Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kauklahdesta Karkkilaan suunniteltu rata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Dennis Rolin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« : Heinäkuu 17, 2025, 00:41:58 »

Vuonna 1900 suunniteltiin 1524 mm rataa Espoon Kauklahdesta Nummelan kautta Karkkilan Högfors Brukiin. Suunnittelu oli edennyt niin pitkälle, että radan reitti oli jo piirretty karttoihiin. Hufudstadsbladet kirjoitti 6.11.1900 artikkelin radan suunnitellusta reitistä ja siitä, mihin maatiloihin ja pitäjiin linjaus vaikuttaisi.

Rataa ei kuitenkaan koskaan toteutunut. Tietääkö kukaan miksi näin kävi?

Liitteenä Hufvudstadsbladetin artikkeli (ruotsiksi).


* Esbo - Högfors järnväg.jpeg (1897.36 kilotavua, 1484x3526 - tarkasteltu 197 kertaa.)
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1118


« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2025, 11:10:56 »

Sikäli kun ymmärrän niin kyseessä olisi ollut yksityisrautatie.

Valtiopäivät oli siis myöntänyt jotain "starttirahaa" 300.000 + 150.0000 mk sekä 750.000 mk suuruisen valtiolainan. Odotti ilmeisesti Senaatin hyväksyntää.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2025, 11:38:07 kirjoittanut Rainer Silfverberg » tallennettu
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #2 : Eilen kello 16:45:04 »

Kauppalehti uutisoi 1.4.1903 että lupa-aika meni umpeen 15.3.1903 kun luvanhaltijat eivät saaneet perustettua yhtiötä yrityksen toteuttamista varten, koska ei ole saatu kokoon tarvittavaa pääomaa. Paikalliset ruukinpatruunat ja maanomistajat eivät olleet halukkaita osallistumaan hankkeeseen eivätkä myöskään ulkomaiset sijoittajat.
Lehtiartikkelin kartta on julkaistu myös Teknikern-lehdessä 15.12.1900.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 368


« Vastaus #3 : Eilen kello 17:48:39 »

Eiköhän tuon radahankkeen reitillä ollut lähinnä maaseutua ja sekin harvaan asutettu. Vasta kun sotien jälkeen asutettiin siirtolaisia oli alueella enempi esutusta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1118


« Vastaus #4 : Tänään kello 12:54:33 »

Eiköhän tuon radahankkeen reitillä ollut lähinnä maaseutua ja sekin harvaan asutettu. Vasta kun sotien jälkeen asutettiin siirtolaisia oli alueella enempi esutusta.
Näin on. Ja rata Helsingin suunnasta Hangon radalle Vihtiin nousi uudelleen ajankohtaiseksi 1940-luvun lopulla Porkkalan vuokra-alueen läpikulkurajoitusten myötä.

Joka tapauksessa jos olisi rakennettu aikanaan ei tarvitsisi kinata enää 2020 luvulla siitä että pitäisikö rakentaa oikorata länteen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kauklahdesta Karkkilaan suunniteltu rata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina