Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: ”Kuljettaja veti hätäjarrusta, mutta liian myöhään”  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 312


« : Eilen kello 11:04:24 »

Minkä tahon mukaan? Iltalehden?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/615d3cb9-1b16-47cc-bf94-5bdd98e9ebcf

tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #1 : Eilen kello 19:03:23 »

Tuossa tilanteessa on yleensä aina kaksi sanaa toisiaan vastaan. Veturinkuljettajan kertomus tapahtuneesta ja sitten ehdottoman väistämisvelvoitteen omaavan ajoneuvon kertomus tilanteesta. Sumut tai edes aamuhämärät eivät ole mitenkään pätevä-, eli lieventävä peruste. Jäteautonkuljettaja laiminlöi täysin ja yksipuolisesti, varmistuksen turvalliselle tasoylikäytävän ylitykselle.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #2 : Eilen kello 19:49:07 »

Onhan junilla epävirallinen "päälle-ajo-oikeus" kun ei hetkessä pysähtyä voi, mutta ei tuo nykyinen vihreä villityskään  ainakaan havaittavuutta paranna.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1857


« Vastaus #3 : Eilen kello 21:11:33 »

Tuossa tilanteessa on yleensä aina kaksi sanaa toisiaan vastaan. Veturinkuljettajan kertomus tapahtuneesta ja sitten ehdottoman väistämisvelvoitteen omaavan ajoneuvon kertomus tilanteesta. Sumut tai edes aamuhämärät eivät ole mitenkään pätevä-, eli lieventävä peruste. Jäteautonkuljettaja laiminlöi täysin ja yksipuolisesti, varmistuksen turvalliselle tasoylikäytävän ylitykselle.

Ymmärtääkseni Raaseporin uudenmallisen proto-sisuneli A2045:n allejäännin käräjöinti muutti tätä tulkintaa melkoise radikaalisti. Jos olosuhteet ja auton rakenne estää näkemisen niin syyllinen on joku muu kuin autonkuljettaja.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #4 : Eilen kello 21:50:06 »

Raasepori oli surullinen luku oikeuskäytännössä. Olisi ollut vielä ymmärrettävää, että kuljettaja olisi todettu syylliseksi, mutta jätetty rankaisematta. (kaiken asiaan tuossa tapauksessa liittyvän vuoksi) Syyttömäksi julistaminen antoi väärän signaalin eli voi ajaa, vaikka ei näe. Näissä tapauksissa ei ole kysymys pelkästään kuljettajan omasta hengestä.

Tuossa IL:n jutun yhdessä kuvassa näkyy, että jäteauton tulosuunnassa on aivan väärässä paikassa oleva Y-risteys. Minkälaisessa kulmassa jäteauto on ollut, kun kuljettaja on tähystänyt molempiin suuntiin?
Kuvista päätellen kasvillisuus ei ole ainakaan selkeästi estänyt näkyvyyttä. Junan tulosuunnassa on kaarre ja sen jälkeen (Google Mapsista katsottuna) suoraa rataa useita satoja metrejä. Juna on siis ajanut 80 km/h eli on ollut näkyvissä parikymmentä sekuntia.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 686


« Vastaus #5 : Eilen kello 22:17:50 »

Raasepori oli surullinen luku oikeuskäytännössä. Olisi ollut vielä ymmärrettävää, että kuljettaja olisi todettu syylliseksi, mutta jätetty rankaisematta. (kaiken asiaan tuossa tapauksessa liittyvän vuoksi) Syyttömäksi julistaminen antoi väärän signaalin eli voi ajaa, vaikka ei näe. Näissä tapauksissa ei ole kysymys pelkästään kuljettajan omasta hengestä.

Toisaalta voi kysyä, onko varusmiehen asemassa olevalla henkilöllä tosiasiallista mahdollisuutta kieltäytyä ylittämästä tasoristeystä tai vaatia siihen tähystäjää, jos komentoketjun ylemmillä tasoilla ei ilmeisestikään ole nähty riskiä, kun kerran kyseinen ajoreitti on valittu eikä edes vartijaa tasoristeykseen määrätty?
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #6 : Eilen kello 23:13:04 »

Toisaalta voi kysyä, onko varusmiehen asemassa olevalla henkilöllä tosiasiallista mahdollisuutta kieltäytyä ylittämästä tasoristeystä tai vaatia siihen tähystäjää, jos komentoketjun ylemmillä tasoilla ei ilmeisestikään ole nähty riskiä, kun kerran kyseinen ajoreitti on valittu eikä edes vartijaa tasoristeykseen määrätty?

Voidaan kysyä ja vastaushan on, että kuljettaja on vastuussa ihan itse puolustusvoimissakin. Tuohon esiin tuomiisi näkökohtiin viittasin kaikella asiaan liittyvällä. Tuossa Raaseporin tapauksessa ohjaamossa oli kuljettajan lisäksi kaksi muutakin henkilöä, joten tähystysapua olisi ollut käsillä. Reitin ohjeistus vallinneissa olosuhteissa oli tietenkin väärä, varsin lähellä olisi ollut vartioitu tasuri ja oikealla kohtauskulmalla.

Väärä tien ja rautatien kohtauskulma yhdistää näitä tapauksia. Raaseporin tapauksessa kuljettaja ei ajanut autoa tiellä parempaan tähystysasentoon ja epäilen, että ei myöskään Nurmeksen tapauksessa, koska ei kerran havainnut junaa.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9910


« Vastaus #7 : Tänään kello 01:28:09 »

Ainakin Saksassa junat käyttää hyvin kuuluvaa ääniopastetta!Eli Stop/Look/Listen!!
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1862


« Vastaus #8 : Tänään kello 09:39:46 »

Voidaan kysyä ja vastaushan on, että kuljettaja on vastuussa ihan itse puolustusvoimissakin. Tuohon esiin tuomiisi näkökohtiin viittasin kaikella asiaan liittyvällä. Tuossa Raaseporin tapauksessa ohjaamossa oli kuljettajan lisäksi kaksi muutakin henkilöä, joten tähystysapua olisi ollut käsillä. Reitin ohjeistus vallinneissa olosuhteissa oli tietenkin väärä, varsin lähellä olisi ollut vartioitu tasuri ja oikealla kohtauskulmalla.

Väärä tien ja rautatien kohtauskulma yhdistää näitä tapauksia. Raaseporin tapauksessa kuljettaja ei ajanut autoa tiellä parempaan tähystysasentoon ja epäilen, että ei myöskään Nurmeksen tapauksessa, koska ei kerran havainnut junaa.
Muistelisin tuossa Skogbyn tasoristeyksessä olleen metallikaiteet molemmin puolin tietä eli kovin suuria asentomuutoksia siinä ei olisi pystynyt tekemään. Ja kuljetuksen järjestäjällä pitäisi olla vastuu siitä, ettei kahdesta tarjolla olevasta tasoristeyksestä valita kaikin tavoin surkeampaa ilman varoituslaitteita, vaikka näin säästyisi ehkä pari kilometriä ajomatkaa. Eihän tuo voi olla pelkästään varusmieskuljettajan harteilla.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 686


« Vastaus #9 : Tänään kello 10:06:28 »

Voidaan kysyä ja vastaushan on, että kuljettaja on vastuussa ihan itse puolustusvoimissakin.

Eihän varusmiehiä kannusteta kriittiseen ajatteluun vaan käskyjen noudattamiseen. Jos varusmies valitsisi omin päin toisen reitin tai aiheuttaisi ylimääräistä hidastelua tähystäjät radan varteen vaatimalla, hän ottaa epäilemättä riskin vähintään esimiehen puhutteluun joutumisesta.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 569


« Vastaus #10 : Tänään kello 12:01:46 »


Näissä roskalehtien sensaatio-otsikoissa juna aina jyrää autoilijapoloisen, mutta tämä on jo pohjanoteeraus:

"Kuljettaja veti hätäjarrusta, mutta liian myöhään – Nuori mies joutui teho-osastolle"

Tässähän annetaan suoraan ymmärtää, että veturinkuljettaja on tuottamuksellisesti aiheuttanut onnettomuuden, jossa autoilija on vahingoittunut vakavasti.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Eero Karttunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 109


« Vastaus #11 : Tänään kello 12:54:34 »

Voidaan kysyä ja vastaushan on, että kuljettaja on vastuussa ihan itse puolustusvoimissakin. Tuohon esiin tuomiisi näkökohtiin viittasin kaikella asiaan liittyvällä. Tuossa Raaseporin tapauksessa ohjaamossa oli kuljettajan lisäksi kaksi muutakin henkilöä, joten tähystysapua olisi ollut käsillä. Reitin ohjeistus vallinneissa olosuhteissa oli tietenkin väärä, varsin lähellä olisi ollut vartioitu tasuri ja oikealla kohtauskulmalla.

Väärä tien ja rautatien kohtauskulma yhdistää näitä tapauksia. Raaseporin tapauksessa kuljettaja ei ajanut autoa tiellä parempaan tähystysasentoon ja epäilen, että ei myöskään Nurmeksen tapauksessa, koska ei kerran havainnut junaa.
Muistelisin tuossa Skogbyn tasoristeyksessä olleen metallikaiteet molemmin puolin tietä eli kovin suuria asentomuutoksia siinä ei olisi pystynyt tekemään. Ja kuljetuksen järjestäjällä pitäisi olla vastuu siitä, ettei kahdesta tarjolla olevasta tasoristeyksestä valita kaikin tavoin surkeampaa ilman varoituslaitteita, vaikka näin säästyisi ehkä pari kilometriä ajomatkaa. Eihän tuo voi olla pelkästään varusmieskuljettajan harteilla.

Muistelen valtakunnansyyttäjävirastosta jonkun syytettä valmistelleen virkamiehen kertoneet lehtimiehelle, että virastossa oli yritetty "tiheällä kammalla" tutkia armeijan  ohjesääntöjä nimenomaan sen suhteen, olisiko kantahenkilökunnan pitänyt toimia toisella tavalla kuljetuksen järjestelyjen suhteen, esimerkiksi tällaisessa paikassa tällaisella ilmalla järjestää tasoristeykseen vartiomies. Kantahenkilökunnan onneksi ei sopivaa ohjesääntöjen kohtaa syyttäjä pystynyt löytämään, joten vain kuljettajaa syytettiin. Toki olisihan kuljettajalla ollut ohjaamossa tähystysapuakin saatavilla, ettei olisi täytynyt ajaa tasoristeykseen sokkona.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1862


« Vastaus #12 : Tänään kello 14:16:16 »

Voidaan kysyä ja vastaushan on, että kuljettaja on vastuussa ihan itse puolustusvoimissakin.
Eihän varusmiehiä kannusteta kriittiseen ajatteluun vaan käskyjen noudattamiseen. Jos varusmies valitsisi omin päin toisen reitin tai aiheuttaisi ylimääräistä hidastelua tähystäjät radan varteen vaatimalla, hän ottaa epäilemättä riskin vähintään esimiehen puhutteluun joutumisesta.
Helppohan se on toki tämän päivän tietämyksellä tai vaikka 10 vuotta varusmiespalveluksen jälkeisellä osaamisella sanoa, että tuossa tilanteessa olisi ollut perusteet ja oikeus kieltäytyä ajamasta yli tasoristeyksen. Mutta kuinka moni 19-20-vuotias varusmieskuljettaja tilanteen tunnistaa, jos organisaatiolla ja sen palkallisilla työntekijöilläkin on vaikeuksia. Itsekin palvelin sotilaskuljettajana täysin samanlaisissa tehtävissä paitsi että omana aikana lavalla oli jopa 30 henkeä ilman mitään turvavöitä tai istuimia. Kyllä koulutuksessa jo tuolloin painotettiin, että rauhan aikana liikenneturvallisuus ajaa kaiken muun edelle ja kuljettajalla on oikeus kieltäytyä vaarallisesta tekemisestä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: ”Kuljettaja veti hätäjarrusta, mutta liian myöhään”  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina