Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturien ja moottorivaunujen hankinnoista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #25 : Elokuu 12, 2025, 11:36:03 »

Onko maailmalla muuten muita Novotsherkassin valmistamia Sr1:n sisarmalleja kuin Puolan ET42 -sarjan veturit https://en.wikipedia.org/wiki/PKP_class_ET42 ?
Tuo ET42 ei minusta ole oikeastaan Sr1:lle sukua kuin ulkonäön ja valmistuspaikan osalta - se perustuu VL10- ja VL11-tavarajunavetureihin (3000 V DC, nopeus tavarajunille riittävä 100 km/h).

Tämä korimalli joka noudattaa niukempaa kuormaulottumaa kuin Neuvostoliitossa, ja alustaratkaisu on kuitenkin ollut jonkinlainen vientimalli koska Neuvostoliittoon niitä ei toimitettu.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 459


« Vastaus #26 : Syyskuu 01, 2025, 17:28:38 »

Laskelmien mukaan länsitekniikalla höystetty Sr1 oli noin 20 prosenttia halvempi kuin muut vaihtoehdot — hinta tosin lienee ollut vahvasti Neuvostoliiton valtion subventoima, mutta suomalaisten kannalta sillä ei ole merkitystä. Monessa yhteydessä on todettu, että Sr1:n hankinta Neuvostoliitosta oli kaiken kaikkiaan Suomen kannalta suhteellisen hyvä diili.

Neuvostoliittolaisen veturin edullisuus on puhdas myytti. Tästä on keskusteltu täällä ennenkin, kuten kuvan https://vaunut.org/kuva/79654 yhteydessä.

Kysymyshän oli siitä, että kotimaisten tehtaiden sähköveturitarjouksessa vuodelta 1966 käytiin kauppaa 32 veturin ostamisesta. Sen sijaan Neuvostoliitto antoi 1969 tarjouksen 27 veturin toimittamisesta eikä kotimaisille tehtaille annettu mahdollisuutta tehdä uutta tarjousta pienemmän veturimäärän mukaan. Vaihtoehtona vertailussa oli siis 32 suomalaisen sähköveturin tai 27 neuvostoliittolaisen sähköveturin ostaminen ja tällä perusteella Neuvostoliitosta tehtävä kauppa katsottiin halvemmaksi.

Ennemminhän vertailu olisi pitänyt tehdä niin päin, että hankitaan 27 veturia Suomesta tai 32 Neuvostoliitosta, koska suomalainen veturi oli teknisesti edistyksellisempi. Lisäksi jo 1966 oli kaavailtu sähkövetureiden lopulliseksi hankintamääräksi 90 veturia eli vuoden 1969 vertailun tekijätkin varmuudella tiesivät, ettei 27 tule oikeasti olemaan hankittavien sähkövetureiden lopullinen määrä vaan niitä tulee sen jälkeen vielä paljon lisää.

Kyllä! 1960- luvun lopun, ja koko 1970-luvun kekkoslovakia oli niin outo valtio, kaikkine käänteineen, ettei vielä tänäkään päivänä ymmärretä täysin sitä, kuinka syvällä ja täysin rähmällään p**kassa tuolloin uitiin.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturien ja moottorivaunujen hankinnoista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina