Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yksi kuollut tasoristeys­onnettomuudessa Loimaalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« : Elokuu 05, 2025, 22:35:58 »

Loimaa  05.08.2025 16:41:22 raideliikenneonnettomuus: keskisuuri   

Pakettiauto ja juna törmäsivät Piltolan tasoristeyksessä Karhulankyläntiellä. Pakettiauton kuljettaja menehtyi. Poliisi tutkii onnettomuuden syitä. Tällä hetkellä tapahtumaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Yksi kuollut tasoristeys­onnettomuudessa Loimaalla
Junan kyydissä ollut Mimosa tunsi voimakkaan tömäyksen. Matkustajat joutuivat odottamaan junan sisällä yli tunnin.

Loimaalla on sattunut pakettiauton ja junan tasoristeysonnettomuus, tiedottaa Varsinais-Suomen pelastuslaitos. Onnettomuudessa on kuollut yksi ihminen. Asia vahvistetaan Lounais-Suomen poliisin tilannekeskuksesta.

Menehtynyt oli pakettiauton kuljettaja. Autossa ei ollut tapahtumahetkellä muita, eikä junan matkustajia loukkaantunut onnettomuudessa, poliisi tiedottaa.

Poliisi tutkii onnettomuuden syitä. Tällä hetkellä tapahtumia tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

IS:n paikalta tavoittaman kuvaajan Simo Päivärinnan mukaan onnettomuus on tapahtunut Loimaan Karhulankyläntiellä sijaitsevassa tasoristeyksessä.

– Aika pahalta näyttää. Ojassa näkyy tumma ja littana kasa.

Pelastuslaitos sai hälytyksen Karhulankyläntielle kello 16.41.

Liikenne tiellä on katkaistu, ja paikalla on pelastuslaitoksen yksiköitä ja kolme ambulanssia. Kulku onnettomuuspaikalle on estetty. Toinen risteyksen puomeista on alhaalla, toista ei näy, Päivärinta kertoo.

Osa pelastajista on onnettomuuspaikalla, ja osa on suunnannut paikalle saapumisensa jälkeen kohti junaa, joka on pysähtynyt kauemmas tasoristeyksestä.

Loimaalla junassa matkustanut Mimosa Virtanen kertoo, että törmäys tuntui junassa selvästi.

– Luulin, että junaan iski salama. Juna pysähtyi kokonaan ja kaikki miettivät, mitä oikein tapahtui. Konduktööri lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut.

Matkustajille kerrottiin, että kyseessä oli onnettomuus. Juna seisoi paikoillaan yli tunnin verran, kunnes matkustajat jatkoivat matkaansa bussilla.

– Matkustajille ei kerrottu mitään lisätietoja onnettomuudesta. Aluksi bussia piti odottaa junassa, mutta myöhemmin kauempana näkyi hälytysajoneuvoja, Virtanen sanoo.

VR tiedottaa, että juna IC931 Turun satamasta Tampereelle korvataan linja-autolla tasoristeysonnettomuuden vuoksi. Linja-autot lähtevät Turun satamasta raiteen kaksi vierestä junan lähtöaikaan 19.50 ja Logomon sillan vierestä korvaavan liikenteen pysähdyspaikalta.

Linja-autot ajavat Loimaalle, josta matka jatkuu junalla Tampereelle.

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000011409393.html
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 434


« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2025, 23:07:15 »

Surkeita tapauksia kerrassaan... Uutiskuvissa tuo tasoristeys näytti olevan varustettuna varotuslaitoksin, eli puolipuomein, sekä valo-ääni varotuslaittein. Oliko puolipuomilaitos toiminnassa onnettomuuden sattuessa?
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #2 : Elokuu 05, 2025, 23:12:55 »

Surkeita tapauksia kerrassaan... Uutiskuvissa tuo tasoristeys näytti olevan varustettuna varotuslaitoksin, eli puolipuomein, sekä valo-ääni varotuslaittein. Oliko puolipuomilaitos toiminnassa onnettomuuden sattuessa?
Joissakin kuvissa näkyy kyltti "puomit eivät ole käytössä".
tallennettu

John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 9139


« Vastaus #3 : Elokuu 06, 2025, 00:22:50 »

Jollain tavalla tuntuu että ei ole aikaa odottaa vaarallisten tasoylikäytävien poistumista vaan on alettava toimimaan heti turvallisuuden lisäämiseksi!Olen vakaassa uskossa että ensi hätiin voitaisiin asentaa varoituslaitos mallia "Light" eli halpa ja toimiva vaikka sitten Kiinasta,eikä sellainen ylihintainen kaikki byrokratian nykynormit täyttävä!Tämä ei tietenkään ole ainoa mitä voidaan tehdä jos tahtoa riittää!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2025, 01:00:15 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1124


« Vastaus #4 : Elokuu 06, 2025, 00:55:45 »

Surkeita tapauksia kerrassaan... Uutiskuvissa tuo tasoristeys näytti olevan varustettuna varotuslaitoksin, eli puolipuomein, sekä valo-ääni varotuslaittein. Oliko puolipuomilaitos toiminnassa onnettomuuden sattuessa?
Joissakin kuvissa näkyy kyltti "puomit eivät ole käytössä".

Niin näyttäisi näkyvän!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 9139


« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2025, 01:02:30 »

Yksi vakava havaitsemani nykytrendi näyttää olevan ihmisten turvallisuusajattelun hiipuminen sekä maltin väheneminen ,kiire  ja lisääntynyt riskien otto! Maalla,merellä ja ilmassa!Nyt mentiin neurotieteiden alueelle ja syitä tähän huolestuttavaan kehitykseen kannattanee etsiä syyttämättä ketään.Kiire minne?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 9139


« Vastaus #6 : Elokuu 06, 2025, 01:10:31 »

Jostain syystä Briteissä lukee tasoristeyksissä"Stop,Look and Listen"!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 9139


« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2025, 01:58:37 »

Mielenkiintoista on myös että meillä on myös julkisesti rahoitettuja liikennepsykologian asiantuntijoita jotkan toimivat lähinnä osastolla"
Mykkä". Saksassa nämä ovat olleet julkisesti medioissa ja autolehdissä ainakin aktiivisesti 70 luvulta saakka!Suomi lienee tässäkin kehitysmaa!Ensimäiset alan artikkelit julkaistiin Saksassa jo 1915!
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 226


« Vastaus #8 : Elokuu 06, 2025, 07:46:25 »

Joissakin kuvissa näkyy kyltti "puomit eivät ole käytössä".

Lienee nuo läpyskät tulleen tapahtuman jälkeen. Suurimmassa osassa kuvia niitä ei näy kummallakaan puolen rataa. Eiköhän tuo ole karauttanut puomin läpi junan eteen kun itse jutussa: "Toinen risteyksen puomeista on alhaalla, toista ei näy, Päivärinta kertoo."
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1834


« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2025, 10:00:11 »

Ainakin jonkin uutisen mukaan Loimaan turmapaku olisi törmännyt junan kylkeen. Kuvissa auto näkyy vaurioituneen keulasta kun taas etuovista taaksepäin auto näyttää sangen ehjältä.

"Ei käytössä" kyltit on varmasti GRK:n ukot viritelleet vasta onnettomuuden jälkeen kun jo valmistelivat radan uudelleen avaamista.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #10 : Elokuu 06, 2025, 13:06:20 »

Junat pitäs viheltää Suomessa enemmän sitten ihmiset ottaa enemmän huomia että juna tulee. Niin kun esim. Virossa: https://www.youtube.com/watch?v=1eyo51lRkgc
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #11 : Elokuu 06, 2025, 14:19:52 »

Nykyään junan vihellys on melkoinen harvinaisuus. Ennen oli oikein vihellysmerkkejäkin ennen risteyksiä. Nykyisillä nopeuksilla tosin vihellys  pitäisi tehdä niin aikaisin että se menettäisi paljon merkitystään. Vihellykset sinänsä tuskin kovin paljon ympäristöä nykyisessä melusaasteessa häiritsisivät. Lähiasukkaat tottuisivat siihen aika pian. Olen asunut lähes koko elämäni ihan radan lähellä. Tosin aikoinaan liikenne oli harvempaa ja junat hitaampia. Ja kyllähän valtaosa viime aikoina sattuneista tapauksista on vähän harvemman liikenteen alueilla. "Eihän sieltä eilenkään junaa tullut..".
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 9139


« Vastaus #12 : Elokuu 06, 2025, 15:20:33 »

No niin korkea aika puhua äänimerkeistä!Oppia voisi USAsta!Se täytyy töräyttää ennenkuin on jo myöhäistä!Asiasta lienee ollut virallistakin  puhetta jo Raaseporin tapauksessa!Yksi turvallisuutta parantava on myös junien nokassa"Mars valot"joita käytetään USAssa.Asiat kuuluu osastolle" ennaltaehkäisy"!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2025, 15:43:16 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 434


« Vastaus #13 : Elokuu 06, 2025, 17:12:36 »

Surkeita tapauksia kerrassaan... Uutiskuvissa tuo tasoristeys näytti olevan varustettuna varotuslaitoksin, eli puolipuomein, sekä valo-ääni varotuslaittein. Oliko puolipuomilaitos toiminnassa onnettomuuden sattuessa?
Joissakin kuvissa näkyy kyltti "puomit eivät ole käytössä".

Jahas. Se voisi hyvinkin selvittää autoilijan läpiajon tarkistamatta junan tuloa. Tässä kohtaa en malta olla mainitsematta erästä tapausta "puomit eivät ole käytössä". Istuin erään naisautoilijan kyydissä vuosikymmen sitten, ja hän totesi lähestyessämme tasoristeystä, jossa em lisäkyltti oli, "ettei junarata ole enää käytössä - tossahan se lukee". Vaaleahiuksinen, - kyllä hän oli! No kyllä vaan "junarata oli edelleen käytössä", ja oikein 25 kilovoltin sähköillä. Sillä kertaa kävi tuuri.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1834


« Vastaus #14 : Elokuu 06, 2025, 22:04:51 »

No niin korkea aika puhua äänimerkeistä!Oppia voisi USAsta!Se täytyy töräyttää ennenkuin on jo myöhäistä!Asiasta lienee ollut virallistakin  puhetta jo Raaseporin tapauksessa!Yksi turvallisuutta parantava on myös junien nokassa"Mars valot"joita käytetään USAssa.Asiat kuuluu osastolle" ennaltaehkäisy"!

Turun tasoristeysonnettomuudessa ei peräyttävässä junassa ollut minkäänlaisia tuikkuja eikä vislauskaan olisi kuulunut.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1124


« Vastaus #15 : Elokuu 06, 2025, 23:29:43 »

No niin korkea aika puhua äänimerkeistä!Oppia voisi USAsta!Se täytyy töräyttää ennenkuin on jo myöhäistä!Asiasta lienee ollut virallistakin  puhetta jo Raaseporin tapauksessa!Yksi turvallisuutta parantava on myös junien nokassa"Mars valot"joita käytetään USAssa.Asiat kuuluu osastolle" ennaltaehkäisy"!

Turun tasoristeysonnettomuudessa ei peräyttävässä junassa ollut minkäänlaisia tuikkuja eikä vislauskaan olisi kuulunut.

Silloin kun juna peruuttaa ratapihalta linjalle jossa on tasoristeys, niin puomit ja varoitusvalot eivät aina toimi. Appiukko kertoi tapauksesta Loviisassa aikoinaan jossa keskustan tasoristeyksessä yksi hänen tuttavansa jäi  autonsa kanssa asemalta peruuttavan junan yliajamaksi. Juna tuli hitaasti ja varkain ikäänkuin, puomit ja varoitusvalot eivät toimineet,  mutta appiukon tuttava tuomittiin syylliseksi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 565


« Vastaus #16 : Elokuu 08, 2025, 16:01:28 »

No niin korkea aika puhua äänimerkeistä!Oppia voisi USAsta!Se täytyy töräyttää ennenkuin on jo myöhäistä!Asiasta lienee ollut virallistakin  puhetta jo Raaseporin tapauksessa!Yksi turvallisuutta parantava on myös junien nokassa"Mars valot"joita käytetään USAssa.Asiat kuuluu osastolle" ennaltaehkäisy"!

Turun tasoristeysonnettomuudessa ei peräyttävässä junassa ollut minkäänlaisia tuikkuja eikä vislauskaan olisi kuulunut.

Silloin kun juna peruuttaa ratapihalta linjalle jossa on tasoristeys, niin puomit ja varoitusvalot eivät aina toimi. Appiukko kertoi tapauksesta Loviisassa aikoinaan jossa keskustan tasoristeyksessä yksi hänen tuttavansa jäi  autonsa kanssa asemalta peruuttavan junan yliajamaksi. Juna tuli hitaasti ja varkain ikäänkuin, puomit ja varoitusvalot eivät toimineet,  mutta appiukon tuttava tuomittiin syylliseksi.

Kuinkas muutenkaan. Tieliikennelaki on tässä hyvin yksiselitteinen: junalle on annettava esteetön kulku.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #17 : Elokuu 08, 2025, 16:28:05 »

No niin korkea aika puhua äänimerkeistä!Oppia voisi USAsta!Se täytyy töräyttää ennenkuin on jo myöhäistä!Asiasta lienee ollut virallistakin  puhetta jo Raaseporin tapauksessa!Yksi turvallisuutta parantava on myös junien nokassa"Mars valot"joita käytetään USAssa.Asiat kuuluu osastolle" ennaltaehkäisy"!

Turun tasoristeysonnettomuudessa ei peräyttävässä junassa ollut minkäänlaisia tuikkuja eikä vislauskaan olisi kuulunut.

Silloin kun juna peruuttaa ratapihalta linjalle jossa on tasoristeys, niin puomit ja varoitusvalot eivät aina toimi. Appiukko kertoi tapauksesta Loviisassa aikoinaan jossa keskustan tasoristeyksessä yksi hänen tuttavansa jäi  autonsa kanssa asemalta peruuttavan junan yliajamaksi. Juna tuli hitaasti ja varkain ikäänkuin, puomit ja varoitusvalot eivät toimineet,  mutta appiukon tuttava tuomittiin syylliseksi.

Kuinkas muutenkaan. Tieliikennelaki on tässä hyvin yksiselitteinen: junalle on annettava esteetön kulku.

Juuri näinhän apulaisvaltakunnansyyttäjäkin kertoi Korkeimmalle oikeudelle valituksessaan Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta, mutta Korkein oikeus ei halunnut pitkällä tikullakaan ottaa asiaa tutkittavakseen ja antaa asiasta ennakkopäätöstä.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 9139


« Vastaus #18 : Eilen kello 21:54:37 »

Nykyään junan vihellys on melkoinen harvinaisuus. Ennen oli oikein vihellysmerkkejäkin ennen risteyksiä. Nykyisillä nopeuksilla tosin vihellys  pitäisi tehdä niin aikaisin että se menettäisi paljon merkitystään. Vihellykset sinänsä tuskin kovin paljon ympäristöä nykyisessä melusaasteessa häiritsisivät. Lähiasukkaat tottuisivat siihen aika pian. Olen asunut lähes koko elämäni ihan radan lähellä. Tosin aikoinaan liikenne oli harvempaa ja junat hitaampia. Ja kyllähän valtaosa viime aikoina sattuneista tapauksista on vähän harvemman liikenteen alueilla. "Eihän sieltä eilenkään junaa tullut..".

Yle Vr ei näe viime päivien onnettomuuksien jälkeen tarvetta tarkentaa turvallisuusohjettaan.Luin ne niissä vaaratilanteessa ensin hätäjarrutus ja sen jälkeen se äänimerkki? Tässä on ristiriitaa kun äänimerkki on  nimenomaan ennaltaehkäisevä toimenpide joka estää autoilijan ajamasta junan eteen ja olemaan tietoinen junan liikkeestä ennen kuin mitään vaaratilannetta edes pääsee syntymään!Ainakin EU maa Saksassa tämä on ymmärretty,siellä on vihellpysmerkit joita orjallöisesti noudatetaan oli risteävää liikennettä tai ei!
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 226


« Vastaus #19 : Eilen kello 22:05:27 »

Saksassa tämä on ymmärretty,siellä on vihellpysmerkit joita orjallöisesti noudatetaan oli risteävää liikennettä tai ei!

Oli meilläkin, joskus, mutta kun siitä vihellyksestä kuuluu ääntä joka häiritsee...  Pyörittää silmiään

https://vaunut.org/kuva/50883
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 9139


« Vastaus #20 : Eilen kello 22:13:44 »

Itse asiassa meillä vihelltimen ääniteho on liian heikko moniin muihin maihin verrattuna!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yksi kuollut tasoristeys­onnettomuudessa Loimaalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina