Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kemi-Tornio liikennepaikat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2793


« : Kesäkuu 23, 2025, 14:10:54 »

Kemi-Tornio liikennepaikat

Ohessa on vuoden 1939 liikennepaikkaluettelo myöhemmin tehtyine lisäyksineen. Huomatkaa, että Helistö oli tilapäisellä ratalinjalla, joka ohitti Lautiosaaren ja voimalaitoksen. Muista liikennepaikoista voi mainita, että Lanki aiheutti ajoittain kinaa siitä kummalla puolen siltaa sen haluttiin olevan. Oheisella listalla km-luku viittaa joen länsipuolelle eli silta on seisakkeen väärällä puolen (tässä vaiheessa).

Karttaotteeseen Topografinen kartta 2541-1951 olen ympyröinyt ne liikennepaikat, jotka mainitaan listauksessa.

Karttaotteeseen Peruskartta 2541 08-1955 olen ympyröinyt sen alueella olleet Kemin pohjoispuoliset liikennepaikat ja merkinnyt sodan jälkeen rakennetun tilapäisen ratalinjan linjauksen.

Liitteet:
A) Kemi-Tornio liikennepaikat (1939-1955)
B) Kemi-Tornio, karttaote 2541-1951 lisämerkintöineen
C) Kemi-Kautiosaari-Kemijoki, karttaote 2541 08-1955 lisämerkintöineen


* Kemi-Tornio 1939-1955 -001.jpg (1693.04 kilotavua, 1895x2513 - tarkasteltu 70 kertaa.)

* Kemi-Tornio 1-100T 1949.jpg (3851.68 kilotavua, 3026x1963 - tarkasteltu 103 kertaa.)

* Kemi-Kemijoki.jpg (2645.08 kilotavua, 1368x2740 - tarkasteltu 102 kertaa.)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2666


« Vastaus #1 : Eilen kello 07:56:25 »

Oho, tuollaisesta väliaikaisesta radasta en ollut kuullutkaan. Miksi sellainen oli olemassa? Oliko se voimalaitoksen rakentamisen takia? Ratalinja näkyy hyvin vuoden 1946 ilmakuvassa.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2793


« Vastaus #2 : Eilen kello 09:42:28 »

Oho, tuollaisesta väliaikaisesta radasta en ollut kuullutkaan. Miksi sellainen oli olemassa? Oliko se voimalaitoksen rakentamisen takia? Ratalinja näkyy hyvin vuoden 1946 ilmakuvassa.
Sillat Vähähaaran yli 270m (45+45+45+60+60) ja Isohaaran yli 125m oli tuhottu ja niitä ei alettu korjaamaan, koska Pohjolan Voima Oy rakensi voimalaitoksen, jonka patopenkereelle rakennettiin sekä maantie että rautatie. Väliaikaisella kiertoradalla oli 1078 m:n pukkisilta. Silta valmistui 1945-07-04. Pukkisillalla oli yksi vanha 25,75 m:n siltajänne vapaata kulkuaukkoa varten. Voimalaitoksen pato valmistui 1946-04-30 ja kiertorata purettiin sen jälkeen.

Vastaava vielä pidempi kiertorata pukkisiltoineen oli myös Rovaniemellä.
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #3 : Tänään kello 05:47:32 »

Tuo kiertorata pl. sillat, näkyy vuoden 1946 ilmakuvassa. Minullekkin yllätys.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kemi-Tornio liikennepaikat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina