Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Rautatieharrastuskohteet Ruotsissa?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3079


« : Marraskuu 10, 2025, 20:25:56 »

Heip pitkästä aikaa!

Yritän tässä saada kuvaa siitä, mitä oikeasti kiinnostavia rautateihin liittyviä matkakohteita Ruotsissa on. Siellä on niin loputtoman pitkä lista erilaisia rautatieaiheisia yhdistyksiä, että yleiskuvan luominen on aika vaikeaa tiedon ollessa sirpaleina useammalla kymmenellä eri nettisivulla.

Eli, kiinnostavia asioita olisi ainakin:
- Lättähatut
- Kivat vähäkäyttöiset rataosuudet (miten esim. Inlandsbanania pääsee kulkemaan?)

Mitä muuta osapuilleen noiden tavalla kiinnostavaa Ruotsista löytyisi?

Ja kiinnostavin matkustusajankohta olisi tammikuu 2026, mutta toki kesäaktiviteetitkin kiinnostaa!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2395


« Vastaus #1 : Eilen kello 10:06:34 »

Heip pitkästä aikaa!

Yritän tässä saada kuvaa siitä, mitä oikeasti kiinnostavia rautateihin liittyviä matkakohteita Ruotsissa on. Siellä on niin loputtoman pitkä lista erilaisia rautatieaiheisia yhdistyksiä, että yleiskuvan luominen on aika vaikeaa tiedon ollessa sirpaleina useammalla kymmenellä eri nettisivulla.

Eli, kiinnostavia asioita olisi ainakin:
- Lättähatut
- Kivat vähäkäyttöiset rataosuudet (miten esim. Inlandsbanania pääsee kulkemaan?)

Mitä muuta osapuilleen noiden tavalla kiinnostavaa Ruotsista löytyisi?

Ja kiinnostavin matkustusajankohta olisi tammikuu 2026, mutta toki kesäaktiviteetitkin kiinnostaa!

kannattaa aloittaa tutustuminen Ruotsin rautatiematkustussivuun https://visitsweden.com/about-sweden/getting-around-sweden-train/
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1869


« Vastaus #2 : Eilen kello 11:02:18 »

Minne päin maata suurin piirtein olisi ajatuksena mennä? Pohjoinen on tammikuussa vähän kurja, kun valoisaa aikaa on niin vähän. Jos taas etelään, siellä on paljon mielenkiintoista nähtävää. Inlandsbanan on tekemätön paikka tammikuussa. Siellä on ollut jo vuosia suunnitelmissa aloittaa ympärivuotinen liikenne Itävallasta hankituilla dieselmoottorijunayksiköillä, mutta valmista ei ole syystä tai toisesta tullut. Vielä kymmenkunta vuotta sitten Moran ja Östersundin välillä ajettiin talvellakin yksi junapari samoilla Y1-moottorivaunuilla, millä kesäsesonkijunatkin ajetaan.

Tuosta Visit Swedenin sivulta pisti silmään Kinnekullebanan. Pari kertaa päivässä voi matkustaa peräti Herrljungasta Mariestadin kautta Örebroon tai päinvastoin. Suosittelen tätä rataa - maisemat ovat kauniita ja palakiskojen kolke luo tunnelmaa. Hymyilee

Toinen palakiskoseutu,jota voi suositella ja joka on mahdollisesti jo jonkin verran uhanalainen on radat Linköpingistä Kalmariin ja Västervikiin.

Göteborg-Borås on jännä rataosa - miten niinkin lähellä suurta kaupunkia on voinut säilyä tällainen noin tunnin vuorovälillä ajettava vähäeleinen rataosa. Nopeammasta lähijunayhteydestä Boråsiin on olemassa haaveita ja suunnitelmiakin. Landvetterin lentokenttä osuisi ehkä reitille.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #3 : Eilen kello 15:14:51 »

Valitettavasti ruåtsalaisetkin ovat tammikuulla talviunessa mutta kesällä on paljonkin nähtävää. Tågsommar  https://www.tagsommar.se/ listaa aika hyvin erilaisia vaihtoehtoja. Kiskobussiliikennettä löytyy ainakin Västervikin ja Hultsfredin välillä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1869


« Vastaus #4 : Tänään kello 09:43:29 »

Lähtisin Tukholman eteläpuolisille seuduille, jos nyt ei ole erityisesti tavoitteena nähdä lunta. Liikenne on tiheää ja mahdollistaa monenlaista kiertelyä. Tukholmasta vaikka Mälartågin kaksikerrosjunalla Nyköpingin kautta Linköpingiin ja sieltä käynti Västervikissä ja/tai suora veto Kalmariin dieselkäyttöisellä tanskalaisvalmisteisella Y2-kuminaamalla, joita ei liiku Ruotsissa enää muualla: https://www.jarnvag.net/vagnguide/y2

Kalmarista pääsee aina Göteborgiin saakka veturivetoisilla SJ:n paikallisjunilla. Tuo lienee peräti SJ:n ajamaa itsekannattavaa liikennettä. Matkan varrelle osuu Borås, joka on jo itsessään mukavan oloinen keskisuuri kaupunki. Vaihtoehtoja kierroksen jatkamiseen on monia. Boråsista pääsee Herrljungaan, josta edelleen vaihtaen Kinnekullebananille. Voi myös jatkaa Falköpingiin ja kääntyä Jönköpingin suuntaan. Nässjö-Jönköping lienee yksi vilkkaimmista yksiraiteisista radoista Ruotsissa. Päivän aikana ajetaan jopa 90 junaa tällä yksiraiteisella radalla ja yöllä ei edes kulje juuri mitään. Graafinen aikataulu näyttää täydeltä hämähäkinseitiltä päiväsaikaan.

Sopivana viikonpäivänä Nässjöstä pääsee kyytiin Tågabin veturivetoiseen kaukojunaan, jossa pääsee 1960-luvun tunnelmaan. Kannattaa katsoa Tågabin sivuilta aikataulut, saisiko jonkin heidän junistaan osutettua osaksi matkaketjua. Tågab ajaa myös Karlstadista Tukholmaan ja Åmålin kautta Göteborgiin. Jos haluaa kulttielokuvatunnelmiin, voi jäädä pois Åmålissa. Kerran viikossa pääsee myös Karlstadista Faluniin hiljaista rataa pitkin.

Tarjontaa on niin paljon, että viikko hurahtaa helposti. Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Rautatieharrastuskohteet Ruotsissa?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina