi "Jäljellä"-kenttä näyttää myös purettujen asemien kohdalla "Kyllä". Tämä ei siis ole bugi vaan tiedossa oleva kehityskohta joka korjaantuu, kunhan saan jokaisen puretun aseman kohdalle lisättyä tiedon häviämistavasta. Lisäksi osan valokuvista kohdalla lähdetietoa/kuvaajaa ei ole merkittynä; tämä johtuu pääosin siitä että kuvaaja jäljellä olevissa kuvissa olen minä itse ja priorisoin kuvaajatiedon lisäämisen omiin kuviini alemmas kuin muiden kiinnostavampien tietojen täyttämisen

Pss. Tälle kartalle olen lisännyt kaikki jäljellä olevat asemat, ja tätä karttaa kehitän eteenpäin ja myöhemmin integroin asemasovellukseen, kun olen lisännyt sinne loputkin asemat:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1cx4SMUGE50X9y-rCDxGGu3JSYwyhzIo&usp=sharing