[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Helmikuu 23, 2010, 18:07:14 » |
|
Helsingin Sanomat Ruotsin ratahallintokeskus on pyytänyt avuksi maan armeijaa junaraiteiden puhdistamisessa, kertovat ruotsalaislehdet. Sotilaita tarvitaan puhdistamaan junanraiteita lumesta ja vaihteita jäästä. Puolustusministeri Sten Tolgfors lupasi, että Puolustusvoimat tulevat apuun aikakin Nässjössä Etelä-Ruotsissa, Norrköpingissä Östergotlandin läänissä ja Örebron läänissä Hallsbergissa, jossa risteävät Tukholman–Oslon ja Örebron–Malmön radat. Armeija valmistautuu lähettämään paikoille yhteensä 300 sotilasta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Ruotsin rautateillä tarvitaan Puolustusvoimien apua. Maan infrastruktuuriministeri Åsa Torstensson kuvasi Ruotsin television haastattelussa, että asialla on suunnattoman kiire. Hänen mukaansa maan rautateillä ei ole koskaan sen historian aikana ollut yhtä pahaa tilannetta. Ruotsissa on edelleen yli 1 400 miestä ympäri maata puhdistamassa raiteita viikonlopun lumimyrskyjen jäljiltä, jotta junaliikenne saataisiin palautumaan taas normaaliksi. Lähde: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsin+armeija+puhdistamaan+junaraiteita/1135253175402Pitäisiköhän suomessa kokeilla samaa hommaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2010, 18:31:16 » |
|
Suomessa Puolustusvoimat ehti jo ilmoittaa, että heiltä ei varusmiesten muodossa VR apua heru, voi pyhä jysäys, nyt kyllä otetaan mitaan puolustusvoimien ylipääliköstä hänelle kun ei ole jäänyt mitään muutakaan tekemistä tässä "valtionhallinnollisessa organisaatiokaaviossa". Eli tässä on haastetta Tartsalle. Onhan siinä tietenkin huomioitava kaikki työturvallisuus ym. muut seikat. Asia hoituu sillä että laitetaan yksi VR:n (tai kuka näistä harjahommista vastaa) äijä ryhmänjohtajaksi (ylennetään vaikka kessuksi), ja 10 varusmiestä harjan, lapion, lumikolan ja petkeleen varteen, ja homma pyörimään 24/7. Telttoja vaan radanvarsi täyteen Steissin ja Käpylän välille. Näin meillä homma toimi 1977 Riksun viestissä, kun milloin missäkin käytiin öisin lumitöitä tekemässä. Kyllä homman pitäis hoitua niin, että ensinmäiset 100 äijää olisivat töissä jo ennen puoltayötä, turvaliivejä löytyy varmaan jostain takavarastosta.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 118
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2010, 18:34:36 » |
|
Tämän päivän kokemusten perusteella en voi kommentoida Tukholman junien aikataulussa pysymisestä/pysymättömyydestä, mutta metrot kulkee hienosti ja bussi tulee jos tulee, yleensä ei. Busseilla on yritetty korvata Tukholman raitiovaunuja rataremontin vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2010, 18:44:13 » |
|
Voi mahotonta, kastuu paraatihousut lahkeista. Pitääneekö mennä kuninkaanlinnan eteen dressmannin kautta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2010, 19:28:20 » |
|
Ainakin Ruotsin tv:n ja lehtien nettisivujen kertoman perusteella tilanne länsinaapurissamme on todella vakava: Tukholman Tunnelbana kulkee vain maan alla ja maanpäälliset osuudet on korvattu busseilla, Tukholman ja Göteborgin välinen junaliikenne oli eilisen päivän kokonaan seis ja maan tärkein järjestelyratapiha (Hallsberg) on suljettu. Aivan kuten Suomessakin, matkustajat valittavat huonoa tiedottamista ja poliitikot, pääministeriä myöten, ihmettelevät rataverkon häiriöherkkyyttä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2010, 19:42:19 » |
|
Ihan vain tiedoksi, että vaihteen puhdistus ei ole aivan sama asia kuin lumen harjaaminen kuistin rappusilta.
Siinä pitää ihan oikeasti tietää mitä on tekemässä.
Sen lisäksi radalla liikkuminen ja työskentely on erittäin vaarallista työtä ja työturvallisuuden tae ei ole se, että joku on kertomassa junan olevan tulossa. Pitää tietää mihin suuntaan väistää ja kuinka paljon. Vaihteiden asentoja pitää osata lukea ja pitää myös tietää miten liikutaan, aivan kuten metsässä liikkuessaankin ihminen oppii lukemaan maastoa.
Mm. näiden syiden vuoksi millään puolen päivän pikakoulutuksella ei kenestäkään saada soveltuvaa työmiestä vaihteiden puhdistukseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2010, 20:13:21 » |
|
Sen lisäksi radalla liikkuminen ja työskentely on erittäin vaarallista työtä ja työturvallisuuden tae ei ole se, että joku on kertomassa junan olevan tulossa. Pitää tietää mihin suuntaan väistää ja kuinka paljon. Eikö junaliikenteen voi laittaa tyyliin 15 minuutiksi täysin seis ja harjaprikaati töihin. Sitten taukoa sen verran, että junat kulkevat jne. Taloussanomissa asiapitoinen kirjoitus (tyylistä en sano mitään) joka ainakin sisällöltään on täyttä asiaa. Ei kai ne junat Ilmalasta Helsinkiin aivan sattumanvaraisesti kulje? Kyllähän joku jossakin tietää, mitä raidetta milloinkin pyritään käyttämään ja puhdistamaan? Kyllähän se tieto varusmiehet tavoittaa, kuten myös junaa odottavat matkustajat, kunhan vain niin halutaan. http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2010/02/23/junafarssin-vakava-paljastus/20102768/145Nähtävästi ei haluta, josta osoituksena matkustajien törkeä aliarviointi tuntikausia 10 minuuttia eteenpäin siirtyvien lähtöaikojen kanssam, vaikka vallan hyvin tietävät, etti "pieksämäen junaa" edes yritetä saada liikkeelle, kun parhaillaan ponnistellaan "oulun junan" kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2010, 20:23:03 » |
|
Mikko puhuu asiaa. Kyllä sen vaihteen harjauksen oppii kuka vain mutta nyt harmit alkavat olla pintaa syvemmällä. Jos vaihteet on vailla lämmitystä niin lumen poisto olisi simppeli homma, mutta suurimmassa osassa jokapäiväisessä käytössä olevista vaihteista on varustettu lämmityksellä. Kyllä ne toimivat ja lumi sulaa. Kuitenkin lämmitys pitää sulana vain vaihteen kielet. Kielien lämmityksestä tulevat sulamisvedet jäätyvät ja aiheuttavat kieliä liikuttavien vetotankojen jumittumisen. Tämän jään poistoon ei enää riitä harja ja lapio eikä harjakonekaan, vaan tarvitaan jäätuuraa ja rautakankea. Puhdistus on tehtävä käsityönä, sopivaa konetta ei ole. Eikä ole enää kovin paljoa hommaan rutinoitunutta henkilöstöä. Nykyisinhän suurin osa vaihteista ja raiteista kuuluu ratahallintokeskukselle ja tämän instanssin kuuluu pitää raiteet liikennöitävässä kunnossa. Lumitöistä käydään tarjouskilpailu siltä pohjalta että lumityöt tehdään harjakoneilla. Nyt tarvittaisiin ihmistyövoimaa jonka saatavuus on rajallista. Työ tapahtuu Aukean Tilan Ulottuman sisällä ja siellä työskentely vaatii määrättyjen koulutusten käynnin. Toinen koulutusta vaativa tekijä on työskentely ajolangan alla. Siten varusmiesten käyttö vaihteiden puhdistukseen on utopiaa. Jos tällaisiin talviin halutaan varautua niin vaihteiden sulamisvesien poistosta pitäisi huolehtia viemäröinnillä ja niiden sulana pysymisellä. Lisäksi vaihteiden kääntölaitteetkin tarvitsisi lämmitystä. Uusia pakkasennätyksiä on tullut. ei pakkasen määrässä vaan pakkaspäivien määrässä. Lisänä lähes jokapäiväiset tuiskut niin pöllyävää lunta riittää. Ensi viikonlopuksi Pouta-Pekka ennustaa vesisadetta jolloin lumen pöllyäminen loppuisi.Sitä varmaan rautateille odotetaan hartaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2010, 20:32:05 » |
|
Sen lisäksi radalla liikkuminen ja työskentely on erittäin vaarallista työtä ja työturvallisuuden tae ei ole se, että joku on kertomassa junan olevan tulossa. Pitää tietää mihin suuntaan väistää ja kuinka paljon. Eikö junaliikenteen voi laittaa tyyliin 15 minuutiksi täysin seis ja harjaprikaati töihin. Sitten taukoa sen verran, että junat kulkevat jne. Taloussanomissa asiapitoinen kirjoitus (tyylistä en sano mitään) joka ainakin sisällöltään on täyttä asiaa. Ei kai ne junat Ilmalasta Helsinkiin aivan sattumanvaraisesti kulje? Kyllähän joku jossakin tietää, mitä raidetta milloinkin pyritään käyttämään ja puhdistamaan? Kyllähän se tieto varusmiehet tavoittaa, kuten myös junaa odottavat matkustajat, kunhan vain niin halutaan. http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2010/02/23/junafarssin-vakava-paljastus/20102768/145Nähtävästi ei haluta, josta osoituksena matkustajien törkeä aliarviointi tuntikausia 10 minuuttia eteenpäin siirtyvien lähtöaikojen kanssam, vaikka vallan hyvin tietävät, etti "pieksämäen junaa" edes yritetä saada liikkeelle, kun parhaillaan ponnistellaan "oulun junan" kanssa. Kuten kirjoitin, vaihteiden puhdistus ei ole sama kuin kuistin rappusten lakaisu. Tietysti junaliikenteen voi laittaa seis vaikka tunniksi. Ongelma vain on, että yhden vaihteen puhdistus käyttökuntoon kestää helposti tuon vartin, se voi kestää myös lähemmäs tunnin. Siis parilta kolmelta mieheltä. Ja näissä keleissä tuo operaatio voidaan joutua toistamaan tunnin kahden välein. Ja kutakin junalle muodostettua kulkutietä kohden pitää esimerkiksi Helsingin ratapihalla tilanteesta riippuen olla muutamasta vaihteesta kymmeniin käyttökunnossa. Mitä tulee tuohon Taloussanomien kirjoitukseen, kirjoittaja ei selvästikään tiedä asiasta yhtään mitään. Totta kai VR:llä tiedetään missä mikäkin juna on, mutta sitä ei tiedä kukaan milloin se saadaan liikkeelle ja miten pitkään liikettä jatkuu. Kyseinen artikkeli on mielestäni niin naurettava, ettei naurata yhtään, surettaa lähinnä koska moni lukija tuostakin uskoo juuri sen, että asia olisi noin yksinkertaisesti korjattavissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2010, 20:32:51 » |
|
Taloussanomissa asiapitoinen kirjoitus (tyylistä en sano mitään) joka ainakin sisällöltään on täyttä asiaa. Ei kai ne junat Ilmalasta Helsinkiin aivan sattumanvaraisesti kulje? Kyllähän joku jossakin tietää, mitä raidetta milloinkin pyritään käyttämään ja puhdistamaan? Kyllähän se tieto varusmiehet tavoittaa, kuten myös junaa odottavat matkustajat, kunhan vain niin halutaan.
VR:llä poikkeustilanteita varten tarkat ohjeet siitä mitkä vaihdekujat pitää yrittää pitää auki jotta edes osa liikenteestä saadaan kulkemaan. Mutta nythän on kaikenkukkuraksi ollut erinäisiä vaihdevikoja jotka ovat sitten halvaannuttaneet tuonkin. Eilen ja tänään on alettu kääntämään enemmän runkoja suoraan Helsingin asemalla eikä Ilmalan kautta. Esim eilen IC55 oli vain 7 vaunuinen ja tänään pelkästään 6 IC2 vaunua. Toivottavasti WC:t eivät täyty kesken Oulun matkan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 23, 2010, 20:45:57 » |
|
Ketjun otsikkoon palatakseni, voisiko joku asiantuntija sitten kertoa, kuinka Ruotsissa onnistuu raiteiden puhdistaminen varusveijareiden avulla, mutta Suomessa se on äärimmäisen vaativaa ja vaarallista puuhaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 23, 2010, 20:59:24 » |
|
Ketjun otsikkoon palatakseni, voisiko joku asiantuntija sitten kertoa, kuinka Ruotsissa onnistuu raiteiden puhdistaminen varusveijareiden avulla, mutta Suomessa se on äärimmäisen vaativaa ja vaarallista puuhaa?
Ruotsissa on varmaankin viranomainen päättänyt, että kyseinen rata-alue ei vaadi turvallisuuskoulutusta. Jos siellä ei kulje juniakaan, niin kaipa se on helpompi päätös kuin liikenteen seassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 23, 2010, 21:05:37 » |
|
Ihan vain tiedoksi, että vaihteen puhdistus ei ole aivan sama asia kuin lumen harjaaminen kuistin rappusilta.
Siinä pitää ihan oikeasti tietää mitä on tekemässä.
Sen lisäksi radalla liikkuminen ja työskentely on erittäin vaarallista työtä ja työturvallisuuden tae ei ole se, että joku on kertomassa junan olevan tulossa. Pitää tietää mihin suuntaan väistää ja kuinka paljon. Vaihteiden asentoja pitää osata lukea ja pitää myös tietää miten liikutaan, aivan kuten metsässä liikkuessaankin ihminen oppii lukemaan maastoa.
Mm. näiden syiden vuoksi millään puolen päivän pikakoulutuksella ei kenestäkään saada soveltuvaa työmiestä vaihteiden puhdistukseen.
Toinen vaihtoehto on että alan harrastajat laitetaan harjan varteen, heistä kun osalla on jo vuosikymmenien kokemus junien väistelystä ja nuorimmaisetkin ovat tätä taitolajia jo muutamia vuosia harjoitelleet. Tulevaisuudessa vastaavaan tilanteeseen voisi valmistautua esim. Polartherm Oy lämpöpuhaltimilla, mm. USA ilmavoimat käyttävät niitä ääriolosuhteissa kaikkialla maailmassa. Esim. malli Polar NGH (USA malli, 4000 kpl käytössä ympäri maailmaa), http://www.polartherm.fi/fi/tuotteet/erikoislammittimet/lentokonelammittimet näitä voi ketterästi vedellä tehokkaalla mönkijällä ympäri ratapihoja, eikä lopu teho kesken(115 KW). Jos tällä sulaa Hornet Alaskassa, niin ei sille tee kipeetäkään 50 vaihteen sulatus Pasilassa. Tällä teholla vaihde kyllä sulaa ja kuivaa samalla kertaa ja nopeasti. Tähän hommaan riittävät varmaan sitten VR:n omatkin miehet.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 23, 2010, 21:24:18 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2010, 21:38:09 kirjoittanut Ismo Kirves »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 23, 2010, 22:06:50 » |
|
Junaradalla työskentelystä voidaan tehdä turvallista niinkin, että määritellään junille hyvin matala huippunopeus, esimerkiksi 10 km/h ja silloin kun raiteella tai kahdella viereisellä naapuriraiteella näkyy ihmisiä, on suurin sallittu nopeus 5 km/h. Siitä ehtii ihan siedettävän nopeasti jarruttamaan, jos jotain yllättävää sattuu ja jonkun viiden kilometrin matkan ehtii puolessa tunnissa. Ja vaihteitahan ei joka metrillä ole, eli ei ole joka metrillä vaihteenpuhdistajiakaan.
Lapinjärveltä löytyisi myös jatkuvasti 100 kpl sivareita (noin 10% vuosittaisesta sivarimäärästä), joille ei järjettömästi kirjoitetun siviilipalveluslain takia ole keksitty mitään töitä. Mitähän laitonta siinä olisi, että heidät pistettäisiin luutimaan lunta? Jos itse olisin sivariaikoinani jäänyt legioonalaiseksi sen sijaan, että sain tapeltua kaupungin muuttamaan sisäisiä sääntöjään ja ottamaan minut palvelukseen, olisin mielelläni käynyt vaihteita harjailemassa. Ja jos tuollainen sivarikeskukselle olisi ok, trafilta kyllä hertiäisi tarvittava erityislupa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2577
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 24, 2010, 01:02:14 » |
|
..... Mm. näiden syiden vuoksi millään puolen päivän pikakoulutuksella ei kenestäkään saada soveltuvaa työmiestä vaihteiden puhdistukseen.
Rautatieliikenne on jaettu vaikka kuinka moneen lokeroon, jotka kukin hoitavat vain omaa aluettaan. Kukaan ei hoida, eikä kenelläkään ole vastuuta, jotta kokonaisuus toimisi. Ei Suomi ole siinä yksin vaan yksi monista. Talveen varautuminen ei ole kuulunut kenellekkään ja se näkyy. Työttömiä koulutetaan vaikka mihinkä hassuun juttuun, vaan onko kukaan rautatieliikenteen piiristä ehdottanut muutaman viikon ratapihatyöskentelyn kurssia? Olisi kurssilaisilla edes teoreettinen mahdollisuus saada töitä talvella muutamaksi kuukaudeksi. Jos on ehdottanut ja joku instanssi on tyrmännyt, niin kuka? Entäs lumiaurat? Ennen niitä puksutteli ratapihoilla ja Hangonradallakin aina lumipyryn jälkeen. Missäs ne on? Saisiko tavaravaunuista halvalla lumiauroja laittamalla aura päähän ja käytöstä poistettua sepeliä tai betonipöllejä painoksi? Ei kaiken tarvitse olla maailman hienointa tekniikkaa. Ei näistäkään ajatuksista tälle talvelle ole iloa, mutta voisi joku joka nauttii palkkaa tämmöisten suunnittelusta alkaa edes näistä. Tyhjä on saatu jo pyytämättäkin. Hankkikaa myös riittävästi henkilökuntaa, myös tiedotuspuolelle. PS. Jokohan kannattaisi myöntää, että toimiva rautatieliikenne on tärkeämpää kuin osinko valtiolle??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 172
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 24, 2010, 07:55:20 » |
|
Arvatkaas mitä tapahtuu kun tuollaisen suihkumoottorin vie keskelle herkkähipiäistä Helsinkiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 24, 2010, 08:08:39 » |
|
Eikö tässä tilanteessa olisi yksinkertaisempaa lähettää pääradan kaukojunat suoraan Ilmalasta, kuin kierrättää ne keskustan kautta? Rautatieaseman ja varikon välissä liikennöisi heilurijuna, joka syöttäisi jatkuvasti matkustajia lähteville junille. Samoin saapuva liikenne päättyisi Ilmalaan, josta vaihtoyhteys Pasilaan ja keskustaan. Heilurijuna käyttäisi koko päivän samaa raidetta, jolloin vaihteiden huoltotarve vähenisi.
Ylimääräinen junanvaihto varikolla olisi pienempi paha, kuin junan odottelu tyhjällä asemalaiturilla.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 24, 2010, 09:09:04 » |
|
Eikö tässä tilanteessa olisi yksinkertaisempaa lähettää pääradan kaukojunat suoraan Ilmalasta, kuin kierrättää ne keskustan kautta? Rautatieaseman ja varikon välissä liikennöisi heilurijuna, joka syöttäisi jatkuvasti matkustajia lähteville junille. Samoin saapuva liikenne päättyisi Ilmalaan, josta vaihtoyhteys Pasilaan ja keskustaan. Heilurijuna käyttäisi koko päivän samaa raidetta, jolloin vaihteiden huoltotarve vähenisi.
Ylimääräinen junanvaihto varikolla olisi pienempi paha, kuin junan odottelu tyhjällä asemalaiturilla.
Lisää vaihtamista maakunnista tuleville? No thanks!! Jos tuntuu siltä, että kaukojunan vauhti ei riitä, voi aina vaihtaa junaa Tikkurilassa tai Pasilassa. Sitäpaitsi IC2:n penkissäkin on mukavampi odotella kuin Ilmalan arolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 24, 2010, 12:45:06 » |
|
Sehän on selvä, että radalle ja varsinkaan vaihteisiin ei voida noin vain mennä. Mutta tässä olisi idea Puolustusvoimille vapaasti käytettäväksi tulevaisuutta ajatellen: koulutetaan joka talvi sopivaksi katsottavissa yksiköissä sopivaksi katsottava määrä varusmiehiä "raideliikenteen kriisijoukoiksi", joilla olisi riittävä tekninen ja turvallisuusosaaminen tulla avuksi tarvittaessa, jos sääolosuhteet käyvät viime aikojen tapaan ylivoimaisiksi.
Onhan armeijassa nytkin pioneereja, jotka koulutetaan mm. rakentamaan siltoja. Ja monia muita erikoisaloja, jotka edellyttävät kuukausien koulutusta. Tällaiset erikoisjoukot voitaisiin tarvittaessa lähettää myös naapurimaihin raideliikenteen turvaamistehtäviin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matias Kauramäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 24, 2010, 20:25:54 » |
|
Vuosi sitten kotiuduin armeijasta. Hajotti jo tarpeeksi viettää viikonloput kasarmilla kiinni valmiudessa. Ainakin itse odotin, että jos meidät kutsuttaisiin virka-apuun, niin johonkin muuhun kuin palkattoman työn tekoon. (Tai no ehkä jos pääsisi näkemään junia paikoista joista ei yleensä pääse katsomaan.. ) Sitä paitsi nyt kun rautatietkin on onnistuttu kilpailuttamaan on tulevaisuudess rautatieyhtiöiden helppo jättää palkkaamaatta asianmukaista määrää henkilökuntaa jos varusmiehet tulee tarvittaessa apuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 24, 2010, 22:53:23 » |
|
Vuosi sitten kotiuduin armeijasta. Hajotti jo tarpeeksi viettää viikonloput kasarmilla kiinni valmiudessa. Ainakin itse odotin, että jos meidät kutsuttaisiin virka-apuun, niin johonkin muuhun kuin palkattoman työn tekoon. Sotilashan menee minne käsketään, ei siinä toivomuksia kysellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matias Kauramäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 25, 2010, 14:15:55 » |
|
Niinhän sitä tuli mentyy. Onneks voin nykyään siviilissä esittää mielipiteitä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 25, 2010, 14:31:02 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|