Tämä kuvauskieltohässäkkä on edennyt jotakuinkin seuraavasti.
2023 VR suostui Kolarin radan kuvausprojektiin myöntäen luvan kiinnittää kamera veturin keulaan. Väylä kuitenkin torppasi kuvaamisen olemalla yteydessä VR:ään, kun oli saanut tiedon asiasta. Aiemmin Väylä oli hyväksynyt kuvaamisen "hiljenemällä", kun muutamien videoiden sanottiin olevan kuvattu julkiselta paikalta eli junasta käsin.
2025 kesällä VR julkaisi Hangon radan timelapse-videon Tiktokissa. VR:n viestinnän mukaan luvat oli kunnossa. Kysyin piruuttani Väylältä, ja eipä ollutkaan, ja muutamassa päivässä video poistui Tiktokista. Ilman tätä episodia voi jopa olla, että VR olisi sallinut På Spåretin kuvaukset "omine lupineen".
Hyväähän tässä on se, että isompaa toimijaa ei sentään enää suosita harrastajiin nähden, vaan kaikki ovat samalla viivalla. Lisäksi hyvää on se, että mitään laillista keinoa estää kuvaamista junasta käsin yhtään mihinkään suuntaan ei ole, vaan vain operaattori voi asettaa omia ehtojaan toiminnalle. Jos esimerkiksi VR haluaisi kuvata, niin mitä ihmettä Väylä voisi tehdä? Sikäli ihmettelen esim. VR:n nöyristelyä asiassa, nehän ovat jo muutenkin riidoissa Väylän kanssa.
Kolari-keissin jälkipuintia hoitanut Väylän lakimies Ella Särkkä ja Turvavalvomon nimettömät tyypit varmaan vastaavat mielellään lisäkysymyksiin
