Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #25 : Eilen kello 20:12:38 »

Tässä nyt oli oikeastaan kysymys onnettomien sattumusten summasta, kun kaikki korvaavatkin reittivaihtoehdot olivat ennalta suunniteltujen ratatöiden takia kokonaan poikki.

Entä sellainen vaihtoehto, että sähköradan korjaaminen Jokelan ja Hyvinkään välillä olisi siirretty suosiolla maanantaille, kun Hakosillan kautta Riihimäelle kiertävä reittikin on taas käytettävissä ja keskitytty viikonlopun ajan hoitamaan liikenne Järvenpään ja Hyvinkään välillä dieselvetureiden avustamana? Tietysti tämä tarkoittaisi, että nähtäisiin tuntien myöhästymisiä vielä maanantainakin mutta kai tämä olisi paljon pienempi haitta, kuin junavuorojen kokonaan ajamatta jättäminen ja matkustajien hylkääminen oman onnensa nojaan korvaavien yhteyksien ja majoituksen hankinnan osalta?

Mutta tässäkin oli osittain kyse siitä, että Fintrafficin antama ensimmäinen arvio korjauksen valmistumisesta oli liian optimistinen ja sen takia ilmeisesti liian pitkään eläteltiin toivoa, että edes pohjoisen suunnan yöjunat pääsisivät vielä aamun aikana liikkeelle.

Toki rautatieoperaattori hyvin tietää, että junan aikataulut ovat vain ennusteita kulkuajoista eivätkä varmuudella toteutuvia tapahtumia, joten Fintrafficin korjausarvioltakaan ei voida vaatia enempää ja siten operaattorille ei voi tulla yllätyksenä, jos häiriö sattuukin pitkittymään.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 382


« Vastaus #26 : Eilen kello 20:42:08 »

Mielenkiintoinen aspekti tuo ensimmäinen. Toisaalta nyt todellakin alkaisi olla kiire kaikkien Suomalaisten osapuolten toimijoilla siihen, ettei tällaisia vaurioita/liikennekatkoja pääsisi edes syntymään. Näiden estäminen ja tulevaisuuden kulkuvarmuuden turvaaminenhan ei ole kiinni mistään muusta kuin rahasta. Siitä rahasta, jota on itsepetollisesti säästetty jo vuosikymmeniä. Nyt tuo köyhämielinen säästöpolitiikka alkaa olla tiensä päässä. Lähitulevaisuus tuo Suomelle mahdollisesti sellaisia logistisia haasteita, ettemme nyt halua nähdä noita edes pahimmissa painajaisissammekaan. Siksi nyt kiireesti aloitettava poissulkeva (=remontoiva) menettely rataverkkomme kunnossapidon/päivittämisen suhteen, olisi enemmän kuin pakollista. Ei vedetä tätä ehdoin tahdoin sisään/tunteisiin kantapään kautta hieman myöhemmin opittuna varsin ikävänä kokemuksena. Toimitaan kerrankin ajoissa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1822


« Vastaus #27 : Eilen kello 20:53:38 »

Mielenkiintoinen aspekti tuo ensimmäinen. Toisaalta nyt todellakin alkaisi olla kiire kaikkien Suomalaisten osapuolten toimijoilla siihen, ettei tällaisia vaurioita/liikennekatkoja pääsisi edes syntymään. Näiden estäminen ja tulevaisuuden kulkuvarmuuden turvaaminenhan ei ole kiinni mistään muusta kuin rahasta. Siitä rahasta, jota on itsepetollisesti säästetty jo vuosikymmeniä. Nyt tuo köyhämielinen säästöpolitiikka alkaa olla tiensä päässä. Lähitulevaisuus tuo Suomelle mahdollisesti sellaisia logistisia haasteita, ettemme nyt halua nähdä noita edes pahimmissa painajaisissammekaan. Siksi nyt kiireesti aloitettava poissulkeva (=remontoiva) menettely rataverkkomme kunnossapidon/päivittämisen suhteen, olisi enemmän kuin pakollista. Ei vedetä tätä ehdoin tahdoin sisään/tunteisiin kantapään kautta hieman myöhemmin opittuna varsin ikävänä kokemuksena. Toimitaan kerrankin ajoissa.

Eikö tämä jumin totaalisuus johtunut juuri siitä, että rahaa oli käytössä viljalti, kun kaikki mahdollisest kiertoreitit olivat saaneet rahaa raskaiden perusparannustoimien tekemiseen. Osittain vuodenajasta johtuesta ne kaikki olivat käynnissä samaan aikaan ja murphyn lain mukaan vahinko tapahtui juuri siellä missä ei ollut kiertoreittiä tarjolla.

Oma lukunsa on VR:n luokaton toiminta, mutta se ei veronmaksajien rahoilla parane.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 382


« Vastaus #28 : Eilen kello 20:58:44 »

Lisää rahaa tarvittaisiin OIKEIDEN ja toimivien kiertoreittien parantamiseen. Seinäjoki - Pko - Tampere on osoittautunut jo vuosikymmeniä häiriöissä yhdeksi pullonkaulaksi, ja Tampere itsessään on varsin riskaabeli alue - ei mitään kiertomahdollisuutta nykyään.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1822


« Vastaus #29 : Eilen kello 21:46:54 »

Lisää rahaa tarvittaisiin OIKEIDEN ja toimivien kiertoreittien parantamiseen. Seinäjoki - Pko - Tampere on osoittautunut jo vuosikymmeniä häiriöissä yhdeksi pullonkaulaksi, ja Tampere itsessään on varsin riskaabeli alue - ei mitään kiertomahdollisuutta nykyään.

Juu, Mierontie olisi pelastanut tässä Siuron pihapuu-casessakin.

https://yle.fi/a/74-20170110?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share

tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1096


« Vastaus #30 : Eilen kello 21:59:42 »

Tietääkö kukaan koskiko vaurio molempia raiteita vai vain yhtä, ja miksi junia ei voitu avustaa ohi dieselvedolla, siis teoriassa, jos dieselvetureita olisi ollut?

Tällaisia tilanteita varten jokaisella tärkeällä asemalla pitäisi olla dieselveturi päivystämässä ja VR Transpointin Dr 16 ja 19 dieseleitä pitää kanssa velvoittaa avustaa simahtaneita matkustajajunia.

Olen itse ollut kerran linjalle simahtaneen matkustajajunan kyydissä ja silloin kyllä perässä tullut tavarajuna työnsi meidät seuraavalle asemalle mutta jatkoi menojaan ja jätti meidät 2 tuntia odottamaan korvaavaa veturia.

VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.

tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1096


« Vastaus #31 : Eilen kello 22:05:13 »

Tietääkö kukaan koskiko vaurio molempia raiteita vai vain yhtä, ja miksi junia ei voitu avustaa ohi dieselvedolla, siis teoriassa, jos dieselvetureita olisi ollut?

Tällaisia tilanteita varten jokaisella tärkeällä asemalla pitäisi olla dieselveturi päivystämässä ja VR Transpointin Dr 16 ja 19 dieseleitä pitää kanssa velvoittaa avustaa simahtaneita matkustajajunia.

Olen itse ollut kerran linjalle simahtaneen matkustajajunan kyydissä ja silloin kyllä perässä tullut tavarajuna työnsi meidät seuraavalle asemalle mutta jatkoi menojaan ja jätti meidät 2 tuntia odottamaan korvaavaa veturia.

VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.



Itse asiassa vastaus omaan kysymykseeni miksi molemmat raiteet oli poikki tuli vihdoin tässä:

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011331611.html
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8553


« Vastaus #32 : Eilen kello 23:23:13 »

Kyllä tuossa Diesel vetovoiman varalla olosta on asiaa!Kyllä ihmisten huono ilmapiiri johtuu, ei siitä mitä on tapahtunut, vaan siitä miten asia on hoidettu!Yksinkertaistettuna,siitä miten asiakkaista huolehditaan!
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 01:58:40 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 382


« Vastaus #33 : Tänään kello 07:26:48 »

Sr3 vetureissahan on ns. "Last mile" ominaisuus, eli pieni dieselgeneraattori tuottamaan sähköä junan siirtämiseksi myös sähköttömällä alueella. Mitään matkanopeuksia näillä tuskin saavutetaan noiden generaattoreiden turvin, mutta eivät ilmeisesti joudu jäämään virrattomina linjalle? Suomessa ei olla innostuttu ns. dual power vetureihin, joita Keski-Euroopassa tapaa etenkin tavaraliikenteessä. 6-akselisessa veturissa jopa yli 2 000 KW diesel, sekä 4 000 KW sähköteho. Nämä veturit on suunniteltu toimimaan sekä sähköistetyillä-, että sähköistämättömillä radoilla.

Yleisesti ottaen olisi varsin suotavaa sitoutua yhä edelleen hankkimaan lisää perinteistä dieselvetokalustoa. Ei pelkästään reserviin, vaan myös käyttöön.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1996


« Vastaus #34 : Tänään kello 07:42:58 »

Sr3 vetureissahan on ns. "Last mile" ominaisuus, eli pieni dieselgeneraattori tuottamaan sähköä junan siirtämiseksi myös sähköttömällä alueella. Mitään matkanopeuksia näillä tuskin saavutetaan noiden generaattoreiden turvin, mutta eivät ilmeisesti joudu jäämään virrattomina linjalle? Suomessa ei olla innostuttu ns. dual power vetureihin, joita Keski-Euroopassa tapaa etenkin tavaraliikenteessä. 6-akselisessa veturissa jopa yli 2 000 KW diesel, sekä 4 000 KW sähköteho. Nämä veturit on suunniteltu toimimaan sekä sähköistetyillä-, että sähköistämättömillä radoilla.

Yleisesti ottaen olisi varsin suotavaa sitoutua yhä edelleen hankkimaan lisää perinteistä dieselvetokalustoa. Ei pelkästään reserviin, vaan myös käyttöön.

ei enää diesel varakoneita vaan Siemensiltä saa akun hoitamaan homman.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #35 : Tänään kello 09:05:32 »

VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.
Nykypäivänä tavarajunan lasti voi olla matkalla satamassa odottavaan laivaan ja sillä on aivan yhtä pakottava aikataulu kuin matkustajajunallakin. Jos juna on tunteja myöhässä, voi olla ettei laiva ole enää siellä satamassa sen saapuessa. Samoin tehtaille päin voi olla matkalla jotain prosessissa jatkuvasti tarvittavaa, jonka puuttumisesta aiheutuu huomattavaa haittaa.

Ei voi sanoa, että tavarajunat ovat jotenkin vähäpätöisempää liikennettä, joka voi automaattisesti jäädä odottelemaan tilanteen selkenemistä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1096


« Vastaus #36 : Tänään kello 10:16:22 »

VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.
Nykypäivänä tavarajunan lasti voi olla matkalla satamassa odottavaan laivaan ja sillä on aivan yhtä pakottava aikataulu kuin matkustajajunallakin. Jos juna on tunteja myöhässä, voi olla ettei laiva ole enää siellä satamassa sen saapuessa. Samoin tehtaille päin voi olla matkalla jotain prosessissa jatkuvasti tarvittavaa, jonka puuttumisesta aiheutuu huomattavaa haittaa.

Ei voi sanoa, että tavarajunat ovat jotenkin vähäpätöisempää liikennettä, joka voi automaattisesti jäädä odottelemaan tilanteen selkenemistä.

Se on riski minkä VR joutuu ottamaan tällaisissa tilanteissa. Rautateiden maine voi kärsiä enemmän jos matkustajat kokevat että heitä syrjitään.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 382


« Vastaus #37 : Tänään kello 10:49:20 »

Sr3 vetureissahan on ns. "Last mile" ominaisuus, eli pieni dieselgeneraattori tuottamaan sähköä junan siirtämiseksi myös sähköttömällä alueella. Mitään matkanopeuksia näillä tuskin saavutetaan noiden generaattoreiden turvin, mutta eivät ilmeisesti joudu jäämään virrattomina linjalle? Suomessa ei olla innostuttu ns. dual power vetureihin, joita Keski-Euroopassa tapaa etenkin tavaraliikenteessä. 6-akselisessa veturissa jopa yli 2 000 KW diesel, sekä 4 000 KW sähköteho. Nämä veturit on suunniteltu toimimaan sekä sähköistetyillä-, että sähköistämättömillä radoilla.

Yleisesti ottaen olisi varsin suotavaa sitoutua yhä edelleen hankkimaan lisää perinteistä dieselvetokalustoa. Ei pelkästään reserviin, vaan myös käyttöön.

ei enää diesel varakoneita vaan Siemensiltä saa akun hoitamaan homman.

Akkuveturit ovat ihan yhtä häiriöherkkiä pidempiaikaisissa sähkökatkoissa, kuin pelkät sähköveturit. Jostainhan noiden varavoima-akutkin tulisi ladata, ja ilmeisesti vielä varsin rajoitettujen akulla ajettujen kilometrien jälkeen. Diesel tai Dual sen sijaan eivät ole riippuvaisia latauksista eikä herkästi haavoittuvasta sähköverkosta. Ehdottomasti Dieseleitä tai Dual-vetureita nykyisten jo käynnissä olevien hankintojen lisäksi. Diesel on kuitenkin toimivampi kriisiaikoina.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina