Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« : Heinäkuu 31, 2025, 19:50:45 » |
|
https://yle.fi/a/74-20175230 Fintrafficin Rataliikennekeskus tiedottaa, että junaliikenne on keskeytetty Tampereen ja Parkanon välillä ukkosen aiheuttaman sähköratavaurion vuoksi. Radalle on kaatunut ukkosmyrskyn takia puita. Tämän hetken arvion mukaan vaurio saadaan korjattua vasta perjantaiaamuun mennessä. Alustava arvio kellonajasta on 5.30 mennessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1836
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 31, 2025, 20:45:12 » |
|
Yöjunat odottavat?!? Miksi ihmeessä ei ajeta savon kautta, jos vaihtoehtona on ehkä päästä jatkamaan Tampereelta Pohjanmaata ja Lappia kohden aamukuuden aikoihin? Fintrafficin Rataliikennekeskus tiedottaa, että junaliikenne on keskeytetty Tampereen ja Parkanon välillä ukkosen aiheuttaman sähköratavaurion vuoksi. Radalle on kaatunut ukkosmyrskyn takia puita.
Tämän hetken arvion mukaan vaurio saadaan korjattua vasta perjantaiaamuun mennessä. Alustava arvio kellonajasta on 5.30 mennessä.
Henkilöjunat kyseisellä välillä korvataan linja-autoilla, poislukien yöjunat, jotka odottavat radan aukeamista.https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20175343
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kevin Glynn
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 31, 2025, 21:28:16 » |
|
Yöjunat odottavat?!? Miksi ihmeessä ei ajeta savon kautta, jos vaihtoehtona on ehkä päästä jatkamaan Tampereelta Pohjanmaata ja Lappia kohden aamukuuden aikoihin? Fintrafficin Rataliikennekeskus tiedottaa, että junaliikenne on keskeytetty Tampereen ja Parkanon välillä ukkosen aiheuttaman sähköratavaurion vuoksi. Radalle on kaatunut ukkosmyrskyn takia puita.
Tämän hetken arvion mukaan vaurio saadaan korjattua vasta perjantaiaamuun mennessä. Alustava arvio kellonajasta on 5.30 mennessä.
Henkilöjunat kyseisellä välillä korvataan linja-autoilla, poislukien yöjunat, jotka odottavat radan aukeamista.https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20175343Savon rata on yksiraiteinen, varmaan tämän takia yöjunat (265, 266, 267, 273, 274, 276) ei ajeta sitä kautta Ja viime viikollakin oli sähköratavaurio Tampereen ja Parkanon välillä...
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 3063
|
|
|
Aleksi Kinnunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2025, 21:57:40 » |
|
Olikos Haapamäen radalle kaatunut puita vai miksi sitä kautta ei voisi kierrättää yöjunia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Anders Järvenpää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2025, 22:40:32 » |
|
Olikos Haapamäen radalle kaatunut puita vai miksi sitä kautta ei voisi kierrättää yöjunia?
Millä keinoin järjestettäisiin vaunujen 1500V sähkönsyöttö Haapamäen kautta ajettaessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 321
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2025, 22:40:45 » |
|
Olikos Haapamäen radalle kaatunut puita vai miksi sitä kautta ei voisi kierrättää yöjunia?
Nykyvaunukalusto riippuvainen 1500v sähkönsyötöstä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2025, 23:54:43 » |
|
VRlla on jo nyt tää uusi Dr19 dieselveturi mitä vois käydä ajamiseen Haapamäen kautta, se ei tarvi erilainen aggregaattivaunua (ainakin luulen että modernilla dieselveturilla on 1500V sähkönsyötö veturilla mukana)
VR:n käytäntö on kuitenkin yleensä se: muutaman tunnin odotusta häiriöiden korjaamiseksi. Häiriötilanteessa resurssit VRlla eivät riitä junan ohjaamiseen kiertorautatielle tai sähköveturin korvaamiseen dieselkäyttöisellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 230
|
« Vastaus #7 : Elokuu 01, 2025, 00:13:18 » |
|
VRlla on jo nyt tää uusi Dr19 dieselveturi mitä vois käydä ajamiseen Haapamäen kautta, se ei tarvi erilainen aggregaattivaunua (ainakin luulen että modernilla dieselveturilla on 1500V sähkönsyötö veturilla mukana)
VR:n käytäntö on kuitenkin yleensä se: muutaman tunnin odotusta häiriöiden korjaamiseksi. Häiriötilanteessa resurssit VRlla eivät riitä junan ohjaamiseen kiertorautatielle tai sähköveturin korvaamiseen dieselkäyttöisellä.
Dr19 ei ole 1500V syöttöä. Ilmeisesti sille ei ole nähty tarvetta/olevan tarpeeksi käyttöä että se olisi otettu. Haapamäen kautta kiertämisessä taitaa edelleenkin olle esteenä se lenkityksien puuttuminen kiskonjatkoksista mikä estää 1500V käytön sillä radalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2670
|
« Vastaus #8 : Elokuu 01, 2025, 10:01:08 » |
|
Orivesi–Haapamäki–Seinäjoki kannattaisi sähköistää tällaisten tapauksien varalle.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1836
|
« Vastaus #9 : Elokuu 01, 2025, 10:23:07 » |
|
Yöjunat odottavat?!? Miksi ihmeessä ei ajeta savon kautta, jos vaihtoehtona on ehkä päästä jatkamaan Tampereelta Pohjanmaata ja Lappia kohden aamukuuden aikoihin? Fintrafficin Rataliikennekeskus tiedottaa, että junaliikenne on keskeytetty Tampereen ja Parkanon välillä ukkosen aiheuttaman sähköratavaurion vuoksi. Radalle on kaatunut ukkosmyrskyn takia puita.
Tämän hetken arvion mukaan vaurio saadaan korjattua vasta perjantaiaamuun mennessä. Alustava arvio kellonajasta on 5.30 mennessä.
Henkilöjunat kyseisellä välillä korvataan linja-autoilla, poislukien yöjunat, jotka odottavat radan aukeamista.https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20175343Savon rata on yksiraiteinen, varmaan tämän takia yöjunat (265, 266, 267, 273, 274, 276) ei ajeta sitä kautta Niin on Parkanon ratakin yksiraiteinen. Savon radallakin on asemia ja muita kohtaamispaikkoja. Ja voihan osa junista ajaa vaikka Iisalamesta Ylivieskaan. Silloin toki kääntyy runko väärin päin, mutta jos sitä kautta ajaa etelään tulevat junat niin joko Tampereella tai Kouvolassa kääntyy takaisin oikein päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1128
|
« Vastaus #10 : Elokuu 01, 2025, 14:37:53 » |
|
Yöjunat odottavat?!? Miksi ihmeessä ei ajeta savon kautta, jos vaihtoehtona on ehkä päästä jatkamaan Tampereelta Pohjanmaata ja Lappia kohden aamukuuden aikoihin? Fintrafficin Rataliikennekeskus tiedottaa, että junaliikenne on keskeytetty Tampereen ja Parkanon välillä ukkosen aiheuttaman sähköratavaurion vuoksi. Radalle on kaatunut ukkosmyrskyn takia puita.
Tämän hetken arvion mukaan vaurio saadaan korjattua vasta perjantaiaamuun mennessä. Alustava arvio kellonajasta on 5.30 mennessä.
Henkilöjunat kyseisellä välillä korvataan linja-autoilla, poislukien yöjunat, jotka odottavat radan aukeamista.https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20175343Savon rata on yksiraiteinen, varmaan tämän takia yöjunat (265, 266, 267, 273, 274, 276) ei ajeta sitä kautta Niin on Parkanon ratakin yksiraiteinen. Savon radallakin on asemia ja muita kohtaamispaikkoja. Ja voihan osa junista ajaa vaikka Iisalamesta Ylivieskaan. Silloin toki kääntyy runko väärin päin, mutta jos sitä kautta ajaa etelään tulevat junat niin joko Tampereella tai Kouvolassa kääntyy takaisin oikein päin. Eikö pari vuotta sitten ajettu dieselillä yöjunia joko Haapamäen kautta tai Haapajärvi-Jyväskylä-Tampere?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 435
|
« Vastaus #11 : Elokuu 02, 2025, 18:41:07 » |
|
Jos, jos ja jos... Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rata perusparannettaisiin jatkuvakiskoiseksi, ja hieman suuremmille nopeuksille, sekä sähköistettäisiin, eivät jatkuvat runsaslukuiset sähköratavauriot, ym härdellit Parkanonradalla enää tuottaisi nykyisen kaltaista liikennekaaosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 64
|
« Vastaus #12 : Elokuu 02, 2025, 19:48:28 » |
|
Sininen teräsvaunu oli nerokas laite. Latasi akkunsa telistä, lämmitti tilansa öljypolttimella. Ei välittänyt kiskonjatkoksien lenkityksistä tai lenkittämättömyyksistä mitään. Soveltui yleispätevästi niin Parkanon oikoradalle kuin vaikka Rumoon ja Valtimolle. Ikävä on ollut sitä kalustoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 435
|
« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2025, 19:17:25 » |
|
Sininen teräsvaunu oli nerokas laite. Latasi akkunsa telistä, lämmitti tilansa öljypolttimella. Ei välittänyt kiskonjatkoksien lenkityksistä tai lenkittämättömyyksistä mitään. Soveltui yleispätevästi niin Parkanon oikoradalle kuin vaikka Rumoon ja Valtimolle. Ikävä on ollut sitä kalustoa.
Juurikin näin! Ja sitten joku silloisen liikelaitos VR:n dynaaminen kalustovastaava ja pätemisentarpeen riivaama ingengör keksi ensin täysin sähköorjallisen yksikerroksisen IC-vaunuston, jota jo muutamien vuosien kuluttua laajennettiin kaksikerroksiseksi mielenköyhäilyksi samalla toimintaperiaatteella. Nyt sitten mennään, millä mennään. Sininen vaunusto on (kiitos VR) jo lähes täysin romutettu sukupuuttoon, ja se seuraavakin sukupolvi (1-kerros IC vaunusto) on jo kokenut saman, ilmeisesti kilpailutilanteen pelossa? Nyt meillä on jäljellä vain monopoli (VR) ja sen vaikeasti ontuva ja niin epäluotettava liikennöintikyky. Tätähän Suomeen tilattiin omistajan taholta täydellä satasella, kun ei ajoissa puututtu VR:n pikkunilkkien toimintaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #14 : Tänään kello 13:41:31 » |
|
Jos, jos ja jos... Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rata perusparannettaisiin jatkuvakiskoiseksi, ja hieman suuremmille nopeuksille, sekä sähköistettäisiin, eivät jatkuvat runsaslukuiset sähköratavauriot, ym härdellit Parkanonradalla enää tuottaisi nykyisen kaltaista liikennekaaosta.
Turku - Turku Satama radalla myöskin ei ole jatkuvakiskoa. Toki tää on vain lyhyt pätkä mutta kuitenkin ei siellä oo ongelmia mennä kaksikerroksilla IC ja yö vaunulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 576
|
« Vastaus #15 : Tänään kello 15:02:18 » |
|
Jos, jos ja jos... Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rata perusparannettaisiin jatkuvakiskoiseksi, ja hieman suuremmille nopeuksille, sekä sähköistettäisiin, eivät jatkuvat runsaslukuiset sähköratavauriot, ym härdellit Parkanonradalla enää tuottaisi nykyisen kaltaista liikennekaaosta.
Turku - Turku Satama radalla myöskin ei ole jatkuvakiskoa. Toki tää on vain lyhyt pätkä mutta kuitenkin ei siellä oo ongelmia mennä kaksikerroksilla IC ja yö vaunulla. Jos noin 3 000 metriä "historiallis-wanhanaikais-antiikkista" rataa EI OLE ongelma nykykalustolle, niin miksi sitten 3 500 metriä on ongelma...? Ongelma ei ole missään palakiskoissa, vaan johtajantaudeissa. "Saapasnahkatornisankkeria" debiiliyden vietyä näön...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 510
|
« Vastaus #16 : Tänään kello 15:27:59 » |
|
Turku - Turku Satama radalla myöskin ei ole jatkuvakiskoa. Toki tää on vain lyhyt pätkä mutta kuitenkin ei siellä oo ongelmia mennä kaksikerroksilla IC ja yö vaunulla.
Kyse on siitä, että pätkäkiskoraiteen kiskonjatkosten pitää olla lenkitettyjä (eli kiskosta toiseen kulkee erillisiä johtimia jotka on kiinnitetty kiskoon) jotta sähkönsyötön paluuvirta kulkee luotettavasti kiskoa pitkin. Kiskonjatkosten olemassaolo itsessään ei siis ole este vaan este on se jos kiskonjatkoksista puuttuvat lenkitykset. Turun sataman radalta lenkitykset löytyvät jo yksistään siitä syystä, että rata on sähköistetty. Kuva lenkitetystä kiskonjatkoksesta: https://vaunut.org/kuva/24471
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #17 : Tänään kello 16:15:46 » |
|
Aivan, tää pitäisi olla siis aika edullinen ratkaisu asentaa siihen Seinäjoki - Haapamäki - Orivesi radalle myöskin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 684
|
« Vastaus #18 : Tänään kello 18:51:33 » |
|
Kyllähän IC-junia on takavuosina jonkun kerran kierrätetty Haapamäen kautta, kun Parkanon rata on ollut poikki: https://vaunut.org/kuva/8872. Sitäkin on nähty ainakin 2000-luvun alkuvuosina, että Pori Jazz-festivaalin aikaan Porin radan normaaleissa 3-4-vaunuisissa junissa oli 2-3 kpl Eil-vaunuja lisäkapasiteettina ja näillä samoilla rungoilla ajettiin myös Tampere-Haapamäki/Seinäjoki-junia Dv12-vetoisina ja ilman aggregaattivaunua. Eli ainakaan Eil-vaunulle ei todistetusti tapahtunut (kesäoloissa) mitään kamalaa, vaikka se joutui olemaan liikenteessä nelisen tuntia ilman ulkopuolista sähkönsyöttömahdollisuutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|