Tässä nyt oli oikeastaan kysymys onnettomien sattumusten summasta, kun kaikki korvaavatkin reittivaihtoehdot olivat ennalta suunniteltujen ratatöiden takia kokonaan poikki.
Entä sellainen vaihtoehto, että sähköradan korjaaminen Jokelan ja Hyvinkään välillä olisi siirretty suosiolla maanantaille, kun Hakosillan kautta Riihimäelle kiertävä reittikin on taas käytettävissä ja keskitytty viikonlopun ajan hoitamaan liikenne Järvenpään ja Hyvinkään välillä dieselvetureiden avustamana? Tietysti tämä tarkoittaisi, että nähtäisiin tuntien myöhästymisiä vielä maanantainakin mutta kai tämä olisi paljon pienempi haitta, kuin junavuorojen kokonaan ajamatta jättäminen ja matkustajien hylkääminen oman onnensa nojaan korvaavien yhteyksien ja majoituksen hankinnan osalta?
Mutta tässäkin oli osittain kyse siitä, että Fintrafficin antama ensimmäinen arvio korjauksen valmistumisesta oli liian optimistinen ja sen takia ilmeisesti liian pitkään eläteltiin toivoa, että edes pohjoisen suunnan yöjunat pääsisivät vielä aamun aikana liikkeelle.
Toki rautatieoperaattori hyvin tietää, että junan aikataulut ovat vain ennusteita kulkuajoista eivätkä varmuudella toteutuvia tapahtumia, joten Fintrafficin korjausarvioltakaan ei voida vaatia enempää ja siten operaattorille ei voi tulla yllätyksenä, jos häiriö sattuukin pitkittymään.