Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: [Ruotsi] Norlannin yöjunien kilpailutus päättyi: 0 tarjousta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2385


« : Kesäkuu 21, 2025, 23:15:10 »

Norrlannin yöjunien kilpailutus päättyi 3.6. mutta Trafikverket ei saanut yhtään tarjousta. Kilpailutus koskee Tukholma - Luulaja - Narvik yöjunien liikennöintiä joulukuusta 2026 joulukuuhun 2029 sisältäen yhden optiovuoden.

Tällä hetkellä liikennettä hoitaa SJ suorahankintana vuodesta 2024 alkaen. SJ:n mukaan ei ole yllättävää, ettei kukaan muu ole jättänyt tarjousta. SJ ei myöskään kommentoi miksi he eivät jättäneet tarjousta.

Samaan aikaan on käynnissä uuden yöjunakaluston hankinta, joka ratkeaa tänä kesänä.

https://jarnvagar.nu/ingen-vill-kora-nattag-till-norrland/
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #1 : Kesäkuu 21, 2025, 23:43:14 »

Rehellinen mielipiteeni on että kilpailutukseen tulee sisältää "rasitevelvoitteen", kun sikseen lähdetään. Helpoilla ja voitokkailla jaoilla kun voi pestä rahaa (esim. annan ravihevosesi voittaa, jos teet näin).
En tosin tiedä, oliko kys. kilpailutuksessa kyse hetkellisen kysyntäpiikin asiakastoiveesta ja sen kuulemisesta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1850


« Vastaus #2 : Kesäkuu 23, 2025, 12:15:02 »

Jutun lopussa siteerataan nimetöntä lähdettä operaattorijoukon sisältä eli että riskien jako operaattorin ja tilaajan välillä aiheuttaa nyt liian suurta epävarmuutta liiketoiminnalle. Vähän samansuuntaista kommenttia on tullut myös SL-alueen viimeisimmän kilpailutuksen yhteydessä - ehkä tilaaja on muotoillut hankintadokumentit siten, että operaattori kantaisi suuren osan riskeistä ja niillä hankintadokumenteilla ei sitten tarjouksia tule.

”Efter att noga gått igenom Trafikverkets anbudsunderlag för nattågstrafiken till/från Övre Norrland ser vi att den riskfördelning som föreslås mellan beställare och operatör innebär en alltför stor osäkerhet”, skriver en källa inom tågtrafikföretaget till Järnvägar.nu.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 435


« Vastaus #3 : Kesäkuu 24, 2025, 20:27:37 »

No mutta.. eihän tällainen huono myyntimenestys voi olla totta. Ei alkuunkaan. Kaikki-, tai ainakin jotkut ennusteet povasivat juuri hiljakkoin "kansainvälistä yöjunaruuhkaa" aina Tornioon asti. Todella kansainvälisiä sellaisia, jotka heti välittömästi edellyttivät Suomen raideleveyden muuttamisen 1435 mm asti aina Helsinkiin asti. Mihin tuo "lähes varma" massaliikenne-yöjunavyöry nyt katosi???
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1850


« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2025, 13:22:34 »

Eihän tämä episodi ota kantaa siihen, onko junissa matkustajia vai ei. Trafikverket tilaa Pohjois-Ruotsin yöjunaliikenteen operoinnin parhaillaan SJ AB:lta suorahankintana, koska Vy ei halunnut ottaa oman sopimuksensa optiovuosia käyttöön. Suorahankinnan liikennöintikorvaus on oletettavasti melko paljon suurempi kuin Vy:n ennen koronaa solmiman operoinnin korvaushinta. Trafikverket haluaisi varmasti liikennekorvausta alhaisemmaksi. Ehkä hankintadokumenteissa on sellaisia ehtoja, etteivät operaattorit ole tällä hetkellä kiinnostuneita, olisiko myös lyhyt sopimusaika kiinnostusta vähentävä seikka?

Kalustohan tuossa on lähtökohtaisesti Trafikverketin tarjoamaa, joskin elinkaarensa loppupuolella tai saneerauksen tarpeessa. SJ AB on kilpailussa vahvoilla, koska heillä on joutilaina Rc6-vetureita ja raskaimmat junat voidaan vetää parivedolla. SJ AB on käyttänyt liikenteessä myös omia vaunujaan (helppo erottaa kuvista, koska SJ AB:n vaunut ja veturit ovat mustia ja Trafikverketin kalusto valko-puna-harmaata).
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1128


« Vastaus #5 : Kesäkuu 25, 2025, 13:59:39 »

No mutta.. eihän tällainen huono myyntimenestys voi olla totta. Ei alkuunkaan. Kaikki-, tai ainakin jotkut ennusteet povasivat juuri hiljakkoin "kansainvälistä yöjunaruuhkaa" aina Tornioon asti. Todella kansainvälisiä sellaisia, jotka heti välittömästi edellyttivät Suomen raideleveyden muuttamisen 1435 mm asti aina Helsinkiin asti. Mihin tuo "lähes varma" massaliikenne-yöjunavyöry nyt katosi???
Minä en ole nähnyt missään sellaisia ennusteita.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1128


« Vastaus #6 : Kesäkuu 25, 2025, 14:06:08 »

Norrlannin yöjunien kannattavuusongelman aiheuttaa sesonkivaihtelut.
Hiihtokausi- ja kesälomasesongin aikaan on kova kysyntä, muuten ei. Tätä pohdittiin mm Postvagnen -foorumissa. https://www.postvagnen.com/node/41978


tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 435


« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2025, 22:11:12 »

No mutta.. eihän tällainen huono myyntimenestys voi olla totta. Ei alkuunkaan. Kaikki-, tai ainakin jotkut ennusteet povasivat juuri hiljakkoin "kansainvälistä yöjunaruuhkaa" aina Tornioon asti. Todella kansainvälisiä sellaisia, jotka heti välittömästi edellyttivät Suomen raideleveyden muuttamisen 1435 mm asti aina Helsinkiin asti. Mihin tuo "lähes varma" massaliikenne-yöjunavyöry nyt katosi???
Minä en ole nähnyt missään sellaisia ennusteita.

En minäkään, mutta sellaisilla tällä foorumilla perusteltiin 1524 > 1435 muutoksia.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2385


« Vastaus #8 : Elokuu 13, 2025, 15:14:16 »

Nyt vuorostaan Norlannin yöjunien uuden kaluston kilpailutus on keskeytetty koska yhtään vaatimukset täyttävää tarjousta ei tullut valmistajilta.

Asiasta kertoo Ruotsin radio https://www.sverigesradio.se/artikel/nattagen-ar-snart-for-gamla-darfor-drojer-nya-flottan
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #9 : Tänään kello 10:01:00 »

Nyt vuorostaan Norlannin yöjunien uuden kaluston kilpailutus on keskeytetty koska yhtään vaatimukset täyttävää tarjousta ei tullut valmistajilta.

Asiasta kertoo Ruotsin radio https://www.sverigesradio.se/artikel/nattagen-ar-snart-for-gamla-darfor-drojer-nya-flottan

Tällaiset episodit eivät ole harvinaisia tälläkään puolella Pohjanlahtea. Virkamies kirjoittaa tarjouspyyntöä omista lähtökohdistaan, usein "tää olis kivaa" -hengessä. Tarjoajat sitten arvioivat, onko hommaan kaupallista järkeä lähteä mukaan.

Usein tarjouspyyntö laaditaan niin, että tarjouksen tukee sataprosenttisesti vastata tarjouspyyntöä. Toisin sanoen jos siellä on yksikin kaheli kohta, osa kandidaateista saattaa vetäytyä.

Itse olen ollut käsittelemässä erinäistä määrää julkishallinnon tarjouspyyntöjä tietotekniikan alalta. Hämmästyttävän suuri osa on niin mielettömiä, että vastaukseksi lähtee kohtelias emme tarjoa -kirje.

Ruotsin vaunukauppa on niin suuri, että se varmasti kiinnostaa kaikkia valmistajia. Sen, että ei tuie tarjouksia, olisi aiheellista johtaa vahvasti peiliin katsomiseen tilaajan puolella.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #10 : Tänään kello 12:02:58 »

Näin kuitenkin muualla Ruotsissa

Sveitsi rahoittaa yöjunia Ruotsiin ilmailuverolla

"Uusi yöjunayhteys Sveitsin ja Ruotsin välille voisi aloittaa toimintansa huhtikuussa 2026. Sveitsin liittokokous on myöntänyt hankkeelle 47 miljoonaa Sveitsin frangia – mikä vastaa noin 560 miljoonaa Ruotsin kruunua – Baselin tai Zürichin ja Malmön välistä yhteyttä tarjoavalle hankkeelle.

Investointi on osa Sveitsin strategiaa siirtää matkustamista lentomatkoista juniin. Rahat tulevat Sveitsin ilmailuveron tuotoista, ja tavoitteena on luoda ympäristöystävällisempi vaihtoehto pitkän matkan matkustamiselle Euroopassa.

Jos suunnitelmat lopulta hyväksytään liittokokouksen budjettiäänestyksessä joulukuussa, junat kulkevat kolme kertaa viikossa vuosina 2026–2030. Palvelun odotetaan liikennöivän valtion omistaman junayhtiön SBB:n yhteistyössä Saksan RDC Deutschlandin kanssa.

Kiinnostus yöjuniin on kasvanut Euroopassa viime vuosina, osittain lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävän suuren paineen vuoksi. Sveitsi on jo investoinut yöjuniin muun muassa Hampuriin, Amsterdamiin ja Wieniin. Uusi yhteys Malmöön olisi ensimmäinen suora yöjunalinja Sveitsistä Ruotsiin.

Matkan Zürichin ja Malmön välillä odotetaan kestävän noin 16–18 tuntia, ja matkalla on tarjolla sekä lepohyttejä että makuuhyttejä. Etelä-Ruotsin matkustajille linja tarjoaisi nopean ja kätevän vaihtoehdon lentämiselle Kööpenhaminan tai Tukholman kautta."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250814/17716/schweiz-finansierar-nattag-till-sverige-med-hjalp-av-flygskatt
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 510


« Vastaus #11 : Tänään kello 15:35:25 »

Tällaiset episodit eivät ole harvinaisia tälläkään puolella Pohjanlahtea. Virkamies kirjoittaa tarjouspyyntöä omista lähtökohdistaan, usein "tää olis kivaa" -hengessä. Tarjoajat sitten arvioivat, onko hommaan kaupallista järkeä lähteä mukaan.

Usein tarjouspyyntö laaditaan niin, että tarjouksen tukee sataprosenttisesti vastata tarjouspyyntöä. Toisin sanoen jos siellä on yksikin kaheli kohta, osa kandidaateista saattaa vetäytyä.

Itse olen ollut käsittelemässä erinäistä määrää julkishallinnon tarjouspyyntöjä tietotekniikan alalta. Hämmästyttävän suuri osa on niin mielettömiä, että vastaukseksi lähtee kohtelias emme tarjoa -kirje.

Ruotsin vaunukauppa on niin suuri, että se varmasti kiinnostaa kaikkia valmistajia. Sen, että ei tuie tarjouksia, olisi aiheellista johtaa vahvasti peiliin katsomiseen tilaajan puolella.

Tarjousten määrää varmaan rajoittaa sekin, että samassa kilpailutuksessa haluttiin ostaa sekä vaunuja että vetureita.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: [Ruotsi] Norlannin yöjunien kilpailutus päättyi: 0 tarjousta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina