Näin kuitenkin muualla Ruotsissa
Sveitsi rahoittaa yöjunia Ruotsiin ilmailuverolla"Uusi yöjunayhteys Sveitsin ja Ruotsin välille voisi aloittaa toimintansa huhtikuussa 2026. Sveitsin liittokokous on myöntänyt hankkeelle 47 miljoonaa Sveitsin frangia – mikä vastaa noin 560 miljoonaa Ruotsin kruunua – Baselin tai Zürichin ja Malmön välistä yhteyttä tarjoavalle hankkeelle.
Investointi on osa Sveitsin strategiaa siirtää matkustamista lentomatkoista juniin. Rahat tulevat Sveitsin ilmailuveron tuotoista, ja tavoitteena on luoda ympäristöystävällisempi vaihtoehto pitkän matkan matkustamiselle Euroopassa.
Jos suunnitelmat lopulta hyväksytään liittokokouksen budjettiäänestyksessä joulukuussa, junat kulkevat kolme kertaa viikossa vuosina 2026–2030. Palvelun odotetaan liikennöivän valtion omistaman junayhtiön SBB:n yhteistyössä Saksan RDC Deutschlandin kanssa.
Kiinnostus yöjuniin on kasvanut Euroopassa viime vuosina, osittain lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävän suuren paineen vuoksi. Sveitsi on jo investoinut yöjuniin muun muassa Hampuriin, Amsterdamiin ja Wieniin. Uusi yhteys Malmöön olisi ensimmäinen suora yöjunalinja Sveitsistä Ruotsiin.
Matkan Zürichin ja Malmön välillä odotetaan kestävän noin 16–18 tuntia, ja matkalla on tarjolla sekä lepohyttejä että makuuhyttejä. Etelä-Ruotsin matkustajille linja tarjoaisi nopean ja kätevän vaihtoehdon lentämiselle Kööpenhaminan tai Tukholman kautta."
https://www.jarnvagsnyheter.se/20250814/17716/schweiz-finansierar-nattag-till-sverige-med-hjalp-av-flygskatt